Rygge

Nå er det høytid for ryggeulykker

Rygge inn eller rygge ut? Her er fordelene og ulempene.

Sist oppdatert

Hva kan vi gjøre for å redusere ulykker ved rygging? Undersøkelser viser at regulert parkering i noen tilfeller øker risikoen for ulykker, som når parkeringsplassene er oppstilt diagonalt og ikke parallelt.

Selv kan vi gjøre mye for sikkerheten når vi rygger, først og fremst ved å bruke litt tid på selve ryggingen - og ikke stresse!

25 prosent flere ulykker

Mange ulykker skjer nok når vi er litt stresset, tall fra skademeldinger viser at det er 25 prosent flere ulykker ved rygging i desember enn i perioden oktober-november. Julehandelen og førjulstiden gjør sitt til at mange blir uoppmerksomme og rygger inn i parkerte biler eller treffer veggen i parkeringshuset.

Hvis man mener at forsikringen på bilen er urimelig dyr kan det være på grunn av at vi til sammen fikk utbetalt på erstatningssum over en halv milliard kroner i 2012 - for ryggeulykker alene. Det viser tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon.

Dermed finnes det ingen gode argumenter for å slurve med teknikken når man skal parkere!(tall fra fno.no)

Du finner mer informasjon om riktig kjøring og effektiv trafikkopplæring på Trafikkvideo.no

Slik reduserer du sjansen

Det å parkere bilen riktig på parkeringsplassen vil også redusere sjansen for å få parkeringsbulker. Også bulker som kommer fra andre som kan være ubetenksomme når dørene på bilen åpnes. Det er både hensynsfullt og sympatisk å parkere bilen midt på parkeringsplassen.

Om man velger å rygge inn og kjøre ut, eller kjøre inn og rygge ut er avhengig av tilgjengelig plass og hvor godt utsyn bakover man har fra førersetet.

Her viser vi to forskjellige løsninger på å parkere bilen, både med tanke på hva som er praktisk og hva som gir lavere risiko.

Rygge inn på parkeringsplass

</p> </div>

Parkere med fronten inn - må rygge ut

Trafikkreglene § 11. Rygging og vending

1. Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade.

Dette kan bare tolkes slik at du alltid skal vite om det er klart når du skal rygge. Er det den minste tvil bør du selv gå ut og se etter om det er klart.

Uansett skal du rygge sakte, slik at du minimerer risikoen for at det skal oppstå skade eller være farlig når du rygger.

Å parkere med fronten inn kan gi noen fordeler:

- Det kan være enklere å laste inn bagasje bak i bilen, spesielt hvis det er en vegg du må parkere inntil

- Det kan være enklere og mer effektivt å kjøre rett inn enn å måtte rygge inn mellom to parkerte biler

Det kan også gi noen ulemper:

- Når du skal ut igjen må du rygge, og sikten bakover kan være svært redusert

- Du har alltid vikeplikt når du rygger, og er det mye trafikk når du skal ut kan dette øke risikoen

- Det kan være vanskelig å beregne avstanden fra bilens fremre hjørner og parkerte biler ved siden av parkeringsplassen

Rygge inn - kjøre ut

Å rygge inn kan gi noen fordeler:

- Du skal rygge inn på en tom oppstillingsplass, dette gir lavere risiko enn å rygge ut i en trafikkert gate eller parkeringsplass

- På de fleste biler har du god oversikt over sidene på bilen i sidespeilene og det er enkelt å vurdere avstanden i sideretningen

- Når du skal kjøre ut står bilen med fronten «riktig vei» og du vil ha bedre oversikt

Det kan også gi noen ulemper:

- Sikten bakover er redusert, og du må være oppmerksom på store og små mennesker som kan være skjult der du skal rygge inn

En treningssak

Uansett hvilken løsning man velger vil det å trene på både å rygge inn og å kjøre med fronten inn gjøre deg bedre til å parkere bilen.

Du vil se flere muligheter og kunne parkere både mer effektivt, og tryggere, i fremtiden.

Les også:

Dro inn over 30 millioner kroner på denne parkeringstabben

Tipsene som kan spare deg for parkeringsbulk

Denne dingsen skal hindre parkeringsbulker

Denne saken ble første gang publisert 19/12 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også