Nyhet: Porsche 911 Turbo S 2016

911 Turbo blir enda heftigere

Porsche løfter 911 Turbo og Turbo S til nye høyder og drar ut ytterligere 20 hestekrefter av den allerede effektstinne 3,8-literen. Tidenes kjappeste 911 Turbo for gata er et faktum.

Publisert Oppdatert

Få føler vel mangel på motorkraft når de drar avgårde i dagens Porsche 911 Turbo, som med sine 520 hestekrefter tar deg fra stillestående til hundre kilometer i timen på trynevrengende 3,1 sekunder.

Enda mer trynevrengende er 911 Turbo S, som med ytterligere 40 hestekrefter har enda bedre akselerasjon og toppfart. Dagens 911 Turbo S er manges hode den ultimate Porsche 911.

Men, mye vil som kjent ha mer, og i 2016 kommer oppgraderte versjoner av 911 Turbo og 911 Turbo S, begge med enda mer krutt under motorluken der bak – 540 hestekrefter i Turbo og – hold deg fast – 580 hestekrefter i Turbo S.

Sistnevnte skal gjøre 0–100 km/t på 2,9 sekunder og ha en toppfart på 330 km/t i kupéversjon.

SPREK GAMLING: Porsche 911 har for lengst rundet femti, men er sprekere enn noen gang. Turbomodellen som lanseres i 2016 kommer både som kupé og som kabriolet.

SPREK GAMLING: Porsche 911 har for lengst rundet femti, men er sprekere enn noen gang. Turbomodellen som lanseres i 2016 kommer både som kupé og som kabriolet. Foto: Porsche

Den ultimate 911

«Den ultimate 911» skriver Porsche i en rykende fersk pressemelding. Nye 911 Turbo vil ha mer kraft, tøffere design og enda bedre hverdagsegenskaper.

Den velkjente 3,8-literen med to turboer får nye innsugsmanifolder, nye dyser, høyere bensintrykk og større kompressordeler i de to turboene. Det gir mer kraft og enda bedre fleksibilitet.

Porsche lanserer også en helt ny motorfunksjon i nye 911 Turbo og Turbo S. «Dynamic Boost» kutter bensintilførselen når føreren går av gassen, men holder gasspjeldet åpent for å ivareta turboens turtall og turbotrykk, som igjen gir enda bedre gassrespons.

THE OFFICE: Det nye rattet i 911 Turbo er inspirert av rattet i superhybriden 918 Spyder. Klokken fire kan du skimte den vridbare bryteren der du kan velge kjøremodus.

THE OFFICE: Det nye rattet i 911 Turbo er inspirert av rattet i superhybriden 918 Spyder. Klokken fire kan du skimte den vridbare bryteren der du kan velge kjøremodus. Foto: Porsche

Mer utstyr som standard

Tross høyere effekt og bedre ytelser, vil drivstofforbruket gå ned. Ned med cirka 0,6 liter per mil i forhold til dagens Turbo til 0,91 l/mil for kupeen og 0,93 l/mil for kabrioleten.

Porsche har jobbet videre med chassiset og tilbyr nå Porsche Active Suspension Management (PASM) som standard. Standard er også PDCC (Porsche Dynamic Chassis Controll) og bremsesystemet PCCB (Porsche Ceramic Composite Brakes).

Kommende Turbo og Turbo S vil også få et nytt ratt som ligner rattet i superhybriden 918 Spyder.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag