Prøvekjørt: Audi S3

Kjører fra det meste

Den nye Audi S3 kan få fart på både hjul og adrenalinpumpe.

MER MUSKLER: Tolitersturboen i Audi S3 har fått mer muskler ¿ mens den gamle hadde 265 hk og 350 Nm, yter den nye utgaven hele 300 hk og 380 Nm. FOTO: Audi
MER MUSKLER: Tolitersturboen i Audi S3 har fått mer muskler ¿ mens den gamle hadde 265 hk og 350 Nm, yter den nye utgaven hele 300 hk og 380 Nm. FOTO: Audi
Sist oppdatert

Vi har delt ut en hel del skryt til den vanlige Audi A3. I så vel testresultater som i subjektive opplevelser er den en av de definitive favorittene i kompaktklassen. Årets bil i Norge er den også blitt kåret til. Derfor overrasker det neppe at den raskere og sterkere S3 får tommelen opp etter en prøvekjøring.

Her får du nemlig mer av alt det som teller når det gjelder sportslige egenskaper. Det er innlysende å starte med motor og ytelser.

Tolitersturboen har fått mer muskler - mens den gamle hadde 265 hk og 350 Nm, yter den nye utgaven hele 300 hk og 380 Nm.

Dermed greier den 0 til 100 km/t på bare 4,8 sekunder (med S tronic-automat).

Til sammenligning: S3 er raskere i spurten enn nesten alle versjoner av gutteroms-plakatbilen fremfor noen, Lamborghini Countach.

Samtidig er Audi opptatt av at det oppgitte forbruket er betydelig senket. Nå er det på 0,69 l/mil, på den forrige var det 0,83 l/mil. Om forbruket i seg selv kanskje ikke er så viktig for dem som unner seg en kompaktbil til prisen av en stor statusbil, så har det en positiv side: Prisen går noen få kroner ned sammenlignet med forgjengeren, tross mer kraft.

Audi S3 tredørs 2013
Audi S3 tredørs 2013 Foto: Audi

Liv og lyst

S3 har firehjulsdrift som standard. I motsetning til større Audi-modeller er det her snakk om et innkoblingssystem (Haldex 5) der forhjulene får det meste av kraften under normal kjøring. Når sensorer registrerer hjulspinn, går mer kraft til bakhjulene - ifølge Audi nærmest umiddelbart.

Fra vinterkjøring med den nye VW Golf med et i all hovedsak identisk system, kjenner vi det som velfungerende og ganske lekent.

Under prøvekjøringen på sørtyske veier er det tørr asfalt. Da er det vanskeligere å skille mellom hva som er firehjulsdrift og hva som rett og slett bare er bra bil.

Samme kan det være. Poenget er: Dette fungerer veldig godt. Ytelsene overbeviser - jeg har vanskelig for å skjønne at noen som kjører på vanlige veier, inkludert Autobahn med fri fart, noensinne vil ha et reelt behov for raskere akselerasjon. S3 hogger på, dunker gjennom girene og gir seg tilsynelatende aldri.

Fartsfølelsen forsterkes ved at Audi har gjennomført et stykke inspirert akkustikkarbeid for eksosen: Den høres sint og sterk ut. Bremsene står også i stil. De første gangene jeg bremser i lav fart, er det bråstopp. Men det er kun tilvenning.

Sving og vær glad

SPORTSSTIL: Svart og stramt, det er stikkord for interiøret i Audi S3. I turtallsskiva kan du se når turboen slår seg løs. FOTO: Audi
SPORTSSTIL: Svart og stramt, det er stikkord for interiøret i Audi S3. I turtallsskiva kan du se når turboen slår seg løs. FOTO: Audi

Prøvekjøringsruta Audi har lagt opp med S3, inneholder i tillegg til høyfartsstrekk på Autobahn også landeveispartier med fine svinger. De kan kunsten å velge veier som passer til bilene.

Spesifikasjoner

Motor, cm³: 1985

Effekt, hk: 300

Dreiemoment, nm ved o/min: 380/1800-5500

Egenvekt, kg: 1490

Lengde/bredde/høyde, cm: 425/178/140

Bagasjerom, liter: 325/1060

Standard dekkdimensjon: 225/40-18

Forbruk, eu-mix l/mil: 0,69

CO2-utslipp, g/km: 159

0-100 km/t, fabrikk, sek: 4,8

Toppfart, km/t: 250

Pris fra, kr: Ca. 745 000 (aut.)

S3 er en gladbil når kurvene kommer. Den ligger 25 mm lavere enn en vanlig A3, og alt er strammet opp. De få ujevnhetene som finnes på veiene, røper at dette ikke er bilen for dem som søker komfort på slitt norsk asfalt. S3 er ikke bilen som skal fylle den oppgaven. Dens jobb er å være rask. Interiørstilen er i seg selv et signal om hvordan bilen er: Den er stram, svart og enkel, i den gode betydningen av ordet.

Styringen er direkte, men ikke nervøs. Det føles lett og naturlig å plassere bilen akkurat der du vil på vei inn i svingen. Har du vært for tung på høyrefoten, sier den ifra med lett understyring.

Har du vært flink gutt og moderert deg, kan du nyte det aller beste ved en råsterk, sportslig kompaktbil med drift på fire hjul: Du kan trykke til tidlig i svingen, hardt. Bilen setter seg, tar sats og skyter ut av kurven.

Du kan kjøre fra det meste, i en bil som i Audi-sammenheng egentlig ser lite jålete ut. Det kan passe i Norge.

Men én ting passer mindre bra. Den koster minst 730 000 kroner (anslag fra importør, manuelt gir). Herlige ytelser har sin pris.

Tre versjoner

I løpet av de kommende 12 månedene kommer S3 i tre karosseriformer. Tredørs- og femdørsutgaven Sportback lanseres i september. I første kvartal 2014 er det klart for S3 Sportslimousine.

MYE RØR: Fire rør: Eksosrørene er noe av det som viser at det er noe ekstra ved S3. På litt avstand ser den likevel ganske diskré ut. FOTO: Audi
MYE RØR: Fire rør: Eksosrørene er noe av det som viser at det er noe ekstra ved S3. På litt avstand ser den likevel ganske diskré ut. FOTO: Audi

Prøvekjøringen har funnet sted i Tyskland. Reisen er betalt av Audi.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Audi-modeller?

Dette råskinnet blir billigere i Norge enn i Tyskland

KOMPAKT SEDAN: I første kvartal 2014 er det klart for S3 Sportslimousine. FOTO: Audi
KOMPAKT SEDAN: I første kvartal 2014 er det klart for S3 Sportslimousine. FOTO: Audi

Den ultimate flæshe-bilen

Bruktbil: Tør du velge annerledes kan du gjøre knallkjøp

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2013, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også