Porsche 911

Porsche 911 blir enda kulere å kjøre

Nye Porsche 911 får manuell girkasse med syv trinn.

Det mest overraskende med 911 er den nye manuelle girkassa med syv trinn.

Det mest overraskende med 911 er den nye manuelle girkassa med syv trinn.

Publisert Oppdatert

Neste generasjon Porsche 911 er rett rundt hjørnet. Den skal vises frem for offentligheten på bilutstillingen som åpner i Frankfurt den 13. september.

En av de mest overraskende tingene med den nye bilen, er Porsches nye, manuelle girkasse. Automatkasser har hatt mer enn seks gir en stund. Blant annet har Volkswagen en DSG-kasse med syv trinn, og noen av BMWs modeller kan leveres med en åttetrinns automat.

De manuelle kassene har imidlertid holdt seg til seks gir en god stund. Det endrer seg altså nå. Neste generasjon Porsche 911 leveres med en syvtrinns manuell kasse. Du kan se en video av hvordan den fungerer i videoen nederst i saken.

Målet med denne girkassen er å senke forbruket. Toppfarten oppnås i sjettegir, mens det syvende er laget for å senke turtallet ved jevn kjøring i høy hastighet. Det gjør at de andre girene kan ha kortere utveksling, og dermed gi bedre akselerasjon.

Det vil selvsagt også være et annet alternativ tilgjengelig for de som foretrekker to pedaler. Porsches dobbelclutchkasse med navnet PDK har også syv trinn, og er tilgjengelig som ekstrautstyr på alle modellene.

I første omgang er det Carrera og Carrera S-modellene som lanseres. Etter hvert vil det komme en hel rekke modeller med høyere effekt og diverse racingdetaljer.

Drømmer du om en Porsche 911 selv (uten sju gir..), men antar at du ikke har råd? Det er flust av dem på bruktmarkedet, faktisk 45 Porsche 911 til under 280.000 på finn.no, og mange av dem til godt under 200.000

Les også:

Tre nye S-modeller fra Audi

Slik fikser du lakkskader billig

Så fort må du kjøre for å miste lappen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag