Prøvekjørt: Mitsubishi Lancer Ralliart Sportback

Lillebror-EVO

En 240-hestekrefters Lancer kompletterer kombirekka fra Mitsubishi. Møt brobyggeren mellom pensjonist-Lancer og EVO X.

Sist oppdatert

Tekniske data Mitsubishi Lancer Ralliart

  • MOTOR: R4, 1998 ccm, 16V
  • EFFEKT hk, o/min:240 v/6000
  • DREIEMOMENT Nm, o/min: 343 v/2500-4750
  • EGENVEKT, kg: 1595
  • BAGASJEROM, l (VDA): 288-1394
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 1,02
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 243
  • 0-100 KM/T, sek: 7,1
  • TOPPFART: 220
  • DEKK: 215/45 R18
  • PRIS fra, kr: Ikke klar
  • KOMMER: Oktober neste år

Ralliart er rosinen i pølsa på dag to under lanseringen av Sportback-modellen, altså kombiutgaven, av Mitsubishi Lancer i Barcelona.

Den hissige, mørke oransjefargen og de antrasittonede felgene hvisker ikke lavmælt om at bilen er ment å skille seg ut. Dessuten påminner den sterkt om den gamle Lamborghini-fargen Ford har brukt på sin sportslige Focus ST-modell, kalt electric orange.

Karosserimessig fører det også til visse likhetstrekk under bestemte lysforhold, mye på grunn av liknende panserprofil. Inni er det innbydende sportsseter som ønsker velkommen.

Ralliart har firehjulsdrift og skal fylle tomrommet mellom den forhjulsdrevne 1,8-literen med 143 hestekrefter, 1,8-liters turbodieselmotoren som kommer neste år og EVO-drømmen med firehjulstrekk og 295 hestekrefter.

Motoren er den samme, det er bare tatt ut mindre effekt i Ralliart-versjonen. Men den har den elektroniske midtdifferensialen som kan justeres for asfalt, grus og snø - og de 16 tommer store bremseskivene er på plass.

Spørsmålet er om Ralliart er noe mer enn bare en snikversjon.

Tiger med tenner?

Ralliart har fått noen kosmetiske detaljer "utendørs" som forteller at den ikke er helt som en vanlig mann-med-hatt-Lancer. Grillen skiller seg fra standarden, det samme gjør hjul og sideskjørt.

Mest essensielt er det nokså stramme understellet og den spenstige motoren.

Under lanseringen får vi kun kjøre Ralliart-bilen med den nye dobbeltclutchgirkassa med sportsfunksjon, kalt TwinClutch SST. Det er et velkjent konsept gjennom flere år hos VAG-konsernet som enten S-Tronic (Audi) eller DSG (VW). Ford har også lansert sin versjon for kort tid siden, med navnet Powershift.

Mitsubishi kommer bra fra det med sin egenutviklede versjon - selv om lysten til å gire selv er der hele tiden. Under kjøring på trange og svingete veier nordvest for Barcelona er det noen opplevelser som peker seg ut når girkassa står i sportsmodus: Motoren blir gjerne hengende på høye turtall når du selv mener det er på tide å gire opp.

Altså er s-funksjonen litt i overkant hissig til å brukes under normalkjøring, og det er morsomst å overstyre girkassa manuelt. Både fordi det gir en illusjon av å få ut kreftene og fordi det ikke blir fullt så mye utilsiktet turtallsbråk.

Men jeg ønsker meg likevel en sekstrinns manuell girkasse i bilen - selv om denne kombinasjonen foreløpig ikke finnes.

I Ralliart-versjon yter turbomotoren 240 hestekrefter ved 6000 omdreininger, men leverer likevel kraft over et stort turtallsområde. Dreiemomentet er solid - til en toliter å være - med 343 Nm mellom 2500 og 4750 omdreininger. Kraftmessig er bilen godt på høyde med det meste i den typiske GTI-klassen, men den er også temmelig tørst av seg.

Uansett skal det ikke underslås at EVO-drømmen lurer litt i bakgrunnen.

For 0-100-tallet på 7,1 sekunder er bra, men heller ikke bedre enn at både Volkswagen Golf GTI og nevnte Focus ST hamler greit opp med det.

Klistret til veien

Understellet gir svært klare tilbakemeldinger når du passerer over skarpe ujevnheter, særlig foran. Bakhjulsopphenget ville ha tjent på å være hakket fastere - for å matche den temmelig direkte styrefølelsen.

Med ytterligere fasthet ville det imidlertid ha liknet enda mer på nettopp EVO, og slik sett befinner Ralliart seg det lille hakket nærmere de vanlige Lancer-utgavene understellsmessig. Men også de skal ha for at de kan kjøres inspirert og at de tåler at svingene settes skarpt.

Uansett mengden spik jeg legger opp til på den tørre asfalten, med bremsing, hard styreimpuls eller gassing i sving - Ralliart tilgir det aller meste. Den er imponerende balansert, selv uten ESP aktivert (ASC som Mitsubishi kaller det, red. anm), før bilen svarer med drøy under- eller overstyring.

Moro, som det skal være i en GTI-bil.

Og selv om prisene ikke er klare, skal du ikke se bort fra at Ralliart-utgaven vil legge seg omtrent på EVO IX-nivå - altså minst 600 000 kroner - når den er her neste høst.

Årsaken er et heller umoderne CO2-utslipp på 243 gram per kilometer.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også