Toyota Auris får hybridmotor

Nå blir vanlige biler hybrider

Til nå har hybridbiler vært noe litt for seg selv. Nå putter Toyota teknologien inn i sine vanlige biler.

Publisert Oppdatert

Først ute er Auris, den kompakte kombimodellen som tok over etter storselgeren Corolla for tre år siden. Men det skal ikke stoppe med det:

Toyota melder at hybridteknologien skal finne veien inn i alle merkets europeiske personbiler i løpet av drøyt ti år.

HJELP FRA OVEN: Solcellepanel i taket henter energi som brukes til framdrift.

HJELP FRA OVEN: Solcellepanel i taket henter energi som brukes til framdrift.

Svært forenklet består Toyotas hybridsystem av en kombinasjon av bensin- og elmotor. Hver av motorene kan sørge for framdrift alene, eller de kan jobbe sammen. Batteriene som forsyner elmotoren lades blant annet når bilen ruller eller bremser. Bensinmotoren starter automatisk når batterinivået er lavt eller sjåføren forlanger ekstra kraft. Motorkraften går til forhjulene via et planetgir som tar seg av all form for giring.

Mer om hvordan hybrider fungerer: Klikk her!

Den japanske giganten har fram til nå hatt stor suksess med Prius, som nylig kom i ny versjon.

Når Toyota nå har lagd en hybridversjon av Auris, har de brukt drivverket fra nettopp Prius. Vi snakker med andre ord om den samme 1,8-liters bensinmotoren med knapt 100 hk og 142 Nm dreiemoment. Den får kraftfull hjelp av en elmotor som med over 200 Nm dreiemoment.

Likevel blir bilen rask: Med all kraft fra begge motorer skal 0-100 km/t gå unna på rundt 10 sekunder.

LAVERE: Hybrid-Aurisen er senket 2 cm for å gjøre luftmotstanden mindre.

LAVERE: Hybrid-Aurisen er senket 2 cm for å gjøre luftmotstanden mindre.

Bilen Toyota stiller ut under den store bilutstillingen i Frankfurt kommende uke, er en såkalt konseptbil. Det betyr at den neppe er helt identisk med den serieproduserte Auris-hybriden som kommer i salg mot slutten av 2010. Men de fleste av nyvinningene vil trolig være på plass.

Prius-teknologien skal bidra til at forbruket etter den såkalte EU-miksen av by- og landeveiskjøring vil ligge på rett over 0,4 l/mil. I alle fall oppgir Toyota at CO2-utslippet per kilometer skal være på under 100 gram.

Les også:

DIFFUSOR: Plater under bilen og en såkalt diffisor under støtfangeren skal sørge for at lufta passerer så uhindret som mulig.

DIFFUSOR: Plater under bilen og en såkalt diffisor under støtfangeren skal sørge for at lufta passerer så uhindret som mulig.

Her er de virkelig snille bilene

Også lette endringer av bilens utseende hjelper til å holde forbruk og utslipp nede. Både front og hekk er modifisert for å bedre måten lufta flyter rundt bilen på. Under bilen sørger plater og en såkalt diffusor for enkel luftgjennomstrømming.

Dessuten er bilen senket med 2 centimeter, også det for å senke luftmotstanden.

Se alle våre biltester her!

HELBLÅTT: Slik er interiøret i konseptbilen. Vi tror ikke at det fortsatt er blått når bilen settes i produksjon.

HELBLÅTT: Slik er interiøret i konseptbilen. Vi tror ikke at det fortsatt er blått når bilen settes i produksjon.

SAMVITTIGHET: Merket på bakluka forteller andre at du kjører i en bil som forurenser lite.

SAMVITTIGHET: Merket på bakluka forteller andre at du kjører i en bil som forurenser lite.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag