Ulykkesstatistikk:

Norges gamle bilpark koster liv

Biler er blitt mye sikrere i de senere år, viser Folksams kollisjonsundersøkelser. Noe som angår en temmelig gammel norsk bilpark. Finn din bil på listen!

FARLIGE BILER: Eldre biler er i langt mindre grad enn nyere biler rustet til å tåle kraftige krasj. Illustrasjonsfoto:Colourbox.no
FARLIGE BILER: Eldre biler er i langt mindre grad enn nyere biler rustet til å tåle kraftige krasj. Illustrasjonsfoto:Colourbox.no
Sist oppdatert

Tidligere i sommer skrev vi om Folksams rangering av sikre og mindre sikre biler, basert på virkelige ulykker til og med 2009, samt kollisjonstestene hos EuroNCAP. Disse tallene oppdateres annet hvert år, og nå er de siste tallene klare - du finner dem i sin helhet her.

Vinnerne er Toyota Avensis fra modellperioden 03-08 og Volvo V70/S60/S80 fra årene 98-06. Tett bak kommer Renault Laguna 94-01, og Honda Accord 94-98. Alle disse har minst 30 prosent høyere sikkerhet enn gjennomsnittet.

Taperne er særlig Citroën AX 87-93, Citroën BX 83-93 og Renault 5 85-90. Men også noe nyere modeller som Hyundai Accent 99-06, Honda Civic 92-96, Fiat Punto 94-99 og Renault Clio 91-98 kommer dårlig ut.

Folksam konkluderer ikke uventet med at nyere biler er langt sikrere enn eldre. I sin pressemelding skriver selskapet at "hvis alle kjørte de sikreste 2011-modellene, ville det redusere antall døde og invalide etter trafikkulykker med rundt 30 prosent.".

- Det er viktig å ha en ny bilpark, da det er en stor forskjell på sikkerheten til eldre og nye biler. I Sverige er den gjennomsnittlige livslengden for en bil femten år, sier trafikkforskningssjef Anders Kullgren hos forsikringsselskapet Folksam, som er en gigant på trafikksikkerhetsforskning i Norden. I Norge er snittalderen for vraking av biler rundt 18 år.

Kullgren fremholder at en offensiv vrakpantingspolitikk har hjulpet til å presse snittalderen for svenske biler ned.

SIKRE: Toyota Avensis og Volvo V70 er svært sikre biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto
SIKRE: Toyota Avensis og Volvo V70 er svært sikre biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Gammel bilpark

Fra rundt 1965 begynte tallet på antall drepte i trafikken i Norge å gå nedover. Små variasjoner har det vært opp gjennom årene, men tendensen har vært klar - stadig færre blir drept i trafikken. Mens det i 1965 ble drept 423, er tallet for 208 for 2010. Dette til tross for at personbilbruken er femdoblet siden 1965, i følge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

Særlig rundt 1995 begynte det å skje mye med nye personbiler. Kollisjonsputene kom for fullt, og bilene fikk bedre støtabsorberende soner. Det hjalp også at EuroNCAP begynte å kollisjonsteste biler på begynnelsen av 2000-tallet, og på den tiden kom et nytt viktig bidrag til sikkerheten: Elektronisk stabilitetskontroll. Og de fleste bilene kom med alarmsystemer som ga hodepine til den som ikke festet sikkerhetsbeltet.

Det er bra! Men det kunne ha vært bedre. Norske bilavgifter har fått skylden for at norske bilpriser isolert sett er blant verdens høyeste, og det er selvsagt grunn til å tro at dette en viktig årsak til at vi har en av Europas eldste bilparker.

Og dermed en av Europas farligste!

Snittalderen på norske personbiler i dag cirka 10,5 år, mens snittalderen for biler i EU er på 8,2 år. Vi har ikke alltid hatt en så gammel bilpark som i dag. I 1980 var gjennomsnittsalderen for personbiler i Norge 7,2 år. Ti år senere var den 10,0 år. Siden har den fortsatt å øke, men ikke så mye.

Avgifter bør stimulere til utskiftning

KOLLISJONSTEST FUNGERER: Folksams undersøkelser understøtter som regel resultatene hos kollisjonstester EuroNCAP. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
KOLLISJONSTEST FUNGERER: Folksams undersøkelser understøtter som regel resultatene hos kollisjonstester EuroNCAP. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

- Nyere og sikrere biler er svært viktig for å redusere antall drepte og hardt skadde i årene framover, og Norge har en bilpark som er over to år eldre enn gjennomsnittet i Europa. Dersom regjeringen mener alvor med nullvisjonen må den stimulere til en nyere og sikrere bilpark. Norske bilavgifter gjør de nyeste og mest trafikksikre bilene veldig dyre, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal hos NAF, som ønsker at nivået på engangsavgiften reduseres med minimum 20 prosent.

- Vi mener at avgiftssystemet i større grad enn i dag burde stimulere til utskiftning av bilparken. Dessuten burde avgiftene på kjøp av nye biler gi incitament til å velge biler med sikkerhetssystemer som reduserer risiko eller skadeomfang, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk.

Nullvisjonen til tross - med dagens nybilpriser og avgiftssystem kan det ta mange år før vi eventuelt kan snuse på bunnrekorden for antall drepte i trafikken: 94, i 1947.

Les også:

Piggdekk redder liv

BRUKTBILEN:...er Norges mest solgte bil. Og de varer en god stund her i landet. Foto: Erik Norrud/Foreldre og Barn
BRUKTBILEN:...er Norges mest solgte bil. Og de varer en god stund her i landet. Foto: Erik Norrud/Foreldre og Barn

Dårligere sikkerhet i baksetet

Stor og gammel mot liten og ny bil - hva skjer?

Dødvinkler som dreper

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også