Prøvekjørt: Skoda Roomster 2010

Oppdatert Roomster

Vi har prøvekjørt Skodas oppdaterte mini-MPV.

Sist oppdatert

Skoda Roomster ble tatt godt i mot da den var ny. Den kunne skilte med god plass og mange praktiske detaljer til en forholdsvis billig penge.

Nå har tsjekkerne pusset litt på bilen og gitt den nye motorer for at den fortsatt skal føles moderne. Utseendemessig er det ingen voldsomme forskjeller. Faktisk er det få forskjeller i det hele tatt, og man skal være ekstremt godt trent for å se forskjell. Det betyr også at den praktiske delen av Roomster også er like god som tidligere.

Nye lykter, en oppdater grill og andre støtfangere gjør at bilen får et uttrykk som ligner på storebror Superb. Innvendig har det også blitt endret på en del småting. Nye stereo- og navigasjonssystemer er på plass, og også her ligner ting mer på den største bilen Skoda leverer. Materialkvaliteten er som forventet - noe som vil si et lite stykke under de dyrere konkurrentene, men likevel tilfredstillende.

Plassen er god, og baksetene kan arrangeres etter behov. Det er mulig å demontere setene, og de ytre setene er også skyvbare i lengderetningen. De store vindusflatene i baksetet sørger for god utsikt for passasjerene og slipper mye lys inn i kupeen.

Nye motorer

Den største nyheten på "nye" Roomster er motorene. På dieselfronten kan du velge mellom en 1,2-liter på 75 og en 1,6-liter på 90 eller 105 hester. Hvis du vil ha bensin på tanken, er det kun én motor tilgjengelig. Det er en 1,2-liter med turbo. Den leveres med 86 eller 105 hester. Sistnevnte kan også levers i kombinasjon med den etter hvert velkjente DSG-girkassen.

Dieselmotoren på 90 hester er nok den som vil stå for mesteparten av salget. Takket være Common Rail-teknologien er den relativt stillegående, og har en fin kraftutvikling. Den svakeste bensinmotoren har tilnærmet like mye kraft, men den oppleves som en del slappere. Dreiemomentet dieselmotoren byr på passer en bil som dette bedre. Hvis du skal ha med deg mye pikkpakk ofte, vil det nok være lurt å velge den sterkeste dieselmotoren. Den er litt mer fleksibel, og vi ser for oss at det ekstra dreiemomentet vil komme godt med.

Under 200.000

Kjøremessig kan Roomster karakteriseres som helt grei. Det er ikke spesielt inspirerende eller spennende, men det er forholdsvis komfortabelt. Greske veier er en god del bedre enn norske, og derfor fikk vi ikke noe inntrykk av hvordan bilen oppfører seg på skikkelig dårlig og grov asfalt.

Roomster vil konkurrere med andre små MPV-er som blant annet Citroën C3 Picasso, kommende Opel Meriva og konsernbroren Volkswagen Golf Plus.

De endelige prisene er ikke klare enda, men vi har fått en foreløpig prisliste. Ifølge den starter Roomster på 195.000 kroner. Da får du den minste bensinmotoren på 86 hester. For drøye ti tusenlapper kan du ta steget opp til 105-hesteren. Vil du ha DSG i tillegg, må du legge på enda 15.000 kroner.

Dieselmotoren på 90 hester starter på 209.600 kroner. Også her er det drøye 10.000 kroner opp til den sterkere varianten på 105 hestekrefter.

Denne saken ble første gang publisert 28/03 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også