Prøvekjørt: Toyota Auris 2010

Ny storselger fra Toyota

Toyota Auris har kommet i ny drakt. Vi har prøvekjørt den.

Sist oppdatert

Tekniske data, 1,4 D4-D

MOTOR, CM3: 1364

EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/3800

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 205/1800-2800

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1260

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/152

BAGASJEROM, LITER: 350/777

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45

CO2-UTSLIPP, G/KM: 118

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12

TOPPFART, KM/T: 175

PRIS FRA, KR: 227.500

Toyota Corolla var et av verdens mest kjente merkenavn. Derfor var det mange som ble forundret da Toyota valgte å droppe dette navnet til fordel for det nye Auris-navnet i 2007. De sier at de gjorde dette for å treffe en yngre målgruppe, og at bilen skulle ha et annet image enn trygge og trauste Corolla. Ifølge Toyota selv har de klart det, og flere unge kjøpere skal nå vurdere Toyota enn det som var tilfellet tidligere.

Nå har Auris kommet i ny drakt. Eller ny er vel å overdrive. Du må nærmest være Auris-entusiast for å se noen forskjell, men Toyota kan fortelle oss at både grillen, lyktene og panseret har fått nytt design. Og alt er mer dynamisk enn tidligere. Det er et ord som blir brukt om alle slags biler om dagen. De mener vel egentlig sportslig design, men det er vel ingen som med hånden på hjertet kan si at en Auris ser sportslig ut.

Trygge veiegenskaper

Tekniske data, 1,33 VVT-i

MOTOR, CM3: 1329

EFFEKT, HK VED O/MIN: 99/6000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 128/3800

EGENVEKT MED FØRER, KG: 1220

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 425/176/152

BAGASJEROM, LITER: 350/777

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59

CO2-UTSLIPP, G/KM: 136

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13,1

TOPPFART, KM/T: 175

Den sportslige følelsen er ikke gjennomtrengende på veien heller. Ingeniørene hos Toyota hevder at de har utviklet understellet med tanke på Europa. Denne generasjonen skal, i motsetning til forrige, tilpasses til de forskjellige markedene. Det betyr at den amerikanske versjonen ikke blir lik å kjøre som den europeiske.

Bilen oppfattes som de fleste andre av Toyotas biler: Trygg - og kanskje litt traust. Den finner ikke på noen krumspring, og svarer deg med understyring om du kjører fortere enn bilen liker.

Innvendig er det den samme leksa. Det er en del plast, men vi kjenner igjen interiøret fra andre Toyota-modeller. I forbindelse med denne oppdateringen, blir det også lansert en ny utstyrspakke med navnet Kuro S-Edition. Denne har blant annet mørke vinduer bak og oransje kontrasømmer i interiøret. Også dette er et ledd i strategien som skal tiltrekke seg yngre kjøpere.

Oppdaterte motorer

Også på motorfronten har Auris blitt oppdatert. Alle motorene har nå fått betegnelsen Toyota Optimal Drive. Dette betyr reduserte utslipp, og dermed også redusert pris. Den forventede storselgeren, 1,4 D4-D, får en pris som er rundt 10.000 kroner lavere enn dagens modell. CO2-utslippet på denne har blitt redusert fra 127 til 118 gram - en verdi som ikke er spesielt imponerende med tanke på konkurrentene. Både Ford Focus og Volkswagen Golf kan leveres i versjoner med utslipp på 99 gram per kilometer.

Riktignok har Toyota en hybridversjon på vei, men den vil ikke komme i salg før til sommeren. Denne skal ha et utslipp på under 99 g/km, og vil bli deres store satsning i miljødelen av kompaktklassen.

Ved lanseringen er det seks forskjellige motorer tilgjengelig - tre som slurper bensin, og tre som brenner diesel. Alle motorene er kjent fra tidligere, men har som nevnt blitt miljøoptimalisert.

På bensinfronten kan du velge mellom en 1,33-liter på 99 hester, en 1,6-liter på 132 hester og en 1,8-liter som yter 147 hester. Hvis du vil ha dieselmotor, kan du velge mellom en 1,4-liter på 90 hestekrefter, en 2-liter på 126 og en 2,2-liter som kan skilte med hele 177 hester.

Mest sannsynlig er det nok de to minste motorene som blir storselgerne her til lands. Prisen for bilen med minste dieselmotor starter på 227.500 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 23/02 2010, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også