Nissan Leaf 2010

2010 - Nissan Leaf

Leaf er en fullverdig bil i Golf-klassen. Med 160 km ren elektrisk drift.

NISSANS EL-GOLF: Her er Nissan Leaf, en vaskekte familie-elbil, og den er lovet på markedet allerede mot slutten av 2010.

NISSANS EL-GOLF: Her er Nissan Leaf, en vaskekte familie-elbil, og den er lovet på markedet allerede mot slutten av 2010. Foto: Nissan

Publisert Oppdatert

Tekniske data Nissan Leaf

EL-MOTOR, YTELSE, kW: 80

EL-MOTOR, YTELSE, Nm: 280

TOPPFART, KM/T: 140

EGENVEKT, KG: ikke oppgitt

LENGDE x BREDDE x HØYDE, MM: 4445X1550X11770

REKKEVIDDE, KM: 160

LADETID, TIMER: "Under 8 timer"

HURTIGLADER (MAKS 80 %), TIMER: 0,5

PRIS KR: Ikke oppgitt

Nissan har akkurat avduket det som kan bli elbilens virkelige gjennombrudd: En Golf-klassestørrelse familiebil med lithium-ionbatterier og 160 km rekkevidde - til en antatt folkelig pris.

Se også Mitsubishi iMiev.

Vi må fortsatt vente til slutten av 2010 før bilen er klar for markedet (Japan, USA og Europa samtidig).

Men det er for det første tross alt ikke lenger enn et år til. Og for det andre: Dersom Nissan holder hva de lover, kan Leaf etter alt å dømme bli den først funksjonelle elektriske familiebilen på markedet.

Nissan Leaf ble vist frem i Yokohama i Japan i går for verdenspressen.

Nissan Leaf ble vist frem i Yokohama i Japan i går for verdenspressen. Foto: Itsuo Inouye

Stor elbil for familien

Med 445 centimeters lengde er det faktisk en stor bil i Golf-klassen, på størrelse med foreksempel nye Opel Astra som lansere på Frankfurt-messen i høst. Den har dessuten hele 155 centimeters høyde, som nesten er et MPV-mål.

Det betyr at vi med rimelig grad av sikkerhet kan si at innvendig størrelse virkelig blir familievennlig. I motsetning til de fleste elbiler som finnes eller er lovet på markedet i snarlig framtid, som Buddy, Think , Smart - eller Mercedes A-klasse E-Cell .

Over 100 hester betyr akseptable ytelser

Ytelsene i Leaf skal være 80 kW, altså ca. 107 hester, og med 280 newtonmeter dreiemoment. Uten å ha fått oppgitt hvor tung bilen blir, har vi likevel grunn til å tro at dette er tilstrekkelig motorkraft til at bilen vil være kurrant å håndtere i trafikkbildet.

En svært relevant sammenlikning vi nylig har kjørt, er Mercedes hydrogendrevne elbil B-Klasse F-Cell. Med 136 hester og 320 newton fordelt på 1700 kilo føltes denne ganske så sprek i hastigheter opp til 60 - 70 km/t.

Og i likhet med F-Cell, har Nissan Leaf batteripakken plassert i guvet, hvilket betyr at man i stor grad beholder akseptable kjøreegenskaper selv om bilen skulle være tung. Toppfarten er forøvrig satt til 140 km/t.

8 timer hjemmelading, halvtime på ladestasjoner

SPREKE LINJER: Design er etter hvert anerkjent som viktig også for introduksjon av elbiler. Leaf har både klassiske kompaktklassetrekk og stilelementer som skiller seg ut.

SPREKE LINJER: Design er etter hvert anerkjent som viktig også for introduksjon av elbiler. Leaf har både klassiske kompaktklassetrekk og stilelementer som skiller seg ut. Foto: Nissan

Batteriet skal altså være av type lithium-ion, hvilket betyr at det har en høy energi/tetthetsfaktor kontra dagens batteriteknologi. Ladetid tilkoblet et vanlig eluttak er "under 8 timer". Nissan jobber også med å få bygget ut stasjoner for hurtiglading, der du får 80 prosent lading på 30 minutter.

Vi har i tildligere artikler om elbiler presisert at hovedårsaken til at vi fortsatt ikke har fungerende familie-elbiler på markedet., er tilgang på disse kraftige litium-ionbatteriene til en pris den alminnelige forbruker kan svelge.

Nissan er imidlertid en av pionerene i bilbransjen hva lithium-ion angår, og vi det er dermed større grunn enn vanlig til å tro at de faktisk vil kunne levere. Batteriene skal i hovedsak produseres i Japan, akkurat som bilen, men med produksjon også i USA, England og Portugal.

Prisbombe i Norge?

Så var det prisen da. Den er selvsagt ikke klar så tidlig, men i det minste er pressemeldingen lovende:

TØFF? Leaf ser massiv, sportslig og strømlinjeformet ut bakfra.

TØFF? Leaf ser massiv, sportslig og strømlinjeformet ut bakfra. Foto: Nissan

Leaf skal være prismessig konkurransedyktig med "godt utstyrte biler" i C-segmentet. Eller med andre ord, på høyde med velutstyrtet Golfer, Focuser og Astraer, som er biler norske bilkjøpere elsker. Altså rundt 300.000 kroner.

Her i Norge har vi dessuten en annen spennende faktor: Høye avgifter på nevnte biler - men som faller vekk på elbiler = godt under 300.000 kroner? Med andre ord kan Nissan sitte med en ordentlig markedsbombe i elbilen Leaf.

Les om flere miljøbiler:

OG LITT FRANSK: For det er ikke vanskelig å se på linjene at Nissan og Renault har en tett allianse.

OG LITT FRANSK: For det er ikke vanskelig å se på linjene at Nissan og Renault har en tett allianse. Foto: Nissan

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag