Subaru Legacy og Outback:

Ny, perfekt norgesbil?

- En perfekt norgesbil, sa vi etter 11 000 km i Outback. Nå kommer den i helt ny utgave.

Sist oppdatert

De firehjulsdrevne Subaru Legacy og Outback - sistnevnte er akkurat den samme bilen som førstnevnte, bare bittelitt mer høyreist og bittelitt barskere enn søsteren - kommer nå i helt nye utgaver.

De er riktignok ganske så nedtonet i forhold til den råbarske konseptbilen vi fikk se på den store bilutstillingen i Detroit på nyåret, men bilene er fortsatt potensielle norgesfavoritter.

Se alle våre Subaru-tester her

Tester av 76 firehjulsdrevne biler finner du her

Vi har testet bilen din! Her finner du alle biltestene våre

Redaksjonsfavoritt med bedre plass

Vi har testet dagens utgaver av både Legacy og Outback, og sistnevnte hadde vi også på en omfattende langtest her i redaksjonen.

Etter 11.000 km var konklusjonen klar: Dette er den perfekte norgesbilen! Den er trygg, velkjørende - og leken om du vil. Dessuten sitter man godt i bilen, og det er greit med plass for folk og bagasje.

Den nye Legacy og Outback er både lengre og bredere enn den utgående modellen, noe som skal komme innvendig plass - både for de som sitter i og for bagasjen - til gode.

Akselavstanden er økt kraftig, noe som borger for enda tryggere, stødigere og mer komfortable kjøreegenskaper.

Dette er bilene du kan stole på

Innvendig er det også skjedd en god del. Resultatet - om vi skal dømme fra den amerikanske utgaven - er at bilene er blitt flottere og virker mer påkostet enn før. Utstyrsnivået, både hva standardutstyr og ekstrautstyr angår, er også høyere enn før.

INTERESSANT MED DIESEL: Dagens Legacy/Outback er flott med tolitersdiesel. Vi har stor tro på nykommeren - og et lite scoop på panseret er jo aldri feil.
INTERESSANT MED DIESEL: Dagens Legacy/Outback er flott med tolitersdiesel. Vi har stor tro på nykommeren - og et lite scoop på panseret er jo aldri feil.

Flott dieselmotor

Bilene har naturligvis firehjulstrekk som standard, og drives av boxermotorer. Hit til landet kommer Legacy og Outback med bensindreven toliter på 150 hk, eller den flotte, to liter store dieselmotoren med 150 hk.

Sistnevnte kjenner vi fra både Forester og dagens Legacy og Outback, og i alle bilene fungerer den suverent - den er sterk, stillegående, fleksibel og nøysom.

Begge blir i tillegg tilgjengelige med en 2,5-liters bensinfirer med 173 hk, mens den sekssylindrete 3,6-literen Subaru også kan sette i Outback nok blir halshugget av avgiftssystemet vårt.

Er bensinmotoren død? Les vår langtest her!

Slik sparer du veldig mye penger

Kommer til høsten

De europeiske versjonene av bilene skal presenteres på den kommende, store bilutstillingen i Frankfurt (http://www.iaa.de/) - en messe du naturligvis kan følge tett her på www.Klikk.no/motor.

Bilene kommer for øvrig hit til høsten, men foreløpig er det for tidlig å si noe om pris.

Les også:

Verdens verste krasjtester. Se de skremmende videoene her

Hvor trygg er bilen din? Den komplette EuroNCAP-resultatlista finner du her.

De sikreste familiebilene finner du her.

Denne saken ble første gang publisert 10/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også