Støy i bil

Livsfarlig støy - som du ikke hører

Lavfrekvent støy fra bilen gjør deg trøtt. Sjekk hvordan din bil kommer ut av støytestene.

STØYMÅLING: Å måle støynivået innvendig er viktig når vi tester biler.
STØYMÅLING: Å måle støynivået innvendig er viktig når vi tester biler. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Hvis du ofte blir trøtt når du kjører bil, kan støy være grunnen.

Støynivået i biler varierer veldig. Hvor mye en bil støyer kommer an på flere faktorer. De viktigste er blant annet dekkutrustning og isolasjon.

Vi Menn Bil Top Gear gjennomfører lydmålinger i alle bilene som blir testet, og generelt sett kan man si at de dyrere og mer luksuriøse bilene støyer mindre enn billige biler. Alle verst er sportsbilene.

- Generelt kan man si at 2-3 desibel så vidt er en hørbar forskjell, sier seniorforsker hos SINTEF, Truls T. Gjestland. - 5-6 desibel er derimot en veldig tydelig forskjell i lydnivå, mens 10 desibel vil oppfattes som en dobling av lydstyrken.

Se opp for lavfrekvent støy

Det er ikke bare lydnivået som avgjør hvordan en lyd oppfattes. Gjestland bruker en sirkelsag og kirkeklokker som eksempel på lyder som kan være like sterke, men oppfattes totalt forskjellig. Mange av bilene som befinner seg på støytoppen i våre tester er sportsbiler hvor motorlyden spiller en stor rolle.

Det er imidlertid ikke den hørbare støyen som er det farligste. Gjestland sier at lavfrekvent støy er det som gjør deg trøtt. Dette er lyder som har en lavere frekvens enn det som er hørbart for mennesker.

- Innholdet av lavfrekvent støy er ofte høyt i biler, sier Gjestland. Han forteller også at mange sjåførers favorittaktikk når trøttheten siger på - det å åpne vinduet - kan ha en negativ effekt. Da blir det nemlig mer lavfrekvent støy.

Ingen formelle krav

DEN STILLESTE: Luksusbilen Jaguar XJ er den bilen vi har testet med lavest støynivå på sommerdekk.
DEN STILLESTE: Luksusbilen Jaguar XJ er den bilen vi har testet med lavest støynivå på sommerdekk. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Per i dag er det ingen krav i kjøretøyforskriften som sier noe om innvendig støy i biler. Fungerende leder ved seksjon for kjøretøyteknikk i Vegdirektoratet, Espen Andersson, sier at de tror dette vil regulere seg selv på grunnlag av komfort.

- Myndighetene er mer opptatt av den utvendige støyen man blir utsatt for langs veien, sier han. Andersson kjenner heller ikke til at slike krav har blitt vurdert i de internasjonale gruppene som jobber med godkjenningskrav for biler.

Når det gjelder dekkvalg, er Gjestland i SINTEF klar på at lavprofildekk gir mer utvendig støy, og han mener også det er sannsynlig at disse gir innvendige støy. Det viser også våre tester, men Gjestland påpeker også at det ikke er noe fast forhold mellom innvendig og utvendig støy.

Støyforskeren kan også fortelle om en finsk studie som viste at lavfrekvente lyder i kombinasjon med alkohol var en spesielt dårlig kombinasjon. Kjøring i alkoholpåvirket tilstand er ille nok i seg selv, men den lavfrekvente støyen gjør deg altså enda mer trafikkfarlig enn du ville vært ellers.

Sjekk hvor mye din bil bråker

Disse støymålingene er gjennomført på typisk norsk asfalt, og er et snitt av to målinger som er gjort hver sin vei for å kompensere for vindretning. Instrumentet som blir brukt er et avansert dosimeter. Alle bilene i denne oversikten er målt på sommerdekk med originale hjul.

</p> <p> <iframe frameborder="0" height="320" src="https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?key=0AiSKf_GgodhJdHMyWlozMktWXzgzMmJ3NVRESGwxZnc&amp;output=html&amp;widget=true" width="640"/> </p> <p> <strong>Les også:</strong> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article656452.ece">Så fort må du kjøre for å miste lappen</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article685408.ece">Her er fotoboksene som måler gjennomsnittsfart</a> </p> <p> <a href="http://www.klikk.no/motor/bil/article687834.ece">Slik kommer du fortest fram i køen</a> </p> </div>

Denne saken ble første gang publisert 12/07 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også