GLK 220 CDI med bakhjulsdrift
Nå kutter også Mercedes firehjulsdriften
Den nye SUV-trenden er tohjulstrekk - fordi det er billigere og mer miljøvennlig.
Man skulle kanskje tro at å selge en offroader, en SUV, uten firehjulstrekk, vil være omtrent som å tilby en ... V8er med fire sylindre?
Men nei, trenden i dag, nå også blant bjellesauene, er å selge firehjulstrekkere med tohjulsdrift. Volvo lanserte nylig XC60 med 4x2 i sin miljøserie DRIVé. Og nå kommer Mercedes GLK 220 CDI med 4x2.
Les også: Slik virker 4x4
Derfor kuttes 4x4
Sammenhengen er kompleks, men likevel enkel å forstå. I hvertfall når det går opp for de små grå at SUV og 4x4 ikke nødvendigvis er synonymer i virkeligheten.
- SUV er en populær bilklasse blant bilkjøperne
- Myndighetene straffer CO2-utslipp stadig hardere
- 4x4 gir høyere CO2 enn 4x2 (høyere vekt, mer motstand i drivverket)
Samtidig vet bilprodusentene noe viktig: Det er ikke først og fremst firehjulstrekk som trekker bilkjøperne til SUV, men imaget som følger bilen, følelsen av trygget og høyden i trafikken.
- Ergo tilbys i økende grad SUVer med tohjulsdrift.
Les også: De 5 beste kompakt-SUVene
Amerikanisering i Europa
I USA har tohjulsdrevne pickuper og SUVer lenge hatt høye markedsandeler. Volvo XC90 - selve vinterbamsen i hyttenorge - har lenge vært levert med tohjulsdrift over there. For å ta ett eksempel.
Og nå tilbys altså selv trendjeepen Mercedes GLK 220 CDI med tohjulsdrift.
Importøren har foreløpig ikke gått ut med informasjon for Norge, men vi vet at bilen settes i produksjon fra september. Og det kan være penger å spare:
GLK ned mot 500.000
Dagens startpris er på 576 000 kroner med 4x4. Prisforskjellen mellom 2 og 4 utgjør i Tyskland 4284 euro, altså nær 40 000 kroner. I Norge vil reduksjon i CO2-utslipp fra 176 til 158 gram per kilometer også utgjøre en god slump med penger.
NB! Merk at den tohjulsdrevne utgaven kommer med manuell sekstrinns girkasse, mens 220 CDI 4Matic har syvtrinns automatkasse som standardutstyr.
Dermed kan vi vente ny startpris på GLK helt ned mot en halv million kroner. For ordens skyld: Audi har nettopp senket startprisen på Q5 til 469.000 kroner, så det er nok nødvendig.
Les også: De tre heite premium-SUVene X3, Q5 og GLK
Tør Audi og BMW følge etter?
Det er likevel et spørsmål om image. At Volvo og Mercedes tør gjøre slike markedstilpassinger er ikke så vanskelig å forstå. Kundeprofilen hos disse merkene er i betydelig grad dominert av egenskaper som trygghet og komfort.
I hvert fall om vi måler direkte mot Audi og BMW. For hos disse merkene står effektivitet og kjøreegenskaper langt høyere i kurs hos den typisk kjøper.
Kan du se for deg at BMW tør servere fansen en X3 eller X5 med tohjulsdrift? Ikke vi.
Les også: SUVer kjører oftere i grøfta
Bakhjulsdrift på GLK
Litt spesielt med GLK er det imidlertid at den tohjulsdrevne utgaven får drift på bakakselen. Det har sine fordeler og ulemper.
Spesielt for nordiske vinterforhold kan man lett se ulempen ved ikke å ha vekten av motoren over de drivende hjulene. Selv med de mest avansert hjelpemidlene innen antispinn og antiskrens kan dette bli vanskelig for en stor, tung bil.
Og en SUV som er direkte dårlig på vinterføre, som aldri kommer fram til hytta? Det vil kunne være drepende for et varemerke i Norge, det!
Her er 4x2-klubben
Disse SUVene og SUV-liknende bilene kan leveres med tohjulsdrift:
- Volvo XC60 DRIVé, 175 hk, fra 468 000 kroner - les Klikk-test (4x4-versjonen)
- Volvo XC70 DRIVé, 175 hk, fra 490 000 kroner - les Klikk-test (4x4-versjonen)
- Toyota Urban Cruiser, 100 hk, fra 226 000 kroner - les Klikk-testen
- Skoda Yeti, kommer 105 hk og forhjulsdrift - les Klikks prøvekjøring
- Peugeot 3008, 120 hk, fra 273 000 kroner - les Klikks prøvekjøring
- Nissan Qashqai+2, 115 hk, fra 262 000 kroner - les Klikk-testen (4x4)
- Nissan Qashqai, 115 hk, fra 238 000 kroner - les Klikk-testen
- Kia Sportage, 136 hk, forhjulsdrift, 380 000 kroner - ikke testet av Klikk.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Denne saken ble første gang publisert 14/08 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.