Norges beste bruktbil

De beste brukte i SUV/crossover-klassen

Det kommer alltid en ny vinter. 4x4 er derfor en fin ting – gjerne kombinert med ekstra bakkeklaring. Det er mye å spare på enkelte modeller.

Toyota RAV4 er i mange sammenhenger blitt kalt folke-SUV'en, denne kåringen er nok en grunn.
Toyota RAV4 er i mange sammenhenger blitt kalt folke-SUV'en, denne kåringen er nok en grunn. Foto: Foto: Paal Audestad
Sist oppdatert

Det er mange fordeler med 4x4, noe som gjenspeiles i bruktmarkedet. Vanlige biler med drift på alle fire har en god del høyere pris enn tilsvarende modeller med drift på bare to, og nesten alle SUV-er holder seg godt i pris.

Det er kanskje ikke den helt rette sesongen for kjøp av en firehjulstrekker nå, siden du ikke er alene om å tenke at det snart blir glatt ute. Likevel finnes det en god del gode kjøp der ute.

Toyota RAV4 har en spesiell status på bruktmarkedet - fine egenskaper og et godt kvalitetsrykte bidrar til å holde prisene oppe. Likevel, om du ser på forrige generasjon av bilen, kan du få mye bil for pengene. Nissan XTrail stiller omtrent på samme nivå.

BMW X3 er en herlig bil. Men den var dyr da den var ny, noe som gjenspeiles i utstyrsnivået på bruktbilene. Nå er de mye billigere - her finnes det mange gode kjøp.

Og for Volvo XC70, en bil som har alle SUV-fordelene, men styrer unna alle ulempene, gjelder de samme argumentene. Dessuten er den både rommelig og særdeles komfortabel.

SOLID OG POPULÆR: Den gode kvaliteten er noe av det som har gjort at nordmenn har trykket RAV4 til sytt bryst.
SOLID OG POPULÆR: Den gode kvaliteten er noe av det som har gjort at nordmenn har trykket RAV4 til sytt bryst. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Den som passer alle: Toyota RAV4

Toyota RAV4

Vurdering:

Pluss: Grei framkommelighet, lettmanøvrert, permanent 4x4
Minus: Dårlig opplevd interiørkvalitet, litt stump, dårlig plass, noe støy

Modellhistorikk:

2000: Andre generasjon RAV4 lansert
2002: Dieselmodellen tilgjengelig i Norge
2003: Facelift, ESP, endringer i forstilling
2006: Tredje generasjon lansert

Vanlige feil:

Problemer med motorstyring (diesel 04-06), lekkasje i soltak, mangler på lys

Markedssituasjon:

De aller fleste bilene som er til salgs har toliters bensinmotor. Du kan få en som har gått forholdsvis langt til rett over 100 000
kroner. For 200 000 får du en bil som har gått langt under 100 000 kilometer, samt flere biler som er velutstyrte.

Dieselen starter på rundt 150 000 kroner, og for 200 tusenlapper kan du være heldig å finne en med levelig kilometerstand og en del utstyr.

Dette er selve folke-SUV-en. Nordmenn har generelt trykket Toyota tett til sitt bryst, og RAV4 er heller ikke noe unntak.

Den andre generasjonen ble raskt en salgssuksess, og det er nok flere grunner til det. For det første ser den barsk ut, og den har i tillegg helt greie kjøreegenskaper og nok plass for de fleste. Det siste fordrer riktignok at du stabler litt i høyden, da bagasjerommet er, som i de fleste andre kompakt- SUV-er, kort og høyt. Komforten er ikke den beste, men den er til gjengjeld lettkjørt og manøvrerbar i bytrafikken.

Interiøret er langt fra eksklusivt, men det fungerer. Akkurat som det meste annet på denne bilen. Den har få feil, og så lenge servicer er fulgt opp, er det fullt mulig å gjøre et godt kjøp på en RAV4.

Hvis du vil ha krefter, er det toliters-bensinmotoren på 149 hester som er det beste valget. Den har nok kraft til det meste, men den drikker til gjengjeld en del bensin. Ikke bli overrasket om du havner på rundt literen på mila. RAV4 kom ikke med dieselmotor her til lands før i 2002, og biler som er eldre enn dette med diesel er da mest sannsynlig bruktimportert.

Hvis du vurderer en bruktimportert Rav4, må du være forsiktig, da bilene mest sannsynlig ikke har den ekstra isolasjonen som de norske bilene har. Det kan også mangle annet utstyr som for eksempel varmeseter.

I Svensk Bilprovnings statistikk kommer RAV4 godt ut. 3,1 prosent av bilene har blitt underkjent på grunn av modellrelaterte feil - mot gjennomsnittet på 7,9 prosent. Modellene med dieselmotor mellom 2004 og 2006 (de to siste modellårene) har hatt noen problemer med motorstyringen. Ellers er det få store feil.

Annerledes-valget: Volvo XC70

HØYREIST V70: XC70 skiller seg fra V70 med firehjulsdrift, plastskjermer og høyere bakkeklaring.
HØYREIST V70: XC70 skiller seg fra V70 med firehjulsdrift, plastskjermer og høyere bakkeklaring. Foto: Foto: Terje Bjørnsen

Svensk sikkerhet og komfort kombinert med firehjulsdrift og ekstra bakkeklaring er en vinner i Norge. Den oppfyller alle kravene mange nordmenn har til en god bil, og som brukt passer den også fleres lommebok.

Volvo XC70

Vurdering:

Pluss: Sikker, komfortabel, god plass, trygg på veien, føles påkostet
Minus: En del feil, ikke veldig inspirerende, treg automatkasse

Modellhistorikk:

2000: V70 XC lanseres
2001: Bytter navn til XC70
2003: Haldex-kobling i stedet for viskosekobling
2006: Tredje generasjon Haldex-kobling
2007: Ny XC70 lansert

Vanlige feil:

Registerreimer og løpehjul på D5 og 2,4D, dårlige batterier, problemer med innsprøytning etter ca. 150 000 km, problemer med låser, feil på motorstyring, dårlige turboslanger

Markedssituasjon:

De aller fleste bilene som er til salgs har dieselmotor under panseret. I skrivende stund er det rundt 70 biler som tilfredsstiller våre kriterier (nyere enn 2001 og gått under 100 000 km) til salgs.

Disse starter på rett under 300 000 kroner, mens de mest optimistiske selgerne vil ha rundt 450 000 kroner. Til den prisen kan du også få en bil av siste generasjon.

XC70 er i utgangspunktet en V70 med firehjulsdrift, høyere bakkeklaring og røffere utseende. Det gjør at den har mange av de positive egenskapene fra både stasjonsvogner og større SUV-er.

XC70 har vært belemret med en del feil. Det gjelder i all hovedsak dieselmotorene. Morkne turboslanger, feil på motorstyring og dårlige registerreimer er det som går igjen.

I Svensk Bilprovnings statistikk ble 11,8 og 18,3 prosent av bilene med henholdsvis bensin- og dieselmotor underkjent på grunn av modellrelaterte feil. Gjennomsnittet er 7,9 prosent.

Det spennende alternativet: BMW X3

En dyr og luksuriøs mini-SUV som du nå kan få forholdsvis billig. I kjent BMW-stil har den herlige kjøreegenskaper i forhold til andre biler i samme klasse, og motorene er de samme som i personbilene. Det betyr effektive og sterke dieseler med forholdsvis lavt utslipp og forbruk.

KJØREMESTEREN: Ingen overraskelse at X3 er den SUV/crossoveren som byr på mest underholdning bak rattet.
KJØREMESTEREN: Ingen overraskelse at X3 er den SUV/crossoveren som byr på mest underholdning bak rattet. Foto: Foto: Kjell Magne Aalbergsjø

X3 har fått noen år på baken, og ser ikke lenger så spenstig ut. Den mangler pondusen som storebror X5 har, og den har heller ikke samme komfortnivå. X3 er nemlig forholdsvis stiv. Det gjelder spesielt de bilene som har sportsunderstell.

BMW X3

Vurdering:

Pluss: Gode motorer, flotte kjøreegenskaper, god kvalitet, mye utstyr
Minus: Stiv, forholdsvis trang

Modellhistorikk:

2004: X3 lansert
2005: Små endringer på understell, interiør og eksteriør
2006: Facelift med nye motorer
2007: Oppgraderte motorer

Vanlige feil:

Dårlige batterier, defekt drivstoffpumpe (til -05), defekt turbo (til -05), dårlig isolasjon på dynamo

Markedssituasjon:

Det finnes en del X3-er på markedet. De aller fleste har den velkjente toliters dieselmotoren på 150 (til -07) eller 177 hester under panseret. Rundt halvparten av bilene til salgs har automatkasse.

Prisene starter på rett under 300 000 kroner for en tidlig modell med snaut 100 000 kilometer på telleren, og strekker seg til godt over halvmillionen for forholdsvis nye biler med stor motor.

Plassen er heller ikke voldsom, men det gjelder som nevnt også de fleste andre kompakt-SUV-er.

Kvalitetsmessig kommer X3 godt ut i de fleste undersøkelser. Drivstoffpumpe og defekt turbo (begge fram til -05) er eneste kjente feil av betydning.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også