I den klassen er BMW 5-serie og Audi A6 hovedkonkurrentene, sammen med Tesla Model S for dem som vil ha elbil.

Våpenet i kampen mot konkurrentene er en real tysk teknologiorgie. Nå er det overflod som gjelder. (Men merk: Du må betale ekstra for å få alt – mye ekstra.)

Utvendig er stilen en blanding av S-klasse og C-klasse. Innvendig er det en helt ny dashbordløsning som øynene dras mot. Her er det en nær sammenhengende widescreen satt sammen av to 12,3-tommersskjermer.

Du kan stille inn skjermene slik at de viser akkurat det du vil. Sjåføren gjør valgene sine på to felt på rattet, og funksjonsmåten er kraftig inspirert av dagens smarttelefoner. Førsteinntrykket er at det fungerer godt og er lett å lære seg.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HJELPER SJÅFØREN: Nye E-klasse kan fås fullstappet av teknologi som hjelper sjåføren og gjør bilkjøring tryggere. Bilen kan for eksempel «se» og enten bremse eller styre unna for kryssende trafikk og fotgjengere © Mercedes

Mer «auto»

Nyheten kan fås fullstappet av teknologi som hjelper sjåføren og gjør bilkjøring tryggere. Bilen kan for eksempel «se» og enten bremse eller styre unna for kryssende trafikk og fotgjengere. Bakt inn i alt dette er systemer som tar dette med selvkjørende biler enda et steg videre.

Bilen bruker inntil fem radarer og to kamera til å overvåke det som skjer rundt bilen. Systemet leser veimarkeringer, bruker andre bilers plassering, registrerer langsgående gjerder og andre ting når den styrer seg selv. Den kan passe farta også, for den leser skilter og/eller navigasjonsdata. Filskift fikser den også, det er bare å sette på blinklyset. Mye minner om systemet Tesla kaller Autopilot. Hvilket som tar det lengst, må vi få komme tilbake til.

Under prøvekjøringen slapp vi ratt og pedaler helt oppe i europeisk motorveifart (se videoen). Så lenge svingene var slakke, styrte bilen selv i en periode. Så plinget den litt for å sikre seg sjåførens oppmerksomhet, og om vedkommende da berørte touchfeltene på rattet, fortsatte den å kjøre av seg selv.

Mercedes understreker at systemene finnes der for sikkerheten og komfortens skyld; sjåføren skal alltid ha kontroll over bilen. Vi prøvde selvkjøring også der det var mer svingete og uoversiktlig, og det var mislykket.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LADBAR HYBRID: E-klasse kommer med en rekke motorer. En ladbar hybrid er ventet høsten 2016. © Mercedes

Ladehybrid kommer

E-klasse vil komme med et bredt utvalg av motorer. To sentrale versjoner for Norges del vil etter alt å dømme bli en ladbar hybrid som kommer til høsten, og en firehjulsdrevet versjon med den nye 220d-dieselen. Den siste versjonen kommer til vinteren.

Les mer om nye Mercedes E-klasse i Vi Menn nr. 15.

Reisen til prøvekjøringen i Portugal ble betalt av Mercedes-Benz.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!