MB SLK 200 Kompressor:

Komfortabel, stilfull glede

Den oppdaterte SLK gir mye glede, særlig uten tak.

Sist oppdatert

Mercedes-Benz har gitt den kompakte, åpne SLK en forsiktig midtlivsoppdatering. Resultatet er en enda finere bil - for deg som ønsker en komfortabel og effektiv åpen bil og ikke en racerbil-klon.

Se alle våre biltester her.

Kjøreegenskaper: 5

Dagens SLK er en helt annen bil enn forrige generasjon. Den liker svinger, den har rask og fast styring og god styrefølelse. Styringen er oppdatert i forhold til før-facelift-utgaven, og testbilen er ekstrautstyrt med aktiv styring - og understellet henger svært godt med.

Testbilens store hjul bidrar til å gjøre det nærmest umulig å miste taket på underlaget - i hvertfall så lenge asfalten er tørr - men på tross av de store valsene takler understellet dårlige veier på en flott måte.

Den gir hele tiden en tung, gedigen følelse på veien, men virker samtidig lett i svingene.

SLK er ikke like utpreget, rendyrket kjøreglad som en BMW Z4 eller en Audi TT i rett versjon, men kompromisset mellom komfort og kjøreglede er godt. Om du vil ha en behagelig kjøretur, får du det, selv om du merker at bilen har et fast oppsett.

Vil du leke deg litt på svingete veier, stiller SLK også gladelig opp. Med en knapp kan man velge mellom komfort- og sportsinnstilling for understellet, og som så ofte ellers vil vi gjerne ha sportsinnstillingen i svingene, og komfortinnstillingen på slettene.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Motor: 5

Den kompressormatede 1,8-literen er velkjent, og passer som regel alltid godt i bilen den sitter i. I det oppdaterte SLK 200K-tilfellet har de satt inn den ferskeste utgaven av motoren, og den yter her 184 hk og 240 Nm.

Det er nok til å gi hyggelige prestasjoner, men samtidig ikke mer enn at bilen opptrer som gjennomført snill. Kompressoren bidrar til å gi godt bunndrag - i hvertfall når en har kommer litt i gang - og fint skyv i mellomregisteret, akkompagnert av en snerrende godlyd.

Den flate kraftkurven gjør likevel også at motoren ikke oppleves som like sportsbilaktig, turtallsjagende morsom på toppen; vi får aldri det ekstra trykket vi ønsker oss i en bil som dette.

Ytelser: 4

SLK 200K er ikke noen voldsom bil, men du har de kreftene som trengs for effektiv framfart. Den flate kraftkurven gjør det enkelt å holde et anstendig tempo uten at man hele tiden må jage turtall, noe som bidrar til å gjøre kjøreturen behagelig.

Den er litt slapp på lavt turtall, før kompressoren gir overtrykk. Når du henter ut alle kreftene fra motoren, flytter bilen godt på seg - 0-100-sprinten tar for eksempel 7,6 sekunder - men den helt store sportslige opplevelsen uteblir, delvis på grunn av motorens jevne og flate karakter.

Å gå til neste SLK-hakk, den 231 hk sterke, V6-motoriserte SLK 280, koster imidlertid rundt 200 000 kroner mer. Det er det ikke verdt.

Eksteriør: 6

Foto: Foto: Andreas Handeland

Den ansiktsløftede SLK har fått visse hint fra ekstremsøsteren SLR McLaren, med spissere front og noen endringer i hekken. Den hvite testbilen er i tillegg ekstrautstyrt med AMG-sportspakke, noe som virkelig kler bilen.

Foto: Foto: Andreas Handeland

For øvrig er bilen kompakt, med en rekke fine detaljer. På tross av at den har sammenleggbart, fast tak, ser den dessuten - i våre øyne - bra ut både med taket av og med taket på.

Interiør: 5

Som i roadstere flest har man heller ikke enormt med plass i en SLK. Men det er nok, både der man sitter og der man skal legge handleposene eller helgebagasjen.

Alt kjennes ordentlig, og undertegnede - som har korte bein og lang rygg - sitter mer riktig i forhold til ratt og pedaler her enn i mange andre Mercedes-Benz-modeller.

På tross av snertne detaljer på testbilen - som røde sømmer i skinnet - er den tro mot merkets tradisjon og framstår som mer konservativ enn spenstig. Men kvalitetsfølelsen er på topp, det samme er funksjonaliteten. Når taket legges ned med et knappetrykk og noen sekunders venting, begrenses lasterommet ytterligere, men til gjengjeld får man en deilig toppløsopplevelse.

Airscarf, dyser i nakkestøtten som blåser varm luft rundt nakken, er virkelig å anbefale. Sammen med vindavviseren og litt ekstra trykk fra klimaanlegget, har man det svært komfortabelt underveis.

Komfort: 5

En behagelig motor, fin femtrinnsautomat og et understell som til en viss grad dekker over dårlig veivedlikehold gir SLK en komfortabel kjøretur. Når en tar av taket, setter på Airscarf og litt ekstra varme, er den også en ren nytelse. Selv når det er kaldt ute, og selv når regnet høljer ned - i hvertfall så lenge farten er over 45 km/t¿

Foto: Foto: Andreas Handeland

De store hjulene og det relativt faste understellet merkes imidlertid, med småvibrasjoner over ujevnhetene. Dessuten høres de - det er et mer behagelig støynivå i bilen når taket er av enn når det er på.

Sikkerhet: 3

Dagens SLK er ikke testet av EuroNCAP, men velfungerende ESP, et greit knippe kollisjonsputer og veltebøyler skal bidra til å gjøre bilen sikker.

Produsenten sier dessuten at frontrutrerammen er ekstra sterk for at den skal tåle en trøkk, og et integrert sikkerhetssystem aktiverer beltestrammere og forbereder kollisjonsputene dersom det er fare for en rundvelt.

Pris/utstyr: 4

En Mercedes-Benz SLK er ingen billig bil, selv ikke i innstegsversjonen 200K. Prisen begynner i skrivende stund på 509 600 kroner, og det er før du begynner å hygge deg med den svært omfattende ekstrautstyrslista.

Du får mer kjøreglede i en Mazda MX-5, for mye mindre penger. Men da må du samtidig gi slipp på mye av den gedigne, gode, eksklusive følelsen.

Audi TT og BMW Z4 er nærmere både i pris og totalopplevelse, og sammenliknet med disse stikker ikke SLK seg veldig langt ut hva pris angår.

Denne saken ble første gang publisert 27/08 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også