Prøvekjørt: Volvo XC60 D5 aut.

Komfort-Volvo

XC60 er ikke bare tøff og kjørbar, den er også mesterlig komfortabel. Vi har kjørt den på norske veier.

Sist oppdatert

Tekniske data, Volvo XC60 D5 aut.

  • MOTOR: R5, 2400 ccm
  • EFFEKT, hk ved o/min:185 v/ 4000
  • DREIEMOMENT, Nm ved o/min: 400 v/2000
  • EGENVEKT, kg: 1827
  • FORBRUK, EU-MIX, l/mil: 0,83
  • CO2-UTSLIPP, g/km: 219
  • 0-100 KM/T, sek: 9,9
  • TOPPFART, km/t: 200
  • PRIS, FRA KR: 520 800
  • PRIS TESTBIL: 773 325

Noen ganger er det nesten skremmende hvor godt ting man forestiller seg, står i stil med realiteten. Siden XC60 har vært såpass mye omtalt og vist på bilder de siste par årene, hadde jeg det ganske klart for meg hvordan jeg trodde den ville være. Jeg fikk rett, den er volvosk.

Se alle våre biltester

Tradisjonell og tøff

La oss begynne utenpå. For å kunne se attraktiv ut ved siden av flotte konkurrenter som Audi Q5, Mercedes GLK, Land Rover Freelander og BMW X3, er man nødt til å se bra ut. Det gjør så definitivt XC60. Spesielt hekken skiller seg fra det meste vi har sett i den høyreiste klassen, og vi fikk da også mye oppmerksomhet i den perioden vi hadde bilen til disposisjon.

Den er langt fra like massiv som storebroren XC90, og den ser moderne ut, selv om man aldri er i tvil om at man ser på en Volvo. Interiøret er hakket mer konservativt enn utsiden, men her har man lagt det meste til rette for komfortable turer bak rattet. I likhet med de fleste andre modellene fra den svenske stoltheten, er sittekomforten på fasit-nivå, og fireveisjusteringen av rattet sørger for ergonomi i toppklasse.

Designet innvendig byr ikke på så mye nytt bortsett fra ekte trepanel i midtkonsollen og (endelig) integrert navigasjon. Plassforholdene er svært så respektable; baksetet sluker fint tre voksne uten problemer, mens bagasjerommet er rett over det jevne for klassen.

Les også:

Volvo XC90 Sport - Sport eller komfort?

Audi Q5 - Med det lille ekstra...

Mercedes-Benz GLK - Påkostet komfortmester

-Kjører flott

Vår testbil var av den godt utstyrte sorten. Blant annet hadde bilen Four-C-chassiset, som er et tretrinns justerbart understell med de tre valgmulighetene Comfort, Sport og Advanced. I Sport-modus oppfører bilen seg helt på det jevne, og Volvo burde nok døpt den om til Normal. I Advanced blir bilen med ett vesentlig stivere og merkbart mer kjørbar, og mangler vel egentlig ikke så mye mer enn en mer presis styring for å kunne være på høyde med sine tyske sporty konkurrenter.

Men det er i Comfort-modus Volvo har en joker i ermet, for her er det få av de andre som kan følge den. Understellet sluker ujevnheter, humper og dumper på en mesterlig måte, og sammen med de gode setene blir komfortopplevelsen generelt imponerende god.

Aldrende drivlinje

Vår bil hadde den velkjente dieselfemmeren med høyeste effektgrad, nærmere bestemt 185 hester og 400 Nm. Den er sterk som bare det, men oppleves som litt lite kultivert og fleksibel. Den karakteristiske femmerlyden oppleves av noen som fin til diesel å være. Er du derimot var for motorstøy, vil du nok irritere deg noe over den grove gangen.

Motoren produserer bra med kraft, men får lite hjelp av en noe gammeldags girkasse. Den sjalter ikke på langt nær like kjapt og mykt som enkelte av konkurrentene, og dessuten svir den godt i lommeboka i tillegg. Volvo tar nemlig 42 000 kroner ekstra for den... Veien til Ford er jo ikke spesielt lang, så hvorfor ikke få på plass en 2,0- eller 2,2-liters TDCi-motor - da blir den med et litt mer spiselig for det norske avgiftssystemet også.

Nå finnes den femsylindrede motoren riktignok i en 163-hesters utgave som senker prislappen med 40 000 kroner, men ennå er basisprisen for en XC60 ganske høy. 520 800 kroner er hva du må ut med for en XC60 2,4D Kinetic, og tilleggsutstyret er heller ikke av billigste sort.

Fin pakke

Ingen tvil om at potensielle kjøpere, og spesielt Volvo-entusiaster, vil få det de vil ha. XC60 er et kjempetrivelig bekjentskap, og med Volvos kjerneverdier godt ivaretatt vil nok både Audi, BMW, Mercedes og Land Rover merke dens ankomst. Litt synd at drivlinjen ikke helt holder følge med andre i klassen, samt at prislappen for å bli XC60-kunde er høy.

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også