Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?

Alle skal ha diesel, men betyr det at bensinmotorer er blitt helt ubrukelige? Vi kjørte en moderne bensinturbo på langtest for å finne svar.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

Verden generelt og det norske folk spesielt har de siste årene vært rammet av en dieselgalskap vi aldri har sett sidestykke til. Ikke minst hjulpet av en CO2-omlegging i norsk avgiftspolitikk, blir du nå ansett som smårar hvis du kjøper bil med bensinmotor.

Jeg har selv vært med på å ta skalpen på bensinmotoren. Helt siden jeg en gang tidlig på det mørke 90-tallet rundet 200 km/t på Autobahn i en Audi med 115 hk TDI-motor: Forsøkt å få inn i hodet på folk at dieselbiler ikke er reservert drosjesjåfører og bønder.

Se alle våre Audi-tester her!

Så skjedde det en dieselrevolusjon: Fra en høyst forstålig andel på 30-40 prosent av nybilsalget, til en avgiftsdrevet endring til nesten 75 prosent dieselandel i 2007 og over 72 prosent så langt i år.

Altså skulle man tro bensinmotoren var død. Kastet på teknologiens skraphaug, et ubrukelig forhistorisk monster - sydende av CO2-utslipp, dreiemoment-knust av moderne dieselasketer som skal la verdens oljereserver vare til evig tid.

Men spreller den ikke litt? I bilteknologiens teleskopkikkert ser vi antydningene til et ørlite håp. Ny teknologi, nye innsprøytnings- og overladningssystemer. Mer effektivitet, mindre utslipp. Og veeeldig lite partikler - en av dieselmotorens arvesynder.

Kanskje burde vi ha ventet et år eller to på noen av nyhetene. Men det hadde vi ikke tid til. Vi ville se hvordan en av dagens mest moderne bensinmotorer kunne klare seg, hvilke erfaringer og inntrykk den ville gi. Og en langtest gir oss svaret.

Vi benyttet anledningen til å kjøre en forbrukstest av Audi A4 1,8 TFSI mot sin tvillingbror 2,0 TDI. Kjøringen var fordelt på like deler motorvei, bykjøring og landevei. Runden ble kjørt to ganger og sjåførene byttet bil mellom hver runde.

Resultatet var en enkel seier til dieselbilen: 0,61 l/mil mot 0,75 l/mil for 1,8 TFSI. Altså rundt 20 prosent lavere forbruk hvis du går fra bensin til diesel.

Evig optimist

Stadig flere biler kommer med forbruksmålere. Audi har hatt sin visning midt i dashbordet lenge, men helt justert er den fortsatt ikke: Vi brukte langtesten til en realitetssjekk, og måleren viste stort sett et forbruk som lå 0,05 l/mil lavere enn det reelle. I tillegg er displayet utstyrt med en anbefalt gir-indikator som viser hvilket gir som ifølge elektronikken skal være det mest optimale i øyeblikket.

Priser, utstyr og konkurrenter

I prislistene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken pr. september 2008 koster en Audi A4 sedan 1,8 TFSI fra 352 500 kroner. En typisk konkurrent er BMW 320i med sine 170 bensin-hk. Takket være et lavt forbruk/CO2-utslipp, starter prisen på 366 000 kroner. Mercedes C-klasse er også med, og har sin 180K-versjon med 156 hk som starter på 379 000 kroner.

Foto: Foto: Egil Nordlien

Forbrukserfaringer

Tekniske data Audi A4 1,8 TFSI

Motorvolum: 1798 cm3

Effekt: 160 hk/118 kW

Dreiemoment: 250 Nm ved 1500-4500 o/m

Forbruk, land/by/mix:

0,55/0,99/0,71 l/mil

CO2-utslipp: 169 g/km

Toppfart: 225 km/t

Lengde/bredde/høyde:

470/182/143 cm

Akselavstand: 280 cm

Egenvekt: 1410 kg

Pris: Fra 352 500,-

Testdata Audi A4 1,8 TFSI

0-100 km/t: 8,6 (fabrikk)

70-120 km/t i 3. gir: 8,8

70-120 km/t i 5. gir: 13,9

50-100 km/t i 4. gir: 9,6 sek

Støy 50 km/t: 63 dbA

Støy 100 km/t: 69 dbA

Forbruk snitt/maks/min: 0,78/1,01/0,67 l/mil

Sammenlignet med A4 2,0 TDI er bensinversjonen noe raskere når du spurter i 3. gir, og noe langsommere i akselerasjonen om du bruker høye gir - spesielt på lave turtall i 5./6. gir. Takket være det jevnt høye dreiemomentet blir avstanden mindre enn for bensinmotorer uten turbo.

VW er et av de europeiske bilkonsernene som har gjort spennende ting med bensinmotoren de siste årene. Aller mest med 1,4-liter'n som både har kompressor og turbomating, der 140 og 170 hk-versjonene i VW Golf har vakt mest oppmerksomhet.

Men valget falt på Audi A4 med TFSI-motoren på 1,8 liter og turbomating. Grunnen er at Golf V er en utgående modell, og at vi i A4 også kunne bruke konsernets mest moderne common rail-diesel som en målestokk.

Vi skal ikke holde leseren i åndeløs spenning lenger enn nødvendig: Nei - en moderne bensinmotor er ikke like drivstoffeffektiv som en moderne dieselmotor. Vi holdt nemlig et revisoraktig regnskap over både fyllinger, sjåfører og kjøremønstre.

Tester av utvalgte konkurrenter i mellomklassen:

Etter drøyt 11 000 km tilbakelagt på omtrent to måneder, viste snittforbruket 0,78 l/mil. Ser man på detaljene - altså 21 fyllinger med gjennomsnittlig 553 km mellom tankstoppene - blir bildet mer nyansert. På det meste bikket vi så vidt liter'n på mila. Typisk blandet kjøring, med en del by- og nærkjøring i Oslo-området, ga 1,01 l/mil.

Men det blir ikke mye bykjøring for en langtestbil. Det er frakt av journalister på oppdrag som er hovedaktiviteten. Dermed er det blitt mye langkjøring på Østlandet, Sørlandet og i Trøndelag. Samt to Sverige-turer, henholdsvis til Orust og langt syd til Halland.

Den gunstigste forbruksmålingen kom på en E18-tur Oslo-Arendal-Oslo, med 0,67 l/mil. For øvrig varierer normal norsk langkjøring lite, med stabile målinger i regionen 0,7-0,75 l/mil.

Delte meninger

Kanskje er vi ørlite grann skuffet over at minimums- og snittforbruket ikke var litt lavere. Håpet var å se en måling under 0,6 og et snitt litt nærmere 0,7 l/mil. Muligens var det urealistisk, men i så fall skaper også normtallene forventninger som ikke lar seg oppfylle i praksis: 0,55 l/mil ved landeveiskjøring og 0,71 l/mil ved kombinert kjøring.

Foto: Foto: Egil Nordlien

Vi skal ikke stikke under en stol at de mange A4-sjåførene er delt i sitt syn på bensinmotorens fortreffelighet. Ja-siden setter stor pris på det man opplever som et mer harmonisk lydbilde, og ikke minst gleden ved å kunne strekke en motor og få respons i et dobbelt så langt turtallsområde som en typisk dieselmotor.

Feil motor og understell

Jeg synes dette er en gjennomført velbygd bil, der alt er veldig ordentlig. Sittestillingen er glimrende, også for en som er langt mer omfangsrik enn normalbefolkningen. Man kjører mil etter mil, helt uanstrengt. Men direkte morsom å kjøre er den ikke.

Jeg ville heller valgt en dieselmotor og et vanlig understell. Diesel er mer anvendelig, og S-line-understellet er ikke konstruert for sportslig kjøring på svingete norske veier. Og det blir for stumpt i byen

Egil Nordlien, fotograf Vi Menn Bil og klikk.no/bil

Frister SUV mer? Her er våre favoritter!

Maksimalt dreiemoment på 250 Nm er tilgjengelig mellom 1500-4500 o/m - i praksis hele dieselmotorens ytelsesspenn - og den oppleves dermed som usedvanlig smidig og lite "av-og-på" i karakteristikken. Dessuten blir girskiftene færre, i alle fall ved by- og nærkjøring. På landevei må en ofte ned et hakk eller to med bensinturbo i forhold til en turbodiesel.

Nei-siden peker på fakta og fornuft: Dieselen er kjappere og mer nøysom i daglig bruk, og slik verden ser ut i dag, har den sannsynligvis et lavere verditap. Og de vil ikke høre noe om at lydbildet er noe mer plagsomt i diesel.

Noen bensinoholikere gir seg likevel ikke:

- Jeg hadde nok valgt en 1,8 TFSI hvis jeg skulle hatt en A4, sier Andreas Handeland. - Motoren er kjempebehagelig, og ganske sprek de gangene du ber den om å være det. Den ikke byr på voldsom underholdning, den jevne kraftkurven er mer effektiv enn morsom.

S-line katastrofe

Om juryen er ute til lunsj når det gjelder motorvalget, er den enstemmig i sin dom over understellsoppsettet i "v år" A4 med S-line sportspakke. En nådeløs tilstramming av hardhetsskruen på fjærer og dempere, kombinert med dekk i dimensjon 245/40-18, ødelegger enhver form for fjæringskomfort.

Selv en standard A4 er ikke spesielt dyktig til å "asfaltere" ruglete overflater, og med S-line-understell forplanter selv mikroskopiske skjøter og hull seg til fører og passasjerer med svært merkbare smell. I tillegg høres det som om bankeånder har tatt bolig i hjulbrønnene, og til sammen må denne A4-versjonen være en av bilene i klassen med den svakeste fjæringskomforten.

Foto: Foto: Andreas Handeland

- Jeg kunne ikke levd med akkurat denne bilen, sier Knut Arne Glesne. - Det knallharde understellsoppsett godtar ikke noe som helst av ujevn vei - det banker og slår, selv på motorveien.

Spørsmålstegn ved girkassen

Fin styring, god balanse, sportslig. MEN: Altfor stramt S-line-understell; innvollene hopper og spretter rundt i kroppen, og på dårlig vei forplanter humper seg helt opp i pannebrasken. De store hjulene sporer noe voldsomt, og jeg synes det var mer støy enn forventet på forhånd.

Jeg hadde nok valgt en 1,8 TFSI hvis jeg skulle hatt en A4. Den gir bra med krefter, og tåler å bli pushet litt på turtall uten å klage. Girkassen er blitt lite presis, bilen har jo ikke rullet mer enn drøyt 23 000 km totalt. Dessuten reagerer jeg på en del rare lyder, uten å kunne lokalisere eller beskrive nøyaktig hva det er.

Et par subjektive ting: Hvorfor ikke gi litt mer gass på designfronten? Er den ikke kjedelig og veldig A4?

Andreas Handeland, journalist Vi Menn Bil og klikk.no/bil

Det er alle verst ved kjøring i by og tettbygd strøk, men bedrer seg noe når du kommer ut på landeveien. Der blir du imidlertid møtt med en sporfølsomhet som får fronten til å jage fra side til side som en ivrig fuglehund med los.

Den slitsomme sportsligheten resulterer selvfølgelig i et imponerende veigrep - så lenge veien har overflate som et biljardbord og er tørr som Sahara. Hvilket er relativt sjelden her i furet værbitt.

Rendyrket sportsbil fra Audi: TT RS

Ingen familiebil

De innvendige elementene i S-line-pakken er vi mer begeistret for. Selv om en del av sjåførene ikke synes det er nødvendig med store og polstrede sportsstoler, er det ingen tvil om at sittekomfort, kjørestilling og førermiljø er et av langtestbilens trumfkort.

Noen mener at setene stjeler noe av en allerede begrenset plass i baksetet. Verken takhøyde eller beinplass er mer enn akkurat så vidt tilmålt med gjennomsnittsvoksne foran og bak. Dessuten er det plagsomt å sitte lenge i midtsetet. Vi hadde en tur med fem personer, og det endte med at vi stoppet for å rotere på baksetepassasjerene nesten hver time.

Sedanversjonen av Audi A4 har ikke familiebilkvaliteter i lasteavdelingen, og tidligere tester av Avant-versjonen viser at A4 ikke er tiltenkt barnefamiliene med det største plassbehovet:

Foto: Foto: Egil Nordlien

- Før vi har lagt av gårde på våre reiser, i Sverige og Midt-Norge, har vi stuvet diverse kofferter i et bagasjerom som begrenses av en temmelig trang innlasting og snau plass for større gjenstander, sier Geir Svardal.

Skuffet over plassen

Mitt første inntrykk av nye A4 er at den er trang. Jeg hadde sett for meg en mer familievennlig versjon, men her er det ikke plass til noe særlig. Dersom du har mer enn en golfbag, og en og annen barnestol, må du opp på A6 stasjonsvogn.

Motoren er kvikk og sparker fra lavt turtall - føles mer som en kompressor enn en turbo. Nesten for hissig og nappete for bytrafikk, selv ville jeg valgt automatkasse

Bilen er stiv og sportslig, for stiv for meg, og setene er mer racing enn nødvendig. Spesielt lavprofildekkene blir sporete, noe jeg virkelig fikk erfare på en regnvåt E6 på vei fra Sverige. Oversikten er fin og interiøret lekkert, men jeg ville valgt bort alt det sportslige. En sedan er uansett uaktuell for meg som småbarnspappa - det blir en bybil for dem som sjelden er mer enn to i bilen. Og da kan man vel kanskje gå for en A3 i stedet?

Frederik Finnes, journalist Vi Menn Båt og klikk.no/baat

Det sier sitt om den strukturelle styrken og solide byggekvaliteten i A4 at det tross understellets tortur av alle deler som kan løsne, er like lite ulyder i bilen etter våre 11 000 harde kilometer som da vi startet.

Derimot har giroverføringen hatt en mer urovekkende utvikling. Den var ikke av de smidigste eller kvikkeste da vi overtok bilen, men nå merkes motstand og vibrasjoner, spesielt ved nedgiringer til 2. gir. Audi har hatt noen anmerkninger på drivverket i utenlandske bilundersøkelser ved tidligere anledninger, og vi håper ikke dette er en typefeil på den nye A4-modellen.

Foto: Foto: Andreas Handeland

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Terningen ruller, og tipper så vidt over på en treer. Bakgrunnen for at den ikke blir liggende med fire prikker opp, kan ene og alene tilskrives S-line-pakkens understellsoppsett, som i vår testbil. Du må gjerne betale over 30 000 kroner for å ødelegge komforten i A4-en din, men da håper vi at du har en øde landevei med Norges fineste asfalt som en del av din daglige bilkjøring.

For øvrig sliter A4 litt med å heve seg over det jevne. Absolutt toppklasse er det over interiørkvalitet og førermiljø. Plassen er for liten i forhold til tilsvarende dyre plassvidundere som VW Passat og Ford Mondeo.

Vi liker motoren godt, men hadde gjerne sett forbruksforbedringer som på den større to-litersversjonen. Takket være den flate effektkurven og ekstra dreiemomentet på lave turtall føles ikke avstanden til dieselversjonens mellomakselerasjon så drøy. Så om bensinmotoren ikke er død i Audi A4, er den fortsatt avhengig av kunstig åndedrett.

Vår karakter

Se flere saker fra: Audi Se flere saker fra: Test: Audi A4 Se flere saker fra: Våre grundigste tester Se flere saker fra: Styr unna disse bilene
Du vil ikke tro hvor rask den er

Audi S1 Sportback Quattro 2,0 TFSI, 2014

Du vil ikke tro hvor rask den er
Veil. pris: 613100

En diesel-rakett

Test: Audi A8 4,2 TDI Quattro 2014

En diesel-rakett
Veil. pris: 1678170

Familie-SUV-en

Test: Audi Q5 2,0 TDI 177 Quattro S tronic, 2013

Familie-SUV-en
Veil. pris: 805000

Audi-innertier

Test: Audi A3 1,4 TFSI 122hk Ambition 2012

Audi-innertier
Veil. pris: 347840

Setter SUV-ene i skyggen

Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012

Setter SUV-ene i skyggen
Veil. pris: 955800

Familiebil med drømmemotor

Test: Audi A4 Avant 1,8 TFSI 170 hk

Familiebil med drømmemotor
Veil. pris: 543000

En oppnåelig drømmebil

Audi A5 Sportback 1,8 TFSI, 2012

En oppnåelig drømmebil
Veldig hvass, men smått med plass

Audi A1 Sportback 1,4 TFSI S tronic, 2012

Veldig hvass, men smått med plass
Det du trenger, og litt til

Audi A3 1,8 TFSI 3-dørs, 2012

Det du trenger, og litt til
Den beste Audi A4 er en Allroad

Audi A4 Allroad quattro 2,0 TDI S tronic, 2012

Den beste Audi A4 er en Allroad
Billigere er bedre

Audi Q3 2,0 TDI 140 quattro 2012

Billigere er bedre
Grønn SUV på lystgass

Audi Q5 hybrid quattro, 2012

Grønn SUV på lystgass
Som å dumpe ned i en lekker salong

Test: Audi A6 allroad quattro

Som å dumpe ned i en lekker salong
Audi A6 for flest folk

Audi A6 Avant 2,0 TDI 177 hk

Audi A6 for flest folk
Veil. pris: 647000

Den beste Audi A6-en

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell

Den beste Audi A6-en
En råflott kombinasjon

Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon
Slik er Audis nye

Test: Audi Q3 2,0 TDI Quattro S tronic, 2011

Slik er Audis nye "billig"-SUV
Veil. pris: 485000

Audien du bør kjøpe

TEST: AUDI A4 AVANT 2.0 TDI 120 HK, 2011

Audien du bør kjøpe
Veil. pris: 389090

Luksusbil med småbilforbruk

Test Audi A6 2,0 TDI, 2011

Luksusbil med småbilforbruk
Audi satser på sportslighet

Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet
Audien som gir hallelujastemning

