Ny Opel Astra Sports Tourer

Ny favoritt for familien?

Denne stasjonsvogna har det meste som skal til.

Sist oppdatert
ROMMELIG NOK: 500 liter bagasjeplass duger nok for de fleste. Legger du ned bakseteryggen, har du 1550 liter til disposisjon.
ROMMELIG NOK: 500 liter bagasjeplass duger nok for de fleste. Legger du ned bakseteryggen, har du 1550 liter til disposisjon.

Den nye Astra ble tatt godt imot etter at den ble lansert i fjor, og av mange betegnet som Opels redningsbil. Men nordmennenes favorittskall, den familievennlige stasjonsvogna, har latt vente på seg. Her er de første offisielle bildene.

For mange barnefamilier kan en kompakt stasjonsvogn duge som en fullverdig familiefrakter. Klassen har allerede fler gode å by på, blant annet Kia cee'd Sporty Wagon , Ford Focus stasjonsvogn , Volkswagen Golf stasjonsvogn og en av de mest fornuftige familiebilene av dem alle: Skoda Octavia stasjonsvogn .

Lekker og sportslig

Hvis vi skal begynne utenpå, så ser jo ikke nye Astra Sports Tourer helt feil ut. Den følger opp kombiens lekre og sportslige utseende, og avslutter det hele med en dynamisk hekk det faktisk lukter muskler av. Nå er riktignok bildene tatt av en bil med store hjul, men det ser jo riktig så bra ut - er du ikke enig?

Her er en annen familiebil som selger i bøtter og spann

Nei, jeg har ikke glemt at det finnes en flott familievogn i storebror Insignia, som også har fått gode skussmål av norsk presse. Men nå er det en gang slik at ikke alle liker å kjøre rundt i en stor bil, og da kan stasjonsvognene fra kompaktklassen for mange "fikse biffen".

Åtte motorvalg

I Astra Sports Tourer får du 500 liter bagasjeromsplass til disposisjon, og hele 1550 liter når bakseteryggen felles ned. Dessuten vil Astraen selvsagt koste en god del mindre enn Insignia.

Tradisjonelt sett har Opel solgt godt av Astra stasjonsvogn som firmabil, så ingen tvil om at dette er en viktig modell for den norske importøren.

Her kan du se hvilke familiebiler som gir deg mest for pengene

Opel Astra Sports Tourer vil komme med åtte forskjellige motorer, der effekten spenner fra 95 til 180 hester. Mest interressant for det norske markedet blir nok 1,3 CDTi, som også kommer i EcoFlex-variant med start/ stopp-system, samt en ny turbomatet bensinfirer. Sistnevnte yter 120 hester, og kommer i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse. Spennende!

Bilen gjør sin debut på bilutstillingen i Paris i oktober, og kommer til Norge mot slutten av året. Norske priser finnes i skrivende stund ikke, men vi gleder oss til å gi deg en rapport etter den første prøvekjøringen av bilen.

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også