Fisker Karma

Mye tørstere enn antatt

Forbruket til luksushybriden Fisker Karma er høyere enn antatt.

Publisert Oppdatert

Det hevder den amerikanske godkjenningsmyndigheten Environmental Protection Agency (EPA), som har målt forbruket på Fisker Karma til nær dobbelt så høyt som oppgitt. Det er en strek i regningen for den luksuriøse plugg-inn hybriden som nylig ble godkjent for det amerikanske markedet - av nettopp EPA.

Fra produsenten er det oppgittt at Karma kan oppnå 0,24 liter per mil, med et CO2-utslipp på 83 g/km. Men ifølge EPA er snittforbruket nærmere 0,45 liter per mil.

Norske kunder

Karma er en plugg-inn-hybrid som Opel Ampera, men med langt mer kraft under karosseriet. Karma er utstyrt med to elektriske motorer, samt en toliters turbomotor fra GM som lader batteriene. Luksushybriden skal ha en rekkevidde på 80 km på kun elektrisk drift, og over 400 hk i sportsmodus.

Ifølge Teknikens Värld har Fikser Automotives som målsetning å selge 7000 eksemplarer av Karma i år, og over dobbelt så mange neste år. Ifølge Teknisk Ukeblad er det kommet norske bestillinger på Karma som antakelig vil koste 1,3 millioner kroner.

LUKSUSHYBRID: Fisker Karma.

LUKSUSHYBRID: Fisker Karma.

Det er danske Henrik Fisker som står bak det California-baserte selskapet Fisker Automotive. Han har bakgrunn fra flere bilselskaper, og har designet biler som Aston Martin DB9 og V8 Vantage, samt Artega GT og BMW Z8.

Foruten Karma har selskapet også en kabriolet i porteføljen, Fisker Karma S. På Frankfurt-utstillingen viste selskapet også frem en slags stasjonsvog med navnet Surf.

Litt norsk

Norge kan skryte på seg en liten "andel" i Fisker Karma. Det er nemlig Norsk Hydro som leverer aluminiumsrammen til luksusbilen.

Les også:

NY: Fisker Surf

NY: Fisker Surf

KABRIOLET: Fisker Karma S.

KABRIOLET: Fisker Karma S.

Her er de første bildene av Miss Tuning-kalenderen

Er bilen din blant de nominerte til Årets bil?

Lamborghini Aventador til Norge for første gang

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning