Bredere biler gir

Nye biler skaper parkeringstrøbbel

Bilene blir bredere, men ikke p-plassene. Det kan koste flesk.

SKADER: Mange slurver når de åpner dørene, noe som fort kan koste sidemannen noen kroner. FOTO: Petter Handeland

SKADER: Mange slurver når de åpner dørene, noe som fort kan koste sidemannen noen kroner. FOTO: Petter Handeland

Publisert Oppdatert
BREDERE: En VW Golf av i dag er mye bredere enn hva første generasjon var. Men p-plassene følger ikke etter. FOTO: EuroTest/NAF

BREDERE: En VW Golf av i dag er mye bredere enn hva første generasjon var. Men p-plassene følger ikke etter. FOTO: EuroTest/NAF

En ny europeisk test av parkeringshus konkluderer med at p-plassene er like smale som for flere tiår siden. Mens bilene er blitt adskillig bredere. En VW Golf, for eksempel, var 161 centimeter bred uten sidespeilene i 1974, mens en 2012-modell er 180 centimeter bred.

Parkeringsskadene florerer

- Med speil er dagens Golf 212 centimeter bred. Da sier det seg selv at det blir mye trangere i parkeringshus der normert bredde på parkeringsplassene er 250 centimeter, sier Egil Otter i NAF, som har deltatt i den felleseuropeiske testen av parkeringshus.

Som dessverre alt for mange vet, har dette store konsekvenser. Såkalte "p-hus-skader" florerer, forårsaket av påkjørsler og skader fra handlevogner etc. Dette koster både forsikringsselskap og bileiere store summer.

Få forsikringsselskap i Norge dekker såkalte "hit and run"-skader, der noen skader bilen din og stikker av fra ansvaret - noe som dessverre er regelen snarere enn unntaket.

Derfor velger mange å ta forholdsregler når de parkerer i p-hus. Det handler om å minimalisere sjansene for at noen kommer borti bilen din, noe som fort kan medføre kostbare skader. Eller beskytte på dørene, som gjerne er mest utsatt for skader.

Høyest priser i Oslo

EuroTest, som sto bak testen av seksti europeiske p-hus, hvorav tre i Norge, så også på andre forhold rundt parkering i disse, som for eksempel sikring mot uønskede personer, tilrettelegging for rullestolbrukere, belysning, skilting og priser.

Ikke uventet hadde Oslo de suverent høyeste p-prisene av de femten storbyene som var involvert i testen. Noe som dreier seg mer om politikk enn om en speiling av generelt prisnivå. P-hus i København koster omlag det halve i forhold til Oslo, og i et høykostland som Luxembourg er det svært rimelig å parkere.

BESKYTTELSE: Trangere p-plasser har åpnet for et marked for p-beskyttere. Fendere er nok for de ytterliggående. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

BESKYTTELSE: Trangere p-plasser har åpnet for et marked for p-beskyttere. Fendere er nok for de ytterliggående. FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Slik reparerer du lakkskader billig

Beskytt dørene dine

Smart trick gir ren frontrute

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag