Mercedes-Benz SLK

Mercedes' nye sportscruiser

Den nye Mercedes SLK er her. Se bildene.

Publisert Oppdatert

I mai slippes det ny versjon av Mercedes-Benz SLK, den tredje i rekka. Roadsteren er ifølge Mercedes den mest miljøvennlige i sin klasse.

Del

Blant de nærmeste konkurrentene til SLK er Audi TT, Peugeot RCZ og BMW Z4, og de dyre versjonene av SLK nærmer seg Porsche Boxster. Et billigere roadsteralternativ er Mazda MX-5.

Tre motorer

Den nye modellen tilbyr større valgfrihet, og alle gode ting er tre.

Her kan du nemlig velge mellom tre forskjellige motoralternativ, tre takløsninger og tre typer understell.

Billigste versjon av SLK er blitt nærmere 30 000 billigere enn forgjengeren. Grunnen til at prisen er gått ned, er at CO2-utslippet har blitt senket.

- Vår blanding av design, høy interiørkvalitet og beskjedent drivstofforbruk vil fortsette å gi en enorm kjøreglede, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør i Mercedes-Benz Norge.

Nytt design

RASK: Toppmodellen 350 BE passerer 100 km/t på 5,6 sekunder

RASK: Toppmodellen 350 BE passerer 100 km/t på 5,6 sekunder Foto: Daimler AG

Designet er skreddersydd etter det klassiske roadsterutseendet. Panser og skjermer er laget i aluminium. Kupeen er kompakt og trukket godt inn bak det lange panseret.

Å gjøre bilen om til en kupé tar sekunder. Et trykk på knappen og det er gjort.

SLK fås med tre variasjoner av lettvektskonstruksjonen Vario-tak. Standardversjonen kommer med tak lakkert i bilens farge, men den kan også bli levert med mørktonet glass.

Eventuelt kan man få et glasstak som skifter fra gjennomsiktig til sort på kommando.

Dynamic Handling

Vanlige stålfjærer er standard. Du kan også velge et sportsunderstell med fastere fjærer og dempere for å sikre en mer sportslig kjøreopplevelse. Du kan også få hjuloppheng med justerbar demping.

Den sistnevnte er en del av en pakke kalt Dynamic Handling.

Pakken inkluderer også systemer for mer presis manøvrering avhengig av kjøresituasjonen.

Dyre valg

Bilen lanseres med tre motoralternativer. To med fire sylindrer på 1,8-liter og en helt ny V6 på 3,5-liter - alle med start/stopp-funksjon som standard.

BILLIG: Med SLK 200 BE motor selges bilen for 517 300 kroner før ekstrautstyr.

BILLIG: Med SLK 200 BE motor selges bilen for 517 300 kroner før ekstrautstyr. Foto: Daimler AG

Det mest relevante for norske lommebøker er SLK 200 BE. Med denne motoren selges bilen for 517 300 kroner før ekstrautstyr.

De med litt mer kløver i lommene kan kanskje vurdere SLK 250 BE, som går for 610 800, eller SLK 350 BE, som koster fra 911 000 kroner.

Redusert utslipp

Som før har SLK 200 184 hk , men ved hjelp av BE-teknologien (BlueEfficiency) har Mercedes greid å redusere forbruk og utslipp med 25 prosent. Nå skal den ifølge fabrikkens tall greie seg med 0,61 l/mil i gjennomsnitt.

SLK 200 BE kjører fra null til 100 km/t på syv sekunder. Med manuelt gir vil den kunne ta deg opp til 240 km/t. SLK 250 har 205 hestekrefter og går fra 0 til 100 på 6.6 sekunder.

Forbruket er det samme som for SLK 200. Toppmodellen 350 BE passerer 100 km/t på deilige 5,6 sekunder, men priser seg dessverre litt ut i det norske markedet, til tross for senket CO2-utslipp.

Les også:

Luksusbiler på billigsalg

Kan være den beste Mercen

Disse bilene har du aldri sett før

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning