Første generasjon Peugeot 5008 ble lansert i 2009. Den har tilhørt flerbruksbil-segmentet (MPV – multi purpose vehicle) – fram til nå. For nye Peugeot 5008 er en rendyrket SUV. Den skal dermed ikke lenger sammenlignes med Opel Zafira, Ford S-Max, VW Touran eller Citroën Grand Picasso, men heller de store SUV-ene fra BMW, Mercedes, Audi og Volvo, og så videre.

«Peugeot har valgt å bygge nye 5008 som en SUV, og dermed droppe MPV-nisjen den første generasjonen passet inn i, av flere grunner. Først og fremst fordi MPV-ene er en biltype som kun etterspørres i Europa, og nye 5008 skal være en global bil som er attraktiv i alle markeder.», skriver Peugeot i en pressemelding.

Bredere, lengre

Interiøret byr på hva Peugeot kaller «i-Cockpit-løsningen», med kompakt ratt, 8-tommers berøringsskjerm og høyoppløselig 12,3-tommers instrumentpanel. Berøringsskjermen i midtkonsollen gir tilgang til alle viktige funksjoner fra ett sted, og kan tilpasses etter smak og behov.

Nye 5008 er større enn forgjengeren i alle retninger, med en akselavstand på 2,84 meter. Passasjerene i baksetet har seks centimeter bedre benplass, mens bredden er økt med 11 centimeter.

Alle de tre setene er like brede og kan justeres i lengderetningen. Kunder som har behov for enda flere sitteplasser kan få 5008 med en tredje seterad bestående av to seter som kan legges flatt ned i gulvet. De bakerste setene kan da tas ut av bilen ved behov. Bagasjerommet som femseter måler 780 liter.

NY LOOK: Peugeot 5008 går fra flerbruksklassen til SUV. FOTO: Peugeot

Fancy funksjoner

Også utvendig har nye 5008 kjennetegnene til en ekte SUV: et langt, flatt panser kombinert med rett front og høye linjer.

Den nye modellen er bygget på EMP2-plattformen, som kan tilpasses til ulike akselavstander.  Dette gjør at 5008 har 165 mm større akselavstand enn 3008 – selv om de er basert på samme plattform.

Peugeot 5008 får flere nye førerassistentsystemer: automatisk nødbremseassistent og avstandsvarsling er tilgjengelig i en egen sikkerhetspakke.

Bilen kan leveres med systemer som aktiv filholderassistent, lysassistent, fartsgrensegjenkjenning, adaptiv cruise control med stoppfunksjon, aktiv blindsoneovervåkning og 360-graders Visio Park-løsning.

Seks motorvarianter

Kundene kan velge mellom fem forskjellige utstyrsnivåer og seks forskjellige motorer.  

De to bensinmotorene  på 1,2 og 1,6 liter yter henholdsvis 130 og 165 hestekrefter. 130 kommer med både manuell girkasse og automatgir. 165 leveres kun med automat.

For kunder som ønsker dieselmotor finnes det fire forskjellige alternativer. Fra 1,6-liter med 100 eller 120 hestekrefter til 2-liters dieselmotor som 150 eller 180 hester.

Bilen vil bli vist frem på bilutstillingen i Paris i oktober. Den kommer på det norske markedet i mars 2017. Priser vil bli tilgjengelig senere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!