Mini E fra AC Schnitzer

Politibil med elektrosjokk

Denne el-raceren er klar for biljakt i miljøets tegn.

KUN KONSEPT: Tyver, slapp av! Det er ingen planer om en politiutgave av Mini E. Produksjonsmodellen av den sivile utgaven derimot, kommer snart på markedet.
KUN KONSEPT: Tyver, slapp av! Det er ingen planer om en politiutgave av Mini E. Produksjonsmodellen av den sivile utgaven derimot, kommer snart på markedet. Foto: AC Schnitzer
Sist oppdatert
INGEN EKSOS: Vi liker de doble utblåsene i midten på Mini Cooper S vi også, men på en el-versjon blir de naturlig nok overflødige.
INGEN EKSOS: Vi liker de doble utblåsene i midten på Mini Cooper S vi også, men på en el-versjon blir de naturlig nok overflødige. Foto: AC Schnitzer

Achtung, Polizei!

Dersom denne bilen hadde vært ment som noe annet enn en reklameplakat, hadde tjuvradder hatt grunn til å få fart på seg. For denne elbilen er noe ganske annet enn dem som tusler rundt i norske kollektivfelt.

Utgangspunktet er en Mini E, som allerede har rullet på normale veier i utvalgte testbyer i godt over et år. BMW-eide Mini holder fast ved at biler skal være sporty, selv om "drivstoffet" ikke er lagret i en tank, men i sammenkoblede batterier.

Fra 0 til 100 på 8 sekunder

Derfor har Mini E en effekt på 150 kW, som svarer til 204 hk. Dreiemomentet er på 220 Nm, som er klart mer enn du får fra en toliters bensinmotor uten turbo.

Det holder til at Mini E gjerne kan komme seg først ut av et lyskryss, for 0-100 km/t skal ikke ta mer enn 8 sekunder.

Årsaken til at den ikke går enda fortere, er batterienes høye vekt: Mini E veier 300 kg mer enn en vanlig Mini. Batteriene stjeler både det meste av bagasjeplassen og det knøttlille baksetet en normal Mini har. Til gjengjeld har man i en elbil tilgang på dreiemomentet momentant, slik at det er lett å disponere kreftene.

Toppfarten er begrenset til 160 km/t, mens rekkevidden sies å være 25 mil under optimale forhold og snill kjøring. Særlig mange gassen i bånn fra 0 til 160 km/t tåler den neppe.

SJEKK DETALJENE: AC Schnitzers variant skiller seg ikke voldsomt fra en fargerik standard-Mini på innsiden, men en rekke detaljer avslører tunerens sans for det særegne.
SJEKK DETALJENE: AC Schnitzers variant skiller seg ikke voldsomt fra en fargerik standard-Mini på innsiden, men en rekke detaljer avslører tunerens sans for det særegne. Foto: AC Schnitzer

Tunet for trygghet

Bilen du ser bilder av her, er heftig behandlet av det tyske tuning-/stylingfirmaet AC Schnitzer. Den er den sjette bilen i en sikkerhetskampanje der blant annet en Porsche 911 har fått politiuniform tidligere.

Hensikten med den statsstøttede kampanjen er å få ungdom (i alle aldre - tuning er stort i Tyskland) som liker å tune og style bilene sine til å gjøre det med fornuft - i stedet for å bygge overmotoriserte dødsmaskiner .

Politi-el-Minien har i tillegg til tyske politibilfarger (folie, ikke lakk) og blå saftblandere, blant annet fått 18-tommers hjul og ekstra kraftige bremser.

Det er ikke kjent nøyaktig når Mini E kommer i normal handel, men fra BMW-hold heter de at modellen ikke er langt unna vanlig produksjon.

Les også disse sakene:

Test av Mitsubishis elektriske i-MiEV

Endelig tid for elbil-revolusjon?

Vi har prøvekjørt verdens raskeste el-Porsche!

INGEN BENSIN, TAKK: Mini E vil heller ha strøm fra stikkontakten, og byr til gjengjeld på 204 hester og 220 bamsesterke Nm.
INGEN BENSIN, TAKK: Mini E vil heller ha strøm fra stikkontakten, og byr til gjengjeld på 204 hester og 220 bamsesterke Nm. Foto: AC Schnitzer

Denne saken ble første gang publisert 12/12 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også