Avgift på elbiler

Nærmer seg slutten for billige elbiler

Stortinget vil innføre avgifter på elbiler hvis det selges mer enn 50 000.

SNART SLUTT: Man har fått en garanti om videreførsel av elbilincentivene, men mange mener at de ikke er langsiktige nok.
SNART SLUTT: Man har fått en garanti om videreførsel av elbilincentivene, men mange mener at de ikke er langsiktige nok. Foto: FOTO: Pål André Skogen
Sist oppdatert
ØNSKER MER: Bernt Jessen i Motorgruppen skulle helst sett at avgiftsfritaket ble garantert enda lenger enn det som det har blitt enighet om nå.
ØNSKER MER: Bernt Jessen i Motorgruppen skulle helst sett at avgiftsfritaket ble garantert enda lenger enn det som det har blitt enighet om nå. Foto: FOTO: Mitsubishi

Regjeringspartiene ble enige med Høyre, KrF og Venstre om et nytt klimaforlik torsdag ettermiddag. Der kommer det blant annet frem at dagens elbilincentiver blir videreført frem til 2017, melder Aftenposten.

Det er imidlertid ett viktig unntak: Det gjelder kun hvis antallet solgte biler ikke overstiger 50.000. Per i dag ruller det i underkant av 7000 elektriske biler på norske veier, men det er ikke usannsynlig at flere velger elbil i årene som kommer. Siden Nissan Leaf kom på markedet i fjor sommer, har den japanske elbilen solgt i underkant av 1300 eksemplarer. Trioen Mitsubishi iMiEv, Peugeot iOn og Citroën C-Zero har til sammen solgt opp mot 2500 biler siden lanseringen, og det er all grunn til å tro at elbilsalget vil ta ytterligere av når nye, store aktører kommer på banen.

- For veikt

Direktør i Motorgruppen, Bernt G. Jessen, gleder seg over det han kaller historisk forutsigbarhet i bilavgiftsammenheng. Likevel kunne han gjerne ha tenkt seg at politikerne valgte en enda mer langsiktig løsning.

- Forutsigbarhet er viktig både for kunder og de som skal investere i dette. Man kunne egentlig ikke gått inn for noen kortere tidshorisont enn dette og samtidig virket troverdig. Jeg synes dette blir for veikt, og at man burde videreført ordningen til 2020 eller satt taket på 100.000 biler, sier han til Vi Menn Bil Top Gear.

Også hos Nissan er man overrasket over det som har kommet frem, og kommunikasjonssjef Marina Bakkum mener også at det nye klimaforliket er litt for defensivt på elbilfronten.

- Alle de tidligere signalene har tydet på at grensen vil gå ved 100.000 biler. Det er imidlertid positivt med forutsigbarhet. Dermed kan vi vel se på dette som en slags halv seier, sier Bakkum.

SELGER GODT: Trillingene C-Zero (avbildet), Mitsubishi i-MiEv og Peugeot iOn har tilsammen solgt i underkant av 2500 eksemplarer her til lands. Totalt ruller det nesten 7000 elbiler på norske veier.
SELGER GODT: Trillingene C-Zero (avbildet), Mitsubishi i-MiEv og Peugeot iOn har tilsammen solgt i underkant av 2500 eksemplarer her til lands. Totalt ruller det nesten 7000 elbiler på norske veier. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Tror på gradvis opptrapping

En av de store produsentene som har elbiler på trappene, er Volkswagen. De skal etter planen lansere en elektrisk versjon av minibilen Up! mot slutten av neste år, mens en elektrisk versjon av Golf skal selges i Norge fra påsketider 2014. Informasjonsansvarlig Jan Erik Haugen velger å se positivt på det, men er også blant de som kunne tenke seg enda mer forutsigbarhet.

- Jeg tror ikke det vil bli snakk om å innføre full avgift på elbiler ved denne grensen. Jeg velger å tro på en gradvis endring med små justeringer. Hvis man gjør for store endringer kan dette ta livet av elbilsatsningen som finnes i Norge i dag, sier han.

Hos miljøorganisasjonen Zero er stemningen betydelig lettere enn hos bilimportørene. Avdelingsleder for transport, Gøril L. Andreassen, er veldig fornøyd med det partiene har kommet frem til.

- Vi feirer i dag. Forutsigbarheten som nå har kommet på plass er ekstremt viktig. Det gir potensielle kjøpere en sikkerhet rundt fordelene ved elbil som ikke har vært på plass tidligere, sier hun.

På spørsmål om de mener det er langsiktig nok, uttaler Andreassen at deres hovedinnspill til politikerne har vært at grensen bør gå ved 100.000 biler, men at de likevel er fornøyd med å ha fått på plass en garanti.

- Men vi ser på dette som en garanti for elbilene. Hydrogenbilene kommer på markedet i 2015, og da vil det være for tidlig å avgiftsbelegge disse i 2017. Dette er en kamp som vi eventuelt må ta da, avslutter Andreassen.

Les også:

Disse bilistene skaper ekstra mye kø

Foreldre gir blaffen i ekspertanbefalinger

Her er den norske gjennomsnittsbilen

Denne saken ble første gang publisert 07/06 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også