Test Audi A7 Sportback 3,0 TDI quattro, 2010

Audien som gir hallelujastemning
En av verdens beste biler

Test: Audi R8 V10

En av verdens beste biler
Veil. pris: 2533800

- Imponerer i alle fartsområder

Test: Audi A8 4,2 TDI, 2010

- Imponerer i alle fartsområder
Veil. pris: 1350000

Den beste jålesmåbilen

Test: Audi A1 1,4 TFSI S tronic, 2011

Den beste jålesmåbilen
Veil. pris: 226100

Verdens beste småbil

Test Audi A1 1,6 TDI, 2010

Verdens beste småbil
Veil. pris: 207700

Her har Audi vært for gnien

Test Audi A3 1,6 TDIe, 2010

Her har Audi vært for gnien
Veil. pris: 251800

Supermotor gjør A3 enda bedre

Test Audi A3 Sportback 1,2 TFSI, 2010

Supermotor gjør A3 enda bedre
Hestekreftene du ikke trenger

Test: Audi A4 2,0 TDI Avant 136 hk, 2010-modell

Hestekreftene du ikke trenger
Veil. pris: 375800

Mestrer det meste

Test: Audi Allroad 3,0 TDI 2007

Mestrer det meste
Gjennomført cabglede

Test: Audi A3 Cabriolet 1,8 TFSI 2008

Gjennomført cabglede
Audi for gjerrigknarker

Test Audi A3 1,6 TDI Sportback, 2010

Audi for gjerrigknarker
Veil. pris: 272000

Sterk kombinasjon

Test: Audi A3 1,4 TFSI 2008

Sterk kombinasjon
Dieselfryd

Test: Audi A3 Cabriolet 1,9 TDI 2008

Dieselfryd
Bedre og billigere

Test: Audi A4 2,0 TDI 2008

Bedre og billigere
Fortsatt potent

Test: Audi A4 Avant 2,0 TDI Quattro 2007

Fortsatt potent
Kostbar kraftpakke

Test: Audi A4 2,7 TDI 2008

Kostbar kraftpakke
Er bensinmotoren død?

Langtest: 11 000 km med Audi A4 1,8 TFSI

Er bensinmotoren død?
Luftig veteran

Test: Audi A4 Cabriolet 2,0 TFSI 2006

Luftig veteran
Audis nye bestselger

Test Audi A4 Avant 2.0 TDI 120 hk, 2009

Audis nye bestselger
Veil. pris: 402000

Perfekt for norske kjøreforhold

Test: Audi A4 Allroad 2,0 TDI 2009

Perfekt for norske kjøreforhold
Veil. pris: 493200

Småsporty familietralle

Prøvekjørt: Audi A4 Avant

Småsporty familietralle
GT på tysk

Test: Audi A5 3,0 TDI 2007

GT på tysk
Flott sommerbil fra Audi

Test: Audi A5 Cabriolet 2,0 TFSI Multitronic

Flott sommerbil fra Audi
Veil. pris: 546700

Nesten perfekt Audi

Test: Audi A5 Sportback 2,0 TFSI quattro S tronic, 2009

Nesten perfekt Audi
Veil. pris: 826400

Ingen ved siden

Test: Audi A6 Allroad 2,7 TDI 2007

Ingen ved siden
Ja takk, begge deler

Test: Audi A6 2,0 TDI Multitronic 2006

Ja takk, begge deler
Topplederbil med rabatt

Test: Audi A6 2,0 TDI-e, 2009:

Topplederbil med rabatt
Det lille ekstra som mangler

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 S tronic 2009

Det lille ekstra som mangler
Veil. pris: 550600

Er dette klassens beste?

Test: Audi Q5 2,0 TDI 170 hk, 2009

Er dette klassens beste?
Veil. pris: 504000

Sports-SUV

Test: Audi Q5 3,0 TDI S tronic, 2008:

Sports-SUV
Veil. pris: 724000

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning