Nissan 370Z-prøvekjøring:

Nissan til én mill.

Den nye 370Z har alt en ordentlig sportsbil skal ha.

Sist oppdatert

TEKNISKE DATA, NISSAN 370Z

  • MOTOR, CCM: V6 / 3696
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 331 / 7000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 366 / 5200
  • EGENVEKT, KG: 1496
  • LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 425 x 184,5 x 131,5
  • BAGASJEROM, LITER: 235
  • DEKKDIMENSJON: 225/50-18 foran, 245/45-18 bak
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 1,05
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 249
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 5,3
  • TOPPFART, KM/T: 250
  • PRIS FRA, KR: 935 900

Klikk.no/bil, Paris, Frankrike: Nissans Z-serie har lange og svært gode tradisjoner, helt siden 240Z ble lansert i 1969. Bilen har vært en vaskeekte sportsbil for folket, og trivelige priser - i hvertfall i land der litt artige biler ikke plages av så høye misunnelsesavgifter som vi har her i landet - har gjort Z-modellene til salgssuksesser. Den herlige 350Z avløses nå av sjette generasjon i Z-sagaen, 370Z. Og vi har prøvekjørt den herlige toseters coupéen.

Den nye 370Z er råbarsk å se på. Muskuløs fra alle vinkler, og både mer kompakt og samtidig mer brautende enn 350Z. Profilen minner også svært mye om opphavet fra 1969. Dessuten har den mange av de samme designtrekkene som storesøster GT-R.

Se video og les vår test av den fantastiske GT-R her!

Mer kompakt

Sammenliknet med forgjengeren er 370Z kortere og bredere, mens høyden er den samme som på 350Z. Sporvidden er blitt 15 millimeter bredere foran og 55 millimeter bredere bak, mens akselavstanden er litt kortere.

I tillegg er både karosseriet og hjulopphenget forsterket, så selve grunnstrukturen er stivere. Men bilen er samtidig noe lettere enn forgjengeren; dører, panser og bakluke i aluminium bidrar til dette. Og siden motoren og girkassa er plassert lavere i bilen enn tidligere, blir tyngdepunktet lavere.

DE FEITE bakdekkene har en tøff oppgave med å omdanne 331 hk og 366 Nm til bevegelse. Diffbrems hjelper, men hjulspinn er aldri langt unna om du vil.
DE FEITE bakdekkene har en tøff oppgave med å omdanne 331 hk og 366 Nm til bevegelse. Diffbrems hjelper, men hjulspinn er aldri langt unna om du vil.

Herlige krefter

Navnet vitner som vanlig om slagvolumet. 350Z hadde en 3,5-liters V6, og 370Z har fått en 3,7-liters V6 på 331 hk ved 7000 o/min og 366 Nm ved 5200 o/min.

Disse kreftene gjør gode ting med bilen. Den er svært rask. Samtidig er draget i bunn og i mellomregisteret imponerende; enten den er bestykket med sekstrinns manuellgirkasse eller sjutrinnsautomat, er 370Z særdeles fleksibel. Kreftene kommer jevnt og progressivt, akkompagnert av skikkelig gromlyd.

Gromlyd får du også i den kommende Ford Focus RS. Bare hør her!

Audi S3 er også veldig artig. Les testen her

En diffbrems, og testbilens 19-tommere skodd med 275/35-gummi, gjør sitt beste for å få omsatt de store kreftene til bevegelse. 0-100-sprinten tar 5,3 sekunder med manuellkasse, eller 5,6 sekunder med automat. Og vi opplevde stadig at ESP-systemet måtte bremse hjulene litt ved full akselerasjon, selv i 120 km/t på franske motorveier...

Flott, men..

INTERIØRET er flottere enn noen gang. Ordentlig sportslig, men vi savner noen småting. Hadde bare 370Z-prisene vært litt mer som i andre land¿
INTERIØRET er flottere enn noen gang. Ordentlig sportslig, men vi savner noen småting. Hadde bare 370Z-prisene vært litt mer som i andre land¿

Interiøret er flottere enn noen gang. Både hva former, ergonomi og utstyr angår, men også kvalitetsfølelsen er flott. Da er det trist at bilen mangler lengdejustering av rattet - det gripevennlige rattet er riktignok plassert ganske nær kroppen, og når du justerer det i høyden følger instrumentpanelet med. Setene har massevis av støtte, men de mangler litt ekstra justeringsmuligheter for å gi perfekt sitteposisjon. Dessuten er det småting, som blank plast rundt girspaken, som fortsatt vitner om at dette i utgangspunktet er en rimelig sportsbil.

Hva med en åpen godbil? Les vår test av den flotte Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor her.

Brukbar til langtur

370Z er blitt mer praktisk enn forgjengeren, også. Bagasjerommet er større, og mer anvendelig. Bakluka er enorm, og gir god tilgang der bak. Dessuten er det godt med rom for små og større ting i bilen - i en sportsbil vil man jo ikke ha løse ting som slenger rundt. Så den egner seg godt til en langtur.

Kjøreegenskapene er jo det viktigste med en bil som dette. Og 370Z skuffer ikke. Man sitter dypt i bilen, og har hele tiden følelsen av å ha mye bil rundt seg. Utsynet forover er godt, mens sikten bakover som vanlig i sportsbiler er begrenset. Dette gjør at 370Z krever litt tilvenning - og en forsiktig hånd.

Fast og støyende

Dette er en sportsbil. Komforten kommer med andre ord i andre rekke. Understellet er fast, det er mye lyd - dessverre overdøves den flotte motorlyden momentant på litt grov asfalt, da dekkstøyen overtar totalt. Ujevnhetene merkes, og tilbakemeldingene fra bilen er svært gode. Styrefølelsen er akkurat slik vi ønsker den, og bilen reagerer momentant på ordre.

DEN HERLIGE 3,7-literen gir massevis av kraft. Og kjøreegenskapene til Nissan 370Z står i stil til effekten. Dette er moro!
DEN HERLIGE 3,7-literen gir massevis av kraft. Og kjøreegenskapene til Nissan 370Z står i stil til effekten. Dette er moro!

Den nye BMW Z4 er en fantastisk bil. Les vår prøvekjøring her!

Den forrige Z4 M er også fantastisk. Les test her

Audi TTS er også kostbar, men særdeles artig og kjapp. Les testen her

Nissan 370Z er lettkjørt - så lenge man tar hensyn til bredden - og svært tilgivende. Den er herlig balansert, og inviterer til hard kjøring. Kombinert med den potente motoren gjør dette at fartsgrensene her i landet blir et stort problem for de ytterst få som kommer til å kjøpe en slik bil. Men den er heldigvis ganske så morsom å kjøre sakte med, også.

Imponerende girkasser

Sjutrinnsautomaten, som koster 16 000 kr ekstra, fungerer perfekt. Den girer svært raskt, akkurat når vi ønsker det. Og om du absolutt vil overstyre den, har du sjaltehendler bak rattet. Den manuellsjaltede sekstrinnsgirkassa krever på sin side en bestemt hånd når den skal gires. Dessuten er clutchpedalen herlig vektet og med all den følelsen man kan ønske seg.

Nissans nye system for automatisk mellomgassing på manuellgirvarianten, som imiterer hæl-og-tå-øvelsen helt perfekt ved hvert eneste girskift, imponerer. Det skal ikke mange girskiftene til før det føles helt naturlig å la bilen ta seg av turtallstilpasningen når man girer ned.

Fryktelig dyr

Så ja, Nissan 370Z er en herlig sportsbil. Og skjønnhetsfeilene er noe vi i utgangspunktet aksepterer - for i de fleste land er dette en relativt rimelig bil. Britene får den for eksempel for 275 000 kr, mens den mer forfinede og enda mer velkjørende, men samtidig svakere og tregere Porsche Cayman koster rundt 100 000 kr mer.

Les vår test av den herlige Cayman her

NISSAN 370Z er sjette generasjon av legenden. Prislappen gjør at den blir svært sjelden her i landet, men dette er virkelig en flott bil.
NISSAN 370Z er sjette generasjon av legenden. Prislappen gjør at den blir svært sjelden her i landet, men dette er virkelig en flott bil.

Slik ser det ikke ut her i landet. Når bilen kommer i juli, starter prisen nemlig på 935 900 kr. Altså 60 000 kr mer enn Cayman. Eller mer enn tre ganger så mye som den rimeligste Mazda MX-5.

Les vår test av Mazda MX-5 her

Les vår prøvekjøring av den ansiktsløftede MX-5 her

Da skjønner vi godt at Nissan ikke har noe håp om å selge stort av 370Z her i landet - den nordiske organisasjonen sier at de i Danmark og Norge til sammen kun skal selge tre biler i år. Og 48 stykker totalt i hele Norden pluss Baltikum.

Men om du kjøper en, får du full støtte herfra. For 370Z er en flott bil. Bare med veldig feil pris.

Les alle våre biltester her!

[email protected]

Denne saken ble første gang publisert 16/04 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også