Bentley Continental GT

Mer sportslig - ny V8

En ny Continental GT er klar. Neste år kommer den med V8.

MER SPORTY: Bentley Continental GT blir enda litt friskere. FOTO: Bentley

MER SPORTY: Bentley Continental GT blir enda litt friskere. FOTO: Bentley

Publisert Oppdatert

Når den nye 2+2 Grand Tourer'en Bentley Continental GT vises frem under bilmessen i Paris i begynnelsen av oktober, skiller den seg designmessig ikke mye fra forgjengeren som ble lansert i 2003.

Luksusmerker som Rolls-Royce og Bentley snur nemlig ikke opp ned på designkonsepter som fungerer, og Continental GT har til de grader fungert. Sammen med sedanversjonen Flying Spur mangedoblet den salget av Bentley utover i det nye millenniumet.

De ekstreriørmessige forskjellene sees kanskje best i fronten, som har fått en mer oppreist grill og nye "juvellykter" med LED-lys. Men selve karosseriet er også mer skulpturelt og skarpere, samtidig som Bentley har klart å forbedre aerodynamikken betydelig.

Del

Hekken er åpenbart inspirert av merkebror Mulsanne, med en såkalt "double horseshoe"-løsning. Lyktene bak minner også om de du finner på Mulsanne, bare med to "lysringer" i stedet for tre.

DOUBLE HORSESHOE: Hekken og baklyktene er inspirert av Mulsanne. FOTO: Bentley

DOUBLE HORSESHOE: Hekken og baklyktene er inspirert av Mulsanne. FOTO: Bentley

Den største nyheten er likevel at Bentley kommer med V8 fra slutten av 2011. Den skal ha 40 % mindre utslipp enn CO2 enn den velprøvde W12'eren fra VW, som nå kommer i oppgradert form i nye Continental GT.

Antallet gamper er økt fra 552 til 567, og dreiemomentet har gått opp fra 650 til 700 Nm. Med dette klarer Continental GT 0-100 km/t på 4,6 sekunder, mens toppfarten er som før - 318 km/t.

Interiøret er heller ikke så mye endret, men det er blitt slankere og mer elegant, med et enda mer eksklusivt materiale. Dessuten har sidedørene fått lommer med flaskeholder. Kjekt å ha når man krysser Europa eller USA!

Kjøreopplevelsen skal være enda bedre i nye Continental GT. Årsaken er at en tidligere 50-50 % fordeling av firehjulstrekket nå er omprogrammert til at bakhjulene får 60 % av drivkraften.

MER ELEGANT: Interiøret er litt smekrere enn hos første generasjon Continental GT. FOTO: Bentley

MER ELEGANT: Interiøret er litt smekrere enn hos første generasjon Continental GT. FOTO: Bentley

Med dette ønsker Bentley å gi bilen mer bakhjulstrekk-følelse, mindre understyring, og gjøre den lettere å finmanøvrere ved hjelp av gasspedalen. Samtidig er det slik at denne brøken vil kunne endres ut ifra tilgjengelig dekkfeste.

I Norge er det ingen offisiell importør av Bentley, men ingen hindrer deg jo i å ta inn nye Continental GT for egen hånd.

Les også:

Kjøp båt - få Bentley på kjøpet

Superrask superluksus

Heng en Bentley på veggen

Dette er en miljøbil

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag