Peugeot 508 RXH

Prisene på Peugeot 508 RXH klare

Prisen starter under 500 000 kroner.

FRANSK ALLROADER: 492 000 kroner blir prisen på en godt utstyrt versjon av Peugeot 508 RXH. Foto: Jean Brice Lemal
FRANSK ALLROADER: 492 000 kroner blir prisen på en godt utstyrt versjon av Peugeot 508 RXH. Foto: Jean Brice Lemal
Sist oppdatert

Peugeot 508 RXH er den hybride offroad-versjonen av Peugeot 508. RXH er både til dels samme bil og en helt annen skål. Den har blant annet høyere bakkeklaring (5 centimeter) og bredere sporvidde (40 mm) enn 508. Bakkeklaringen er totalt på 18,4 centimeter.

For slik Audi i mange år har hatt sine Allroad-versjoner og VW Passat nå har fått sin Alltrack-versjon, er dette en høyreist firehjulsdrevet versjon av 508, med klare designforskjeller som for eksempel ny grill og lett gjenkjennelige LED-lys på sidene.

492 000 kroner blir prisen på en godt utstyrt versjon av Peugeot 508 RXH. Til sammenligning starter prisene på VW Passat Alltrack på 441 800 kroner mens en Audi A6 Allroad koster fra 723 300 kroner. En Volvo XC70 med firehjulstrekk koster fra 528 800 kroner mens Subaru Outback koster fra 464 900 kroner.

En standardutstyrt RXH 508 har blant annet cruise-control, automatisk pusser med regnsensor, interiør i delskinn med elektrisk justering av seter foran, tilleggsvarmer, 18-tommers smidde felger, ekstra fargede sideruter bak, panorama glasstak, elektrisk drevne vinduer foran og bak, navigasjon med kart på harddisk, 7-tommers skjerm, bluetooth, head-up display i farger, USB- og AUX-inngang, åtte høyttalere med Arkamys lydsystem, tosoners klimaanlegg og LED interiørlys.

Legger du på noen tusen får du bi-xenon-lys.

Les vår prøvekjøring av Peugeot 508 RXH her

Dieselhybrid

Peugeot RXH 508 er en hybrid dieselbil. Pakken består av en 163 hk sterk frontplassert dieselmotor som trekker forhjulene, og en 37 hk sterk elektrisk motor som driver bakhjulene.

Dreiemomentet skulle ved enkel addisjon bli voldsomme 500 Nm, siden dieselen har 300 Nm og elmotoren 200 Nm. Men momentkurvenes forskjellige makspunkt gjør at samlet maksimalt dreiemoment oppgis til fortsatt meget akseptable 415 Nm.

STANDARD: Glasstak er standard på versjonen som kommer til Norge. Foto: Jean Brice Lemal
STANDARD: Glasstak er standard på versjonen som kommer til Norge. Foto: Jean Brice Lemal

Kreftene mates ut til fremhjulene, og ved behov og ønske også til bakhjulene, via en elektronisk styrt sekstrinns manuell girkasse. Det er ingen mekanisk kobling mellom for- og bakaksel.

En slik girkasse er valgt for å oppnå en ytterligere reduksjon i dieselforbruket, som ved blandet kjøring oppgis til 0,41 liter på mila. Og tilsvarende redusere utslippet av CO2. Og det er på kun 107 g/km. Ekstremt lavt, til en 1770 kilo tung "brakke" med 200 hk å være.

Ved hjelp av en bryter på midtkonsollen kan du velge mellom Auto-modus, 4WD-modus (tilnærmet konstant 4WD), Sport-modus (raske girskift, optimal kjøreopplevelse) eller ZEV-modus.

I sistnevnte tilfelle brukes bare elmotoren. På ren elektrisk drift skal bilen greie opptil fire kilometer avhengig av kjøremønster og batteristatus.

Bilen er ventet til Norge i fjerde kvartal.

Les også:

TERRENG: Bilen har et 4WD-system og bakkeklaringen er på 18,4 centimeter. Foto: Jean Brice Lamal.
TERRENG: Bilen har et 4WD-system og bakkeklaringen er på 18,4 centimeter. Foto: Jean Brice Lamal.

Her er bilene med minst motortrøbbel

Dette er bileierens dom over egne biler

Disse bilene vil norske kvnner og menn ha

Denne saken ble første gang publisert 03/05 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også