Euro NCAP februar 2009:

Nye krasjtester, mer forvirring

De viktige sikkerhetstestene hos Euro NCAP er blitt mer utførlige, men samtidig vanskeligere å forstå. Holdes bilkjøperne som gisler mot bilprodusentene?

Sist oppdatert

Euro NCAP-resultatene februar 2009

To firere, resten femmere. Dette er resultatene fra de første testene i det nye systemet - publisert 18.2.2009:

4 stjerner - Citroen C3 Picasso

5 stjerner - Mazda 6

5 stjerner - Mitsubishi Lancer

4 stjerner - Subaru Impreza

5 stjerner - Toyota Avensis

5 stjerner - Toyota iQ

Klikk på bilnavnet for å gå rett til resultatet.

Bilprodusentene bruker stjernene fra Euro NCAP for alt det er verdt i sin markedsføring. Men det er grunn til å se på stjernedrysset med kritisk distanse.

Les også: De 10 sikreste familiebilene

Er den bedre?

Nye Toyota Avensis 2009-modell oppnår fem stjerner i Euro NCAP-testen. Avensis er kandidat til å bli årets bestselger i Norge, så dette er viktig.

Men er nye Avensis sikrere enn da Euro NCAP sist testet 2003-modellen av Avensis? Alle tror det, men det er ikke mulig å si sikkert. Også 03-modellen fikk fem stjerner.

Studerer du disse resultatskissene fra Euro NCAP, kan det faktisk virke som sikkerheten er dårligere i et krasj.

Se nøye på grafikken

For ordens skyld: Selv om Euro NCAP nå opererer med nye og strengere krav til sikkerhet, er selve krasjprosedyren den samme i 2009 som tidligere.

AVENSIS 2009: Førerens krasjbeskyttelse.
AVENSIS 2009: Førerens krasjbeskyttelse.

Merk at resultatoppsettet er forskjellig, derfor må vi gi tre bilder for at det skal være mulig å sammenlikne ny mot gammel i selve krasjtesten. Fargene viser hvor godt fører og passasjer foran er beskyttet, der grønn er bra, gul er akseptabelt og øvrige rødfarger mer kritisk.

Øverste bilde viser at Avensis-føreren nå er litt bedre beskyttet i krasj forfra. Gul farge på brystregionen i 2003 (nederste av de tre grafikkbildene) er bedret til grønt i 2009.

Til gjengjeld virker det som om krasjbeskyttelsen fra siden er blitt dårligere. I bildet fra 2003 er sidebeskyttelsen basert på kollisjon mot bil og kollisjon med stolpe samlet i en tegning. Men i 2009 gir resultatet fra sidekollisjon mot stolpe rødt resultat for overkroppen.

AVENSIS 2009: Passasjerens beskyttelse.
AVENSIS 2009: Passasjerens beskyttelse.

Ser vi på passasjeren, ser vi også at det er negativ utvikling. I 2003 hadde forsetepassasjeren gul brystregion, grønnfarget kropp ellers. I år har vedkommende fortsatt gul overkropp, men også høyre bein er blitt gult.

Med andre ord kan vi tolke det slik at i identiske krasjsituasjoner er det farligere å være Avensis-passasjer nå enn før. Det er også ørlite farligere (ett poeng) å være fører i Avensis enn tidligere dersom du tar støtet fra siden.

Nå kun én felles stjerne

AVENSIS 2003: Fører- og passasjerbeskyttelse.
AVENSIS 2003: Fører- og passasjerbeskyttelse.

Fram til og med 2008 oppga Euro NCAP stjerner for både voksne i forsetet, småbarn i baksetene og påkjørte forgjengere. Fra 2009 brukes de samme vurderingene i underlagsmaterialet, men samles i én enkelt stjernevurdering.

Det er bra, fordi det er enklere å forstå. Men det har også en betydelig svakhet.

Les artikkel: 16 km/t mellom liv og død

Når en bil tildeles toppscore fem stjerner, skulle man jo tro at dette var svært bra. Men nedre grense for toppscore er faktisk så lav som 70 % av maks poeng. Altså skilles det ikke mellom veldig sikre og moderat sikre biler.

Heldigvis er underlagsmaterialet - se bildet - lett tilgjengelig på Euro NCAPs websider, slik at man kan studere grundigere biler man er spesielt interessert i.

Whiplashtest hurra

De viktigste nyhetene i sikkerhetsvurderingene fra 2009 er krav til antiskrens pluss nakkeslengtesten (whiplash).

Sistnevnte kan det ropes ubetinget hurra for. Nakkeslengskader er blant de hyppigst forekommende skadene. Og dyreste. Gjennom forsikringspremien koster uhell som gir nakkeslengskader oss store summer årlig. Og bilprodusentene har neglisjert dette området alt for lenge.

euroncap grafikk
euroncap grafikk

ESP-faktoren er det imidlertid all grunn til å sette spørsmålstegn ved.

Har vi testet din bil? sjekk vår store testoversikt.

Antiskrenstull

ESP er godt etablert som et viktig sikkerhetsverktøy for bilføreren. Men i den nye stjernerangeringen er det ikke snakk om hvorvidt en bil har ESP eller ei.

Det poenggivingen angir, er hvorvidt bilen leveres med ESP i så eller så stor prosentandel på markedet.

Det kan sikkert sees på som et virkemiddel til å presse bilprodusentene. Men for kjøperen og brukeren av bilen er det rivende likegyldig hvor mange andre av tilsvarende biler som har ESP hvis ikke ens egen bil har det.

Kommentar: Bilkjøpere er gisler

I praksis brukes vi bilkjøpere som gisler i maktspill til å presse bilbransjen.

Med slike nye kriterier til grunn - som prosentandel ESP i markedet - blir det enda tydeligere at Euro NCAP først og fremst er en pressorganisasjon mot bilprodusentene. De har riktignok myndigheter og forbrukerorganisasjoner i ryggen. Det er i prinsippet oss.

Til gjengjeld blir testresultatene mindre nyttige som verktøy for den enkelte bilkjøper.

De fleste av oss vet at vi ikke kan ta slike stjerne- og poengrangeringer som Euro NCAP altfor alvorlig. Enhver bil og situasjon er forskjellig, og organisasjonen tester kun et lite antall biler årlig.

Det er dessuten sjelden at den karosseri- og utstyrsvarianten som er mest aktuell i Norge som testes.

Les også: Tryggere bil for 30 000 ekstra.

Vi vet dessuten at Euro NCAP-testene har klare mangler på flere områder utover ESP. Det finnes en rekke andre aktive sikkerhetssystemer som ikke tas inn i vurderingen, men som har stor innvirkning på bilens totale sikkerhetsnivå.

Resultatene må derfor leses med de rette og romslige brillene på.

Men det er et spill. Euro NCAP lokker bilprodusentene med stjerner dersom de er flinke. Gevinsten er muligheten til å bruke dette i markedsføring. Og vi bilkjøpere oppfatter poenggivingen, basert på Euro NCAPs autoritet, som et signal om kvalitet. Så lang, så vel.

Og skal dette spillet fungere, er vi avhengige av tillit. Vi bilkjøpere må ha tillit til at antallet stjerner fra Euro NCAP er relevant, også for oss her i Norge, uten at vi må grave dypt i underlagsmaterialet.

Helt konkret eksempel: Subaru Impreza fikk fire stjerner Euro NCAP fordi under 85 prosent av bilene leveres med ESP i det europeiske markedet.

Det er et betimelig spark også til den norske importøren, hvor 4 av 5 (80 prosent) av tilgjengelige Impreza-modeller kommer uten ESP.

Og det er tåpelig når prisen på et ESP-system er så utrolig lav i forhold til sikkerhetsgevinsten.

Men for alle som vurderer å kjøpe en Impreza med toliters motor, enten det er bensin eller diesel, så oppleves Euro NCAP-angivelsen som feilaktig. Disse bilene kvalifiserer til fem stjerner.

Når Euro NCAP på denne måten ytteligere reduserer stjernenes brukerverdi for den alminnelige forbruker, i sin iver etter å presse produsentene, driver de et farlig spill.

Ingen liker å bli holdt som gisler, ei heller bilkjøperne.

[email protected]

BÅDE 4 OG 5: Subaru Impreza har i praksis fem stjerner med ESP, men rangeres som fire.
BÅDE 4 OG 5: Subaru Impreza har i praksis fem stjerner med ESP, men rangeres som fire. Foto: Euro NCAP

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også