Prøvekjørt: Nissan Infiniti Q70S 2,2d

Luksus-Nissan som kunne passet i Norge

Stilig Nissan med dieselmotor.

PRØVEKJØRT: Nissan Infiniti Q70S 2,2d. FOTO: Produsent
PRØVEKJØRT: Nissan Infiniti Q70S 2,2d. FOTO: Produsent
Sist oppdatert

En Infiniti Hvafforno’?

Infiniti er Nissans luksusmerke, på lik linje som Lexus er Toyotas luksusmerke.

Dette er den «nye» Q70 – en oppstæsjet versjon av bilen tidligere kjent som M37. Dette er også Infinitis nyeste forsøk på å være en rival til BMW 5-serie.

Så hva er nytt her, bortsett fra det forvirrende navnet?

Litt fiksing og triksing med frontlysene, nye og fine baklys i LED, og et mer utjevnet bagasjelokk. Du kan også få en Sport-versjon – i likhet med Audis S line eller BMWs M Sport.

Estetisk er dette bra, og det gir den litt oppblåste Q70 mer aggressivitet med 20-tommershjul som fyller skjermene.

Da må vi spørre hva som driver Q70?

Omsider kommer den med en motor som har relevans i Europa: En 2,2-liters firesylinders turbodiesel!

Hipp hurra…

Opprinnelsen er fra Mercedes, og motoren yter bare 169 hk. Men den har friske 400 Nm fra bare 1600 o/min – og det er likt med en BMW 520d.

I henhold til hvordan en sportssedan skal være, leveres kreftene bare til bakhjulene. Det finnes ingen manuell versjon – du får en syvtrinns automat med padleårer montert på rattstammen, hentet fra GT-R.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PRØVEKJØRT: Nissan Infiniti Q70S 2,2d. FOTO: Produsent
PRØVEKJØRT: Nissan Infiniti Q70S 2,2d. FOTO: Produsent

Har Infiniti bare kopiert alt som tyskerne gjør?

Nei. De konkurrerende bilene har nok kjørefølelse til at de kan bli betegnet som sportssedaner. Q7 er ikke slik. Den ønsker å være et mer staselig og komfortabelt beist av en maskin. Og det er greit nok, hvis det er slikt du liker.

Men det gjør ikke du?

Myk fjæring for å øke komforten er bra nok, men dette er en tung bil. Den setter seg, krenger og sliter generelt med å takle vekta. Den føles klossete, spesielt fordi føreren sitter så høyt i kupeen. Om du ikke kjører spesielt skarpt, men bare vil ha litt ekstra trøkk, er girkassa treig i reaksjonene. Motoren gir ikke bare fra seg lyder; den vibrerer også gjennom kupeen, som riktignok er fint utført med sine mange knapper.

Så, det er mye utstyr?

Ja, men alderen til Q70 betyr at det finnes noen feil. Den har ikke DAB-radio, og cruisekontrollen med avstandsholder er mer primitiv. Rivalene har gått videre i spillet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Dommen

PRØVEKJØRT: Mange knapper, men førermiljøet er gjennomført. FOTO: Produsent
PRØVEKJØRT: Mange knapper, men førermiljøet er gjennomført. FOTO: Produsent

Ikke forskjellig nok til å være oppsiktsvekkende, og ikke bra nok til å bekymre rivalene. Ennå.

Tekniske data

  • Motor: 2143 ccm, 4 syl, bakhjulsdrift
  • Hk: 169
  • Dreiemoment: 400 Nm
  • Ytelse: 0–100 km/t på 8,9 sek, 220 km/t
  • Forbruk: 0,49 l/mil
  • CO2-utslipp: 129 g/km
  • Vekt: 1910 kg
  • Pris: Ca kr 400.000 (I England – selges ikke i Norge)

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også