Ny Mercedes med mindre motor

Nye C-klasse blir større, men kan fås med mindre dieselmotor.

Publisert Oppdatert

Etter en serie bildelekkasjer har de offisielle bildene av nye Mercedes C-klasse kommet. På noen av bildene ser den til forveksling ut som Mercedes S-klasse.

Nye C-klasse er blitt nesten 10 centimeter lengre, og måler nå 4, 686 meter. Bredden er på 1,81 meter, mens høyden er 1,442 meter. Det betyr at den er noen millimeter lavere enn utgående versjon. Den skal også ha blitt opptil 100 kilo lettere takket være mer bruk av aluminium.

Bakseteplassen har vokst i den grad at passasjerene får 2,5 centimeter bedre benplass. Bagasjeromsvolumet har økt med fem liter til 480 liter.

Ved lansering blir C-klasse tilgjengelig med tre motorer: Dieselmotoren C 220 BlueTEC og to bensinmotorer, C 180 og C 200. Forbruket skal være kuttet med opptil 20 prosent. C 220 BlueTEC har et oppgitt forbruk på 0,4 liter per mil med et CO2-ustlipp på 103 g/km.

Kommer med mindre motor

Senere blir også en 1,6-liters diselmotor tilgjengelig. Denne firesylindrede, kompressormatede motoren kommer med 115 eller 136 hk, med et dreiemoment på henholdsvis 280 og 320 Nm. Mercedes følger dermed trenden med såkalt "downsizing".

En hybrid drivlinje kommer også, samt et AMG-modell.

Sedanen kommer i mars 2014, mens stasjonsvognen og C 250 4Matic kommer september 2014. De norske prisene er ennå ikke klare.

S-KLASSE?: Nye C-klasse har fått mange av trekkene til S-klasse. FOTO: Daimler AG

S-KLASSE?: Nye C-klasse har fått mange av trekkene til S-klasse. FOTO: Daimler AG

Samme utstyr som S-klasse

Nye C-Klasse arver de fleste av systemene som ble lansert med nye S-Klasse. Blant annet blir dette utstyret tilgjengelig:

* ATTENTION ASSIST: Bilen merker om sjåfører blir trøtt, og varsler om at det er på tide med en pause (standardutstyr).

* Adaptive Break Assist og COLLISION PREVENTION ASSIST: Bilen oppdager farer i veibanen, for eksempel at bilen foran bråbremser, og bidrar til riktig bremsetrykk. Om sjåføren ikke reagerer raskt nok bremser bilen selv. Systemet er aktivt fra 7 km/t til hele 200 km/t (standardutstyr).

* DISTRONIC PLUS med Steering Assist og integrert Stop&Go Pilot: Adaptiv cruisecontrol som virker fra 0 til 200 km/t. Ved kø kan bilen følge bilen foran og delvis svinge selv.

* BAS PLUS Brake Assist System med PRE SAFE: Bilen kan gjenkjenne kryssende trafikk, fotgjengere og biler som står stille, og bremse på egenhånd dersom sjåføren ikke reagerer raskt nok.

* Enhanced Active Lane Keeping Assist: Systemet hjelper bilen å holde seg i veibanen, også på der veimerkingen er dårlig.

* Active Parking Assist: Bilen lukeparkerer på egenhånd.

* 360 graders kamera: Ryggekamera som gir et fugleperspektiv og dermed bedre oversikt.

GJERRIGERE: Nye C-klasse kan settes opp med mye sikkerhetsutstyr og kommer nå også med en 1,6 liters diesel med kompressor. FOTO: Daimler AG

GJERRIGERE: Nye C-klasse kan settes opp med mye sikkerhetsutstyr og kommer nå også med en 1,6 liters diesel med kompressor. FOTO: Daimler AG

* Traffic Sign Assist med Wrong Way Alert: Bilen gjenkjenner skilter langs veien, inkludert innkjøring forbudt-skilter.

* Adaptive Highbeam Assist: Adaptiv LED-lyktsystem som gjør det mulig å kjøre med fjernlysene på hele tiden: Bilen blender selv ned for bilen foran og møtende trafikk.

* Automatisk barnesetedeteksjon i fremre passasjersete. Airbagen skrus automatisk av om man setter inn et barnesete.

* Flere nye airbager, blant annet til sjåførens knær.

Men dette har ikke S-klasse...

C-klasse blir nå også tilgjengelig med luftfjæringssystemet AirMatic. Den kommer også med en helt ny touchpad for infotainment-systemet. I motsetning til S-klasse kommer C-klasse med head-up display.

- Den setter standarden

- C-Klasse er setter ny standard for mellomklassesegmentet, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

- Vi tror nye C-Klasse vil bli en favoritt blant både gamle og nye venner, og estimerer et salg på 1500 biler i 2014, uttaler Danielsen.

Tekniske data

C 220 BlueTEC

C 180

C 200

Motorvolum

2143

1595

1991

Drivstoff

Diesel

Bensin

Bensin

HK

170

156

184

Dreiemoment

400 Nm

250 Nm

300 Nm

Oppgitt forbruk

0,4 liter per mil

0,5 liter per mil

0,53 liter per mil

CO2-utslipp

103 g/km

116 g/km

123 g/km

0-100 km/t

8,1 sek

8,2 sek

7,5 sek

Les også:

Fersk undersøkelse: De beste og verste bilene

MYE NYTT: Nye C-klasse kommer med ny touchpad for infotainment-systemet. I motsetning til S-klasse kommer C-klasse også med head-up display. FOTO: Daimler AG

MYE NYTT: Nye C-klasse kommer med ny touchpad for infotainment-systemet. I motsetning til S-klasse kommer C-klasse også med head-up display. FOTO: Daimler AG

Så dyr blir Mercedes' kompakt-SUV

Denne SUV-en setter rekord i Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning