MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede

Den oppdaterte SLK gir mye glede, særlig uten tak.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Flott motor

+ Fin kombinasjon av komfort og glede

+ Generell godfølelse

- Ikke utpreget kjøreglad

- Motoren mangler litt helt i bunn og på toppen

- Fort gjort å bruke veldig mye ekstra penger på ekstrautstyr

Mercedes-Benz har gitt den kompakte, åpne SLK en forsiktig midtlivsoppdatering. Resultatet er en enda finere bil - for deg som ønsker en komfortabel og effektiv åpen bil og ikke en racerbil-klon.

Se alle våre biltester her.

Kjøreegenskaper: 5

Dagens SLK er en helt annen bil enn forrige generasjon. Den liker svinger, den har rask og fast styring og god styrefølelse. Styringen er oppdatert i forhold til før-facelift-utgaven, og testbilen er ekstrautstyrt med aktiv styring - og understellet henger svært godt med.

Testbilens store hjul bidrar til å gjøre det nærmest umulig å miste taket på underlaget - i hvertfall så lenge asfalten er tørr - men på tross av de store valsene takler understellet dårlige veier på en flott måte.

Den gir hele tiden en tung, gedigen følelse på veien, men virker samtidig lett i svingene.

SLK er ikke like utpreget, rendyrket kjøreglad som en BMW Z4 eller en Audi TT i rett versjon, men kompromisset mellom komfort og kjøreglede er godt. Om du vil ha en behagelig kjøretur, får du det, selv om du merker at bilen har et fast oppsett.

Vil du leke deg litt på svingete veier, stiller SLK også gladelig opp. Med en knapp kan man velge mellom komfort- og sportsinnstilling for understellet, og som så ofte ellers vil vi gjerne ha sportsinnstillingen i svingene, og komfortinnstillingen på slettene.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Motor: 5

Den kompressormatede 1,8-literen er velkjent, og passer som regel alltid godt i bilen den sitter i. I det oppdaterte SLK 200K-tilfellet har de satt inn den ferskeste utgaven av motoren, og den yter her 184 hk og 240 Nm.

Det er nok til å gi hyggelige prestasjoner, men samtidig ikke mer enn at bilen opptrer som gjennomført snill. Kompressoren bidrar til å gi godt bunndrag - i hvertfall når en har kommer litt i gang - og fint skyv i mellomregisteret, akkompagnert av en snerrende godlyd.

Den flate kraftkurven gjør likevel også at motoren ikke oppleves som like sportsbilaktig, turtallsjagende morsom på toppen; vi får aldri det ekstra trykket vi ønsker oss i en bil som dette.

Ytelser: 4

SLK 200K er ikke noen voldsom bil, men du har de kreftene som trengs for effektiv framfart. Den flate kraftkurven gjør det enkelt å holde et anstendig tempo uten at man hele tiden må jage turtall, noe som bidrar til å gjøre kjøreturen behagelig.

Den er litt slapp på lavt turtall, før kompressoren gir overtrykk. Når du henter ut alle kreftene fra motoren, flytter bilen godt på seg - 0-100-sprinten tar for eksempel 7,6 sekunder - men den helt store sportslige opplevelsen uteblir, delvis på grunn av motorens jevne og flate karakter.

Å gå til neste SLK-hakk, den 231 hk sterke, V6-motoriserte SLK 280, koster imidlertid rundt 200 000 kroner mer. Det er det ikke verdt.

Eksteriør: 6

Foto: Foto: Andreas Handeland

Den ansiktsløftede SLK har fått visse hint fra ekstremsøsteren SLR McLaren, med spissere front og noen endringer i hekken. Den hvite testbilen er i tillegg ekstrautstyrt med AMG-sportspakke, noe som virkelig kler bilen.

Foto: Foto: Andreas Handeland

For øvrig er bilen kompakt, med en rekke fine detaljer. På tross av at den har sammenleggbart, fast tak, ser den dessuten - i våre øyne - bra ut både med taket av og med taket på.

Interiør: 5

Som i roadstere flest har man heller ikke enormt med plass i en SLK. Men det er nok, både der man sitter og der man skal legge handleposene eller helgebagasjen.

Alt kjennes ordentlig, og undertegnede - som har korte bein og lang rygg - sitter mer riktig i forhold til ratt og pedaler her enn i mange andre Mercedes-Benz-modeller.

På tross av snertne detaljer på testbilen - som røde sømmer i skinnet - er den tro mot merkets tradisjon og framstår som mer konservativ enn spenstig. Men kvalitetsfølelsen er på topp, det samme er funksjonaliteten. Når taket legges ned med et knappetrykk og noen sekunders venting, begrenses lasterommet ytterligere, men til gjengjeld får man en deilig toppløsopplevelse.

Airscarf, dyser i nakkestøtten som blåser varm luft rundt nakken, er virkelig å anbefale. Sammen med vindavviseren og litt ekstra trykk fra klimaanlegget, har man det svært komfortabelt underveis.

Komfort: 5

En behagelig motor, fin femtrinnsautomat og et understell som til en viss grad dekker over dårlig veivedlikehold gir SLK en komfortabel kjøretur. Når en tar av taket, setter på Airscarf og litt ekstra varme, er den også en ren nytelse. Selv når det er kaldt ute, og selv når regnet høljer ned - i hvertfall så lenge farten er over 45 km/t¿

Foto: Foto: Andreas Handeland

De store hjulene og det relativt faste understellet merkes imidlertid, med småvibrasjoner over ujevnhetene. Dessuten høres de - det er et mer behagelig støynivå i bilen når taket er av enn når det er på.

Sikkerhet: 3

Dagens SLK er ikke testet av EuroNCAP, men velfungerende ESP, et greit knippe kollisjonsputer og veltebøyler skal bidra til å gjøre bilen sikker.

Produsenten sier dessuten at frontrutrerammen er ekstra sterk for at den skal tåle en trøkk, og et integrert sikkerhetssystem aktiverer beltestrammere og forbereder kollisjonsputene dersom det er fare for en rundvelt.

Pris/utstyr: 4

En Mercedes-Benz SLK er ingen billig bil, selv ikke i innstegsversjonen 200K. Prisen begynner i skrivende stund på 509 600 kroner, og det er før du begynner å hygge deg med den svært omfattende ekstrautstyrslista.

Du får mer kjøreglede i en Mazda MX-5, for mye mindre penger. Men da må du samtidig gi slipp på mye av den gedigne, gode, eksklusive følelsen.

Audi TT og BMW Z4 er nærmere både i pris og totalopplevelse, og sammenliknet med disse stikker ikke SLK seg veldig langt ut hva pris angår.

Spesifikasjoner

Produsent Mercedes-Benz
Pris 509600

Konklusjon

Oppdateringene av SLK har gjort den til en enda finere bil, og kompromisset mellom kjøreglede og komfort er også bedre enn før. Du får den med mer attraktivt ekstrautstyr, samtidig som endringene på den lille kompressormotoren har gjort den til det eneste logiske valget.

I tillegg til at den både er relativt rimelig i innkjøp og forbruk, har den krefter nok til å gjøre SLK ordentlig trivelig.

Vår karakter

Se flere saker fra: Mercedes-Benz Se flere saker fra: På tide å slippe taket Se flere saker fra: Test: Mercedes-Benz SLK
Som en mindre S-klasse

Test: Mercedes-Benz C180 aut. 2014

Som en mindre S-klasse
Veil. pris: 651000

Komfort-kongen

Test: Mercedes-Benz ML 350 Bluetec 2014

Komfort-kongen
Veil. pris: 1514000

Alt du ønsker deg til lavere pris

Test: Mercedes-Benz C 220 TCDI aut. 4Matic

Alt du ønsker deg til lavere pris
Veil. pris: 512500

SUV-en som har alt

Test: Mercedes-Benz GL 350 BlueTec 4Matic

SUV-en som har alt
Veil. pris: 1485000

Finere familiebil får du ikke

Test av Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic Shooting Brake, 2012

Finere familiebil får du ikke
Veil. pris: 1293000

Komforten er helt suveren

Test: Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4Matic, 2012

Komforten er helt suveren
Veil. pris: 700000

Mer komfortabel SUV får du neppe

Test: Mercedes-Benz ML 350 CDI BlueTEC

Mer komfortabel SUV får du neppe
Drømmebil for fjellfolk

Test: Mercedes-Benz E 250 CDI 4Matic T 7G-Tronic 2012

Drømmebil for fjellfolk
Veil. pris: 734200

Billigste vei til stor SUV

Test: Mercedes ML 250 BlueTec 4Matic, 2012

Billigste vei til stor SUV
Veil. pris: 783800

Danker ut luksus-SUV-ene

Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic, 2012

Danker ut luksus-SUV-ene
Praktisk mini-luksus

Mercedes-Benz B180, 2012

Praktisk mini-luksus
En gigantisk snuoperasjon

Mercedes-Benz A 180 AMG Sport, 2012

En gigantisk snuoperasjon
Denne Mercedesen er en drøm å kjøre

Test: Mercedes C 180 CGI Coupé, 2011

Denne Mercedesen er en drøm å kjøre
Veil. pris: 449000

Best på sikkerhet

Test: Mercedes B 180 CDI, 2011

Best på sikkerhet
Holder formen

Test Mercedes SLK 200, 2011

Holder formen
Nydelig med bensinmotor

Test Mercedes-Benz C 180 CGI, 2011

Nydelig med bensinmotor
Billigversjonen får karakter seks

Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI 2011

Billigversjonen får karakter seks
En vanvittig deilig bil

Test: Mercedes-Benz CLS 350 CDI 2011

En vanvittig deilig bil
Veil. pris: 1207000

Statusbilen du kanskje har råd til

Mercedes C 180 CDI T aut., 2011-modell

Statusbilen du kanskje har råd til
Veil. pris: 374000

Luksus for storfamilien

Test: Mercedes-Benz R350 CDI BlueTec, 2010-modell

Luksus for storfamilien
Veil. pris: 1250000

Heftig tungvektsracer

Test Mercedes CL 500 4Matic, 2010

Heftig tungvektsracer
Superkomfort til lavpris

Test: Mercedes-Benz C 180 CDI aut., 2010

Superkomfort til lavpris
Veil. pris: 343000

Den deiligste kabrioleten

Test: Mercedes Benz E200 CGI cab, 2010

Den deiligste kabrioleten
Veil. pris: 756000

Nær komplett Mercedes

Test: Mercedes C 250 CDI 4Matic aut. stv, 2010-modell

Nær komplett Mercedes
Veil. pris: 650000

Familie-Mercedes til Toyota-pris

Test: Mercedes-Benz C 200 CDI T, 2010

Familie-Mercedes til Toyota-pris
Veil. pris: 393000

Denne bilen er sykt rask

Test: Mercedes SLS AMG, 2010-modell

Denne bilen er sykt rask
Veil. pris: 2800000

Verdens vakreste bil?

Test: Mercedes E 220 CDI Coupe, 2010

Verdens vakreste bil?
Veil. pris: 641500

Stopp for start-stopp

Test: Mercedes B-klasse 150 BlueEfficiency

Stopp for start-stopp
Veil. pris: 299073

Miljøvennlig minstemann

Test: Mercedes A 150 BlueEfficiency 2009

Miljøvennlig minstemann
Veil. pris: 227472

Mercedes med sprut

Test: Mercedes C250 CDI Blue Efficiency 2009-modell

Mercedes med sprut
Ikke så sporty som den ser ut

Mercedes-Benz CLC 180K

Ikke så sporty som den ser ut
Veil. pris: 390100

For bensin-gjengen

Test: Mercedes C200 Kompressor sedan

For bensin-gjengen
Utfordrer i ukjent terreng

Test: Mercedes C220 CDI sedan

Utfordrer i ukjent terreng
Frir til nye kjøpere

Test: Mercedes C200 CDI stv.

Frir til nye kjøpere
Den nye familiestjernen

Test: Mercedes C180K stv.

Den nye familiestjernen
Elegant kraft

Test: Mercedes CL63 AMG

Elegant kraft
Perfekt familiebil

Test: Mercedes E 200 CDI T Automat, 2010

Perfekt familiebil
Veil. pris: 499900

Ekstra krutt i oppskriften

Test: Mercedes E 250 CDI 2009

Ekstra krutt i oppskriften
Ren og fin

Mercedes-Benz E 300 Bluetec

Ren og fin
Stor, dyr og veldig bra

Test: Mercedes-Benz E 220 T CDI Avantgarde 2009

Stor, dyr og veldig bra
Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!

Test: Mercedes E 220 CDI 2009

Komfort, sikkerhet og – kjøreglede!
Veil. pris: 499000

Den ultimate kosebilen?

Test: Mercedes E350 CDI Coupé, 2009-modell

Den ultimate kosebilen?
Veil. pris: 883700

Skarp i kantene

Test: Mercedes GLK 220 CDI 2009

Skarp i kantene
Veil. pris: 566000

Den aller største

Test: Mercedes-Benz GL 320 CDI

Den aller største
Veil. pris: 1118500

Herlig og kostbar SUV

Test: Mercedes-Benz GLK 320 CDI 4MATIC, 2008:

Herlig og kostbar SUV
Veil. pris: 743400

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid

Test: Mercedes S 400 Blue Hybrid, 2009

Vi har kjørt Mercedes' luksushybrid
Veil. pris: 1247100

Diger, dyr – og deilig

Test: Mercedes-Benz ML 280 CDI, 2009:

Diger, dyr – og deilig
Veil. pris: 861000

Big Mac

Test: Mercedes R 280 CDI

Big Mac
Komfortabel, stilfull glede

MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede
Veil. pris: 509600

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Test: Mercedes-Benz S320 CDI 4Matic

Diger, deilig, dyr - og perfekt for Norge

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag