Tesla Model S

Offisielle priser klare for USA

Elbilen Tesla Model S blir rimelig i USA. Prisene for Europa og Norge er fortsatt ikke klare, men de blir mye høyere.

TESLA MODEL S: Miljøven og vakker, men også lynrask. Foto: Tesla
TESLA MODEL S: Miljøven og vakker, men også lynrask. Foto: Tesla
Sist oppdatert

Tesla Model S leveres med tre batteripakker: 40 kWh koster 270 000 kroner, 60 kWh koster 324 000 kroner og 85 kWh koster 378 000 kroner. Men prisene som Tesla nå har gått ut med, gjelder det amerikanske markedet. I Europa vil den etter alt å dømme koste langt mer, og til dels bli en annen bil, slik tilfellet også er med Tesla Roadster.

- Importerer du den selv fra USA får du ikke med garantien, og flere ting vil ikke virke her, som for eksempel ladesystem, navigasjon og FM-radio, sier Gunnar Birkenfeldt hos Ferdinand Motors, som har mottatt rundt førti av et par hundre norske forhåndsbestillinger.

- Etter USA er faktisk Norge det landet i verden som har lagt inn flest forhåndsbestillinger, forteller Birkenfeldt.

- Årsaken er nok en blanding av at nordmenn både er rike og miljøbevisste, og at vi har helt unike elbil-incentiver, mener Birkenfeldt.

Med bestillingen må du legge 4000 euro i forskudd. Drøye 30 000 kroner etter dagens kurs. Ulempen er selvsagt at du risikerer å miste disse pengene, skulle for eksempel Tesla gå konkurs før du har fått bilen din.

Men hva vil den så koste her? Birkenfeldt tror at den vil koste omtrent det samme i euro i Europa som den koster i dollar i USA. Og da kan vi ikke ta utgangspunkt i prisene som er offentliggjort i USA, for de er inkludert de 7 500 dollar i såkalt "federal tax credits" - penger kunden får refundert fra staten (skattefradrag) hvis visse kriterier er oppfylt.

Det vil i så fall si en startpris på rundt 450 000 kroner, og ikke 270 000 kroner, med utgangspunkt i dagens valutakurser.

Tesla Model S

USA-pris

Sannsynlig norsk pris

40 kWh (250 km)

270 000 kroner

450 000 kroner

60 kWh (370 km)

324 000 kroner

520 000 kroner

80 kWh (480 km)

378 000 kroner

600 000 kroner

80 kWh Performance

432 000 kroner

680 000 kroner

Og disse norske prisene er altså uten engangsavgift og moms, slik tilfellet er for elbiler - i dag.

Foto: FOTO: Tesla

Superbil?

Og hva er det så kundene kan forvente å få for pengene?

Tesla Model S er en linjelekker og nesten fem meter lang elektrisk bakhjulsdrevet femdørs kombikupé med (hevder produsenten) premiumfølelse. Den har plass til fem voksne, og - hold dere fast - to barn i bakovervendte seter helt bakerst.

Man får også en bil som har rikelig med bagasjeplass. Faktisk såpass at Tesla hevder det er plass til et surfebrett, en sykkel og en 42-tommers flatskjerm - samtidig! En viktig årsak til det er hvordan bilen er konstruert, med en elektrisk motor og girkasse over bakakselen.

- Model S skal ha dobbelt så stor bagasjeplass som en BMW 5-serie, hevder Gunnar Birkenfeldt.

Du kan velge mellom tre batteripakker som gir en rekkevidde på henholdsvis 250, 370 og 480 kilometer.

Dette er betydelig mer enn elbiler av i dag klarer, og skyldes etter alt å dømme en kombinasjon av moderne ltihium-ion batteriteknologi, gunstig aerodynamikk og lav mekanisk friksjon. Den lange rekkevidden reduserer til dels behovet for tilgang til hurtiglading.

Den kjappeste versjonen (Performance) vil akselerere fra 0-100 km/t på 4,4 sekunder, men de andre er ikke særlig slappere i draget (fra 5,6 til 6,5 sek.). Toppfarten er på rundt 190 km/t.

Avgift for elbiler?

Vi er vant med at norske bilavgifter gir svært høye bilpriser. Biler som Tesla Model S pleier å være utenfor økonomisk rekkevidde for de aller fleste. Og hadde dette vært en bensin- eller dieseldrevet bil, ville prisen ha vært langt høyere.

TRYGT KJØP: Kari Asheim i Bellona tror ikke at elbilstøtten vil forsvinne de nærmeste par årene. FOTO: Bellona
TRYGT KJØP: Kari Asheim i Bellona tror ikke at elbilstøtten vil forsvinne de nærmeste par årene. FOTO: Bellona

Så er det altså slik at de norske elbil-incentivene gjør at elbiler, ofte prismessig tynget av svært dyre batterier, som en motvekt slipper engangsavgift og moms.

Men så er spørsmålet - hvor lenge varer disse økonomiske virkemidlene? Har man noen garanti for at Model S'en som bestilles i dag kan innføres uten engangsavgift og moms om to år?

Svaret er nei. Myndighetene kan jo en dag bestemme seg for å fjerne elbil-støtten, og innføre vanlig eller en begrenset engangsavgift også på denne kategorien. Og selv uten CO2-utslipp, og med eventuelt rimeligere batteripakker, vil det bli vanskeligere å selge elbiler den dagen dette skjer.

- Vi tror ikke myndighetene vil fjerne virkemidlene for elbiler i et toårsperspektiv, så de som har bestilt Model S i dag trenger neppe å engste seg. Men vi har jo ingen garantier, og jeg er uansett redd for at elbil-incentivene vil bli fjernet litt for tidlig til å sikre et jevnt økende salg i fremtiden, sier Kari Asheim i Bellona.

Bellona har vært den viktigste pådriveren for de særnorske elbil-virkemidlene, og har nese for hva som rører seg hos våre myndigheter i transportspørsmål. Ikke overraskende mener Asheim at elbilstøtten vil forsvinne når små "stutttjukke" elbiler i stadig større grad avløses av store elektrisk drevne eller plug-in hybrid familiebiler.

Sånn sett kan biler som Tesla Model S være begynnelsen til slutten på gunstige norske elbilpriser. Så kanskje du ikke bør sitte for lenge på gjerdet hvis du vil ha den til dagens tross alt gunstige priser?

Leveransene av Model S til norske kunder forventes å starte våren 2013.

Se videoer av Tesla Model S i Beta-versjon her:

</p> <p> <a href="http://vimeo.com/30109984">Beta Reveal: Intro &amp; Safety (Pt. 1)</a> from <a href="http://vimeo.com/teslamotors">Tesla Motors</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p> <br/> <br/> <p> <iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="225" mozallowfullscreen="" src="http://player.vimeo.com/video/30110213?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0&amp;color=ff0000" webkitallowfullscreen="" width="400"/> </p> <p> <a href="http://vimeo.com/30110213">Beta Reveal: Performance (Pt. 2)</a> from <a href="http://vimeo.com/teslamotors">Tesla Motors</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p> <br/> <br/> <p> <iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="225" mozallowfullscreen="" src="http://player.vimeo.com/video/30167914?title=0&amp;byline=0&amp;portrait=0&amp;color=ff0000" webkitallowfullscreen="" width="400"/> </p> <p> <a href="http://vimeo.com/30167914">Beta Reveal: Interior &amp; Touchscreen (Pt. 3)</a> from <a href="http://vimeo.com/teslamotors">Tesla Motors</a> on <a href="http://vimeo.com">Vimeo</a>.</p> <br/> <br/> </div>

Les også:

Endelig tid for elbilrevolusjon?

Prøvekjørt: Citroën C-Zero

Tesla Roadster Sport vs Porsche Boxster Spyder

Elektrisk terassevarmer

Denne saken ble første gang publisert 21/12 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også