Ny statistikk:

- Mor fyker rundt i et tyttebær av en bil, der hun klemmer inn barn og bager

Unik norsk statistikk bekrefter det du kanskje hadde en mistanke om.

FORSTÅR VALGET: Journalist og bilentusiast Siw Charlotte Teigland forstår hvorfor jentene velger små biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto/Alt for Damene
FORSTÅR VALGET: Journalist og bilentusiast Siw Charlotte Teigland forstår hvorfor jentene velger små biler. Foto: Egil Nordlien HM Foto/Alt for Damene
Sist oppdatert
ALT SOM FØR: Bilanalytiker Anders Hovde er ikke overrasket. Foto: Ståle Frydenlund
ALT SOM FØR: Bilanalytiker Anders Hovde er ikke overrasket. Foto: Ståle Frydenlund

Disse tabellene har du ikke sett før! De baserer seg på nybilsalget i 2011, og er produsert av Opplysningsrådet for Veitrafikken for Klikk.no/motor.

Tabellene viser klart at kvinner og menn fortsatt har helt ulike preferanser når de handler bil. Kvinner står for en langt høyere andel av nybilsalget når vi ser på småbiler og kompaktbiler, enn når vi ser på store, prangende og raske biler.

Der er det mennene som rår, til tross for at kvinnene nå i større grad også handler store biler (SUV-er).

Det er for eksempel nesten bare menn som kjøper sportsbiler som Ferrari, Aston Martin, Tesla og Porsche. Menn dominerer også sterkt i kundestatistikken for premiummerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz. Og de dominerer sterkt i kundestatistikken for store SUV'er.

Mini og Smart

Kvinnene, derimot, står for de fleste nybilkjøpene av Suzuki, Fiat, Smart, Mini og Daihatsu. For de andre merkene har menn over 50 prosent av kjøpene.

Men fordelingen mellom kjønnene er altså mer balansert så lenge vi snakker om edruelige små- og kompaktbiler, enn når vi kommer til merker og modeller med høy status. Da oser kundemassen av testosteron.

Vi har forelagt statistikken for bilanalytiker og trendforsker Anders Hovde fra TNS Gallup.

- Dette er helt som forventet. At merkene som tilbyr modeller i de mindre bilklassene får en høyere kvinneandel enn ellers, henger litt sammen med norske hustanders kjøpsmønster, der kvinner kjøper bil til seg selv og menn kjøper bil til familien.

Bilmarkedet holder fast i kjønnsrollemønsteret vi har sett i mange år, mener Hovde.

- Modeller som Yaris, Micra, Swift, 107 og 207 har alltid appellert til kvinner, og hatt flere enn 60 prosent kvinnelige kjøpere. Og dersom du kikker på typiske familiebiler som Mondeo, Passat, C-klasse og V70 vil du finne at andelen mannlige kjøpere er over 80 prosent.

Smått er femi?

Journalist Siw Charlotte Teigland er bilentusiast, og står blant annet bak biltester i bladet Alt for Damene. Selv er hun ikke spesielt glad i små biler, men forstår hvorfor mange kvinner går for slike.

- Mange jenter er opptatt av at bilen skal være lett å manøvrere og parkere, og slikt er jo som regel enklere med en liten bil. Og i en familie er det som regel far som kjører den store bilen, mens mor fyker rundt i et tyttebær av en bil, der hun klemmer inn barn og bager. Litt ulogisk, for mor trenger jo også god plass og en motor som trekker bra.

- Hvorfor kjøper ikke menn små biler, tror du?

- Små biler har som regel et femi-stempel, noe som blir helt feil for en alfahann. Men en særegen liten bil kan da fint ha et tøft image.

I tabellene som følger har vi bare med merker og modeller som minst har solgt tosifret i 2011. Oversikten gjelder kun privatkjøp, og ikke næring.

BIL FOR MENN?: Ni av ti kunder hos Jaguar Norge er menn. Foto: Egil Nordlien HM Foto
BIL FOR MENN?: Ni av ti kunder hos Jaguar Norge er menn. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Fra Ka til Panamera

Tabellene viser en klar tendens, og resultatet forblir det samme om vi også tar med de neste ti-tyve bilmodellene på listen.

Kvinner kjøper i stor grad små eller kompakte biler, mens menn nesten er alene om å boltre seg med dyre statusbiler.

Disse merkene har høyest andel kvinnelige kunder

Merke

Kvinnelige kunder 2011

Antall solgt i 2011

Fiat

57,07 %

382

Smart

56,10 %

41

Daihatsu

42,31 %

26

Mini

40,04 %

447

Toyota

36,69 %

9055

Honda

36,65 %

1258

Disse merkene har høyest andel mannlige kunder

Merke

Mannlige kunder 2011

Antall solgt i 2011

Tesla

94,44 %

18

Jaguar

91,67 %

36

Porsche

90,11 %

91

Saab

85,43 %

199

Volvo

80,63

7381

BMW

79,19 %

3090

Disse modellene har høyest andel kvinnelige kunder

Modell

A MANS WORLD: Nesten bare menn kjøper Porsche. Foto: Petter Handeland
A MANS WORLD: Nesten bare menn kjøper Porsche. Foto: Petter Handeland

Kvinnelige kunder 2011

Antall solgt

Ford Ka

74,36 %

78

Nissa Micra

73,68 %

114

Fiat 500

68,84 %

215

Toyota Agila

68,55 %

159

Suzuki Alto

67,96 %

103

Toyota Yaris

64,81 %

952

Hyundai i10

64,81 %

270

Suzuki Swift

64,24 %

906

Peugeot 107

62,91 %

302

Subaru Trezia

62,96 %

27

Disse modellene har høyest andel mannlige kunder

Modell

Mannlige kunder 2011

KVINNENES FAVORITT: Ford Ka er liten og nett - og kjøpes stort sett av kvinner. Foto: Petter Handeland
KVINNENES FAVORITT: Ford Ka er liten og nett - og kjøpes stort sett av kvinner. Foto: Petter Handeland

Antall solgt

Porsche Panamera

100 %

10

Citroën C-Crosser

95,45 %

22

VW Multivan

95,24 %

21

Jaguar XJ

92,31 %

13

Audi TT

92,31 %

13

BMW 5-serie

91,88 %

665

Audi A6

91,70 %

241

Jaguar XF

90,91 %

22

BMW X5

90,48 %

84

Toyota Land Cruiser

89,47 %

19

Toppselgere til kvinner og menn, 2011 (tabell fra OFV)

Kvinner

Menn

1.

DIGER CITROËN: C-Crosser kjøpes nesten bare av menn. Foto: Bjørn Inge Karlsen HM Foto
DIGER CITROËN: C-Crosser kjøpes nesten bare av menn. Foto: Bjørn Inge Karlsen HM Foto

VW Golf

Mitsubishi ASX

2.

Mitsubishi ASX

VW Golf

3.

VW Polo

Volvo V70

4.

Toyota Auris

Toyota Avensis

5.

Nissan Qashqai

Ford Focus

6.

Ford Focus

Nissan Qashqai

7.

Toyota Yaris

Skoda Octavia

8.

Suzuki Swift

VW Passat

9.

Toyota Avensis

VW Tiguan

10.

Ford Fiesta

Ford Mondeo

På kvinnenes liste finnes to SUV'er, en mellomklassebil, tre kompaktklassebiler og fire småbiler. På mennenes liste finnes tre SUV'er, fire mellomklassebiler og to kompaktklassebiler.

Samme i USA

En stor amerikansk undersøkelse bekrefter at kjønnene velger helt ulikt hos bilforhandleren. TrueCar, som jobber med informasjon rundt nybilsalg og biltrender, har nylig levert en studie basert på åtte millioner nybilkjøp i 2011.

Resultatet ble som forventet at "mennene vil ha Supermann, kvinnene Clark Kent", slik en journalist hos Automotive News formulerte det.

Hva TrueCar fant kan vi sammenfatte slik:

* Kvinner kjøper, i større grad enn menn, små og drivstoffgjerrige biler.

* Menn kjøper, i langt større grad enn kvinner, raske sportsbiler og store SUV'er og pickup'er.

* Det var ingen merker der kvinner kjøpte majoriteten av bilene,og av de 20 prosentvis mest solgte merkene til kvinner, var 16 import-merker.

* 13 av de 20 prosentvis mest solgte merkene til menn var enten i kategorien "eksotiske biler" eller "luksusbiler".

* Overraskende nok for TrueCar, hadde småbilen Fiat 500 flere mannlige enn kvinnelige kjøpere.

* Undersøkelsen viser at amerikanske menn er langt mer "Detroit-vennlige" enn amerikanske kvinner.

Les også:

Kvinner krasjer annerledes enn menn

Kvinner er best - og bør kjøre mer

Slik velger kvinner og menn bil

Menn tror de er best til å kjøre

POPULÆR I USA: Mini er en svært populær bil hos kvinner i USA. Foto: Egil Nordlien HM Foto/Alt for Damene
POPULÆR I USA: Mini er en svært populær bil hos kvinner i USA. Foto: Egil Nordlien HM Foto/Alt for Damene

Denne saken ble første gang publisert 30/04 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også