Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle

Audis viktigste modell i Norge er helt klart A4, eller rettere sagt A4 Avant. Den kan skilte med gode kjøreegenskaper, stor plass og en relativt lav innstegspris.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Effektivt firehjulstrekksystem

+ Presis styring

+ Flott motor og girkasse

+ Lekkert og funksjonelt interiør

- For dyr i innkjøp

- Litt stump i understellet

Nye Audi A4 har fått mye ros, og det er ikke ufortjent. Den er stor nok for de aller fleste, den er drivstoffgjerrig og den ser helt klart bra ut. Innstegsmodellen er også forholdsvis rimelig, men hvis du vil ha noe grommere enn "alle andre", koster det, på sedvanlig Audi-vis, en hel del.

Når vi nå tar for oss A4 Avant, er det de samme punktene som går igjen. Den er større enn forgjengeren, og bør derfor være aktuell for enda flere familier. Når så også pumpedysemotoren har blitt erstattet med en langt mer moderne og stillegående common rail-maskin: Hvorfor kjører ikke "alle" en ny A4? Det er som sagt fordi prestisje som regel blir kostbart selv om den foreløpige inngangsbilletten pålydende 371 900 kroner er hyggelig.

Kontrastfylt modell

Det skiller en god del mellom en billig og en dyr A4. Kongen på haugen er en 3,0 TDI Quattro. Med 240 hester og 500 bamsesterke Nm er dette en real kraftplugg som sparker stasjonsvognen til hundre på bare 6,3 sekunder.

Vi kan også nevne bensinalternativet for dem som virkelig vil vise seg fram. V6-eren på 3,2 liter med FSI-teknologi yter 265 hester og 330 Nm, nok til nesten å matche dieselraketten til hundre med sine 6,6 sekunder.

Det som imponerer mest med A4 på veien er imidlertid ikke motorkraften, men veigrepet og balansen - spesielt hvis du blar opp noen tusenlapper ekstra vel og merke. For det er med systemet kalt Audi drive select det virkelig blir fres på sakene. Dette er et system der styreresponsen og understellet aktivt jobber sammen for å gi den best mulige kjøreopplevelsen, og det fungerer bra.

Med et tastetrykk blir bilen vesentlig stivere med langt bedre presisjon og mindre rattutslag på styringen; den forvandles til en langt mer sportslig bil man virkelig kan ha det moro med, og i tillegg føles den mer stabil i høyere hastigheter. Dessuten kan man justere systemet i flere trinn alt etter dagsform og formål med kjøringen.

Medaljens bakside? Drøyt 25 tusenlapper ekstra.

Flere potensielle storselgere

Tolitersdieselen har som nevnt innledningsvis fått common rail-teknologi, noe som burde gjøre den enda mer attraktiv enn før. Selv om den ikke oppleves som markedets mest stillegående eller kultiverte motor, er kraftkurven jevn og draget bra. Fireren yter 143 hester og 320 Nm. Det holder til å sende A4 Avant til hundre på 9,7 sekunder, mens forbruket på blandet kjøring er oppgitt til å ligge på 0,57 liter per mil.

Den andre motoren - foreløpig kanskje den mest spennende - er en 1,8-liters TFSI-motor på 160 hester og 250 Nm. Med et forbruk på kun 0,72 liter per mil regner importøren Harald A. Møller at den vil gi dieselmodellen kamp om kundemassene, noe som ikke er utenkelig siden den har et lavere støynivå, mindre vibrasjoner og ikke minst bedre ytelser akselerasjonsmessig med sine 8,9 sekunder til hundre.

Både 1,8 TFSI og 2,0 TDI vil til høsten komme i 120 hk-versjoner, med enda hyggeligere prislapper. Midt i mellom har vi grommotoren 2,0 TFSI med 211 hester, en oppjustert 2,0 TDI med 170 hester, samt en 2,7 TDI med 190 hester og trinnløs girkasse.

Vil-ha-bil

Det er lett å like nye A4 Avant. Bilen dekker de fleste plassbehov, er drivstoffgjerrig, er flott å se på - og i tillegg har den herlig balanse, gode kjøreegenskaper og spreke motoralternativer.

Startprisen på 371 900 kroner er det ikke noe å si på, men de fleste vil nok unne seg litt snadder i tillegg, og det er jo nærmest påkrevd hvis man vil ha god annenhåndsverdi. For den som er økonomisk uavhengig finnes det utallige motor- og girkasse-kombinasjoner, og i typisk Audi-ånd er flere også å få med Quattro.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning