Bilnyhet - Mercedes E-klasse T:

Nye E-klasse stasjonsvogn

Nye E-klasse har fått god mottagelse. Men i stasjonsvognlandet Norge er jo ikke E-klasse egentlig lansert før T-utgaven er på veien. Her er den - som 7-seter.

Sist oppdatert

Årets kraftig oppdaterte E-klasse har fått gode skussmål av biljournalister. Les test av E 220 CDI her, og fra lanseringen av E-klasse Coupé her.

Men E-klassen er så absolutt ikke komplett før stasjonsvognen - T-utgaven - er på plass.

Den største stasjonsvognen?

Vi setter et spørsmålstegn. Det er Mercedes selv som hevder at E-klasse stasjonsvogn skal være klasseledende på størrelse.

Men det må jo være et definisjonsspørsmål dersom man inkluderer Audi A6 Avant i denne sammenhengen.

Med 489,5 x 184,5 centimeters lengde og bredde, er Mercedesen nemlig både kortere og smalere enn Audien. Men med 147 centimeter er den i det minste ørlite høyere.

Les også: 10 stasjonsvogner som skiller seg ut

STOR! Men det blir for så vidt alle biler når de er fotografert med vidvinkel.
STOR! Men det blir for så vidt alle biler når de er fotografert med vidvinkel. Foto: Daimler AG press department Mercedes

Klassens eneste 7-seter

NØDSETER: Og bakovervendt.
NØDSETER: Og bakovervendt. Foto: Daimler AG press department

Bagasjeromsvolumet, derimot, er oppgitt til monumentale 1950 liter. Det er for det første nær 300 liter mer enn i Audi A6.

Dessuten gir det blant annet plass til to ekstra seter i bagasjerommet. Riktignok ikke for personer større enn 140 centimeter, men dog.

Det er, om man er hardt presset, nok til å kalle det en syv-seter.

Fattig? Her er 17 stasjonsvogner under 300.000

3 motorvalg nå, 9 motorer på sikt

KJØRER GODT: Mercedes har jobbet hardt for å kvitte seg med slede-imaget i E-klasse, samtidig som komforten skal være intakt.
KJØRER GODT: Mercedes har jobbet hardt for å kvitte seg med slede-imaget i E-klasse, samtidig som komforten skal være intakt.

Ved lanseringen nå i november tilbys tre motoralternativer, først og fremst de veldig norgesaktuelle 220 CDI og 250 CDI. Sistnevnte kan skilte med pene 204 hester og 500 newton, og likevel et høyst akseptabelt CO2-utslipp på 150 gram.

I tillegg kommer jappemonsteret E 500 nå, med bensin-V8er og 388 hester.

Litt uheldig for startsalget ved inngangen til vintersesongen er imidlertid at de firehjulsdrevne 4Matic-utgavene ikke kommer før i januar-februar.

Les også:

Etter hvert skal bilen kunne leveres med ni forskjellige motorer. Det er litt færre enn for sedanen, først og fremst på de små bensinversjonene. Men ikke fortvil, det ultimate stasjonsvognmonsteret E 63 T AMG kommer i mars.

Sikkerhet og komfort i førersetet

Mercedes mange aktive sikkerhetssystemer kommer selvsagt i stasjonsvognen også.

Et av de mest innovative, er systemet som registrerer tretthetssymtptomer hos føreren og varsler om dette - selv om ingen av Klikks testførere har klart å utløse alarmen enda.

INNBYDENDE: Mercedes er premiumklassens mester i kos- og hyggestemning.
INNBYDENDE: Mercedes er premiumklassens mester i kos- og hyggestemning. Foto: Daimler AG press department Mercedes

Tretthetsvarsleren er standardutstyr. Det er også klassisk komfortutstyr som blant annet automatisk nivåregulering av bakaakselen.

Priser fra under halv mill?

Priser er ikke klare enda, men man bør kunne håpe på at E 200 T CDI kryper under halvmillionen når den kommer i februar. Basert på dagens pris på sedanversjonen av E 220 CDI, behøver heller ikke stasjonsvognutgaven krype mer en 20-30.000 kroner over halvmillionmerket ved introduksjonen nå i november.

Les også:

STANDSMESSIG: For store, stilige familier.
STANDSMESSIG: For store, stilige familier. Foto: Daimler AG press department Mercedes

Denne saken ble første gang publisert 05/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også