Mercedes E-klasse bruker for mye bensin:

Mercedes dømt for høyt forbruk

Mercedes-eier mente bilen var for tørst. I retten vant han.

Sist oppdatert

Torsdag kom rettsavgjørelsen som er egnet til å få bilfabrikkene til å skjelve i buksebeina: I en ankesak i Stuttgart i Tyskland ble Daimler dømt til å betale tilbake 2500 euro av kjøpsprisen til E-klasseeieren.

Ifølge fabrikkens tall skulle Mercedes-eierens nye E-klasse kjøre én mil på like over én liter drivstoff. Men bilen brukte mer, og bileieren gikk til erstatningssøksmål. Det er tyske Spiegel Auto som refererer rettsaken.

Testet av uavhengig instans

Stasjonsvogna, som ble kjøpt i mai, var oppgitt til å bruke 1,02 l/mil i gjennomsnitt under bykjøring. På landeveien skulle den ifølge fabrikkens tall greie seg med 0,76 l/mil.

Men bileieren målte forbruket til å ligge 15 prosent høyere. På oppdrag fra retten målte en uavhengig testinstans forbruket til å ligge 9,2 prosent over de oppgitte tallene.

I tillegg er bileieren tilkjent 2400 euro for blant annet utgifter ved rettssaken. På toppen av det hele kommer erstatning for differansen mellom oppgitt og reelt forbruk.

Se også: Økonomiracere bruker mer enn de skal

Fabrikktall upålitelige?

Fabrikkens forbrukstall regnes av mange eksperter som upålitelige, og som et absolutt minimum av hva bilen kan greie å kjøre på. Tallene fastsettes i en test i et laboratorium - ikke ute i vanlig trafikk - etter en norm fastlagt av EU.

Normen beskriver en simulert kjørerute som består av både by- og landeveiskjøring. All akselerasjon skal skje svært rolig, og rutas toppfart på 120 km/t skal kun holdes i noen få sekunder.

20 prosent over

Eksperter mener imidlertid man må legge til 20 prosent for å få forbrukstall som er realistiske i Tyskland.

Også her hjemme i Norge, hvor hastighetene ligger noe lavere, viser nitidige forbruksmålinger Klikk-redaksjonen har foretatt at det for noen biler er et godt stykke mellom oppgitte tall (l/mil) og hva vi bruker i vår norske testrute. Men det slår begge veier:

Gode resultater

Oppgitt

Målt

Audi A5 3,0TDI Quattro 2007

0,72

0,63

BMW 330i 2005

0,87

0,80

Chrysler 300 C T 3,5 AWD 2005

1,19

1,03

Citroën C6 3,0 V6 2006

1,12

0,99

Dårlige resultater

Oppgitt

Målt

Volvo V70 2,4 aut 2007

0,74

0,79

VW Golf GT 1,4 TSI 2006

0,72

0,78

Skoda Octavia 1,9 TDI 2005

0,50

0,57

Mini Cooper D Clubman 2007

0,41

0,48

Til etterretning

Daimler bekrefter overfor Spiegel.de at konsernet tar dommen til etterretning. I forhandlingene påpekte konsernet at forbruket påvirkes av kjørestil og bruk av for eksempel klimaanlegg.

I Norge, hvor blant annet CO2-utslippet (som er direkte avhengig av forbruket) inngår i avgiftene du betaler, og derfor får betydning for bilens nypris, kan dette være en spennende sak å følge for bransjen.

Den mest nærliggende saken å skjele til som er ført for norsk rett, er da NAF og bladet Motor tok en Nissan X-Trail til retten fordi den ytte for få hestekrefter i forhold til oppgitt. Motor fikk medhold i saken i tingretten, men måtte senere akseptere motsatt slutning fra lagmannsretten.

Les også: Spar penger på drivstoff nå.

Denne saken ble første gang publisert 09/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også