Shoppingguide

Kjøpe nybil på nett?

Det er ikke lett! Vi har sjekket nybilkonfiguratorene til 10 av de viktigste bilmerkene.

Sist oppdatert

Noen merker er kommet lenger enn andre. Vi guider deg til de merkene som gjør best jobb for at du enklest mulig skal utstyre din drømmebil med motor og utstyr du har råd til. Fortsatt usikker på hvilken bil?

Carspecs: Sjekk først vår meget gode bilspesifikasjonsliste fra Jato, hvor du også kan sammenligne bilene mot hverandre.

Testarkiv: I tillegg bør du sjekk vårt utførlige testarkiv - våre testere forteller deg hvor god bilen er.

Vi besøkt nettsidene til ti av de største bilmerkene og prøvd å bestille en av en de mest solgte modellene fra hvert merke. Felles for alle bilene var kriteriene stasjonsvogn, ca. 2-liter diesel og manuelt gir. Moderat utstyrsnivå, men også med noen impulsive klikk for dyrere lekkersaker som skinninteriør, stereo og navigasjon.

Noen konklusjoner

Flere av sidene er brukbare, men du skal både ha tid og tålmodighet for å komme helt i mål. Mest irriterende er de leverandørene som ikke oppgir en grunnpris på bilen før du starter. Da må du gjennom hele karusellen med konfigurasjon av bilen før du får en pris. Som Peugeot og Skoda.

Så har vi pris og pris da. Du vil jo vite hva bilen koster deg, nøkkelferdig på gaten inkludert alle avgifter og omkostninger. Dessuten vil du vite hvilke garantier leverandøren gir - To år? Fem år? Det er forskjell!

De fleste er flinke med garantier. Men etter å ha gått nøye gjennom samtlige 10 importørsider, er vi fortsatt i tvil om hva ekstra vi risikerer å måtte betale før bilen står på gaten!

Vi setter også spørsmålstegn ved framtiden for de leverandørene som ikke har en bilkonfigurator - Mercedes og Opel forsøker ikke engang. Det betyr at du selv må sitter med kalkulatoren over lange prislister i PDF-format, pluss at du ikke får svar på hva alle de utallige pakkeløsningene vil ha av innvirkning.

Og dersom dette hadde vært en sammenligningstest, ja da hadde Volvo og Audi sammen delt førsteplassen. Resten av feltet ligger langt bak.

Les også vår kommentar.

Kriterier og poeng

Vi har laget et sett grunnleggende kriterier, samt hva vi mener du bør kunne forvente. I poengsystemet har vi gitt alle kandidatene 50 poeng i utgangspunktet, og deretter trukket opp til 5 poeng per spørsmål.

Kriterier vi bedømmer etter:

Dette bør du forvente:

Kan jeg taste www.bilensmerke.no og lett finne grunnleggende info?

Du bør med få tastetrykk finne offisiell informasjonsside om bilen fra importør, med grunnleggende info.

Gir websiden gode bilder av bilen og utdypende teknisk informasjon?

Du bør finne nøytrale bilder av bilen fra forskjellige vinkler ut- og innvendig, samt alle relevante mål og ytelser.

Er det enkelt å finne pris ferdig på gaten for gitt bil?

Du bør kunne forvente å finne nøkkelferdig basispris, dvs. inkludert alle avgifter og omkostninger.

Er det enkelt å finne hva som er standardutstyr i gitt bil?

Sammen med punkt tre, bør du finne en klar og detaljert spesifikasjon av bilen og dens innhold.

Er det enkelt å finne ekstrautstyr og hva det koster?

Du bør finne detaljert prisliste, samt en konfigurator som forteller deg hva bil og utstyrsvalg koster samlet.

Er det enkelt å finne garantivilkår?

Det bør det være, ettersom det er en svært viktig del av det økonomiske og tillitmessige bildet.

Er websiden generelt enkel å navigere i?

Det er i selgers interesse at du enkelt finner den informasjonen som er viktig for deg - ellers går du lei.

Har websiden mye irrelevant info/design/forstyrrelser?

Når du har bestemt deg for bil, trenger du ikke mer fancy påvirkning fra reklamebyrået, det er forstyrrende.

Er det enkelt å bestille mer info og en prøvekjøring?

Det vil selgeren tjene på... Og du bør samtidig enkelt finne weblink/info om din lokale forhandler.

Blir jeg fulgt opp på telefon eller e-post og med tilbud om prøvekjøring?

Ifølge Cap Gemini synker kjøpsinteressen dramatisk om du ikke får svar innen 24 timer.

Resultatene

Slik klarte de seg.

Volvo, V70, 48 av 50 poeng.

www.volvocars.com

img

Konklusjon: Volvo har fått en meget bra side løpet av det siste halvåret. Her er det kun småting å sette fingeren på, og det er blitt enkelt å velge seg sin Volvo, enten man skal kjøpe eller bare drømmer. Dersom du også får god oppfølging av Volvo-selger er dette perfekt.

Audi, A4, 46 av 50 poeng.

www.audi.no

img

Konklusjon: Bra side! Med tanke på vår kritikk av VW- og Skoda-sidene, viser dette at Møller-gruppen har kompetansen, og burde kanskje spre den til de øvrige to merkene...

Mercedes, C-klasse, 44 av 50 poeng.

www.mercedes-benz.no

img

Konklusjon: Ryddig, elegant og informativ side som er blitt mye bedre det siste halvåret. Likevel, uten konfigurator gir ikke Mercedes oss et fullstendig kjøpsverktøy. Du må selv sette deg ned med kalkulatoren, og hold tungen beint i munnen...

BMW, 3-serie, 40 av 50 poeng.

www.bmw.no

img

Konklusjon: BMW leverer en avansert side som likevel er relativt brukervennlig. Kunne vært bedre på prisoversikt.

Toyota, Avensis, 40 av 50 poeng.

www.toyota.no

img

Konklusjon: I utgangspunktet en brukervennlig side, enkel, informativ og derfor delikat. Men den holder ikke stilen helt inn, med minus for utstyrspriser. Rask og god oppfølging av selger.

VW, Passat, 34 av 50 poeng.

www.volkswagen.no

img

Konklusjon: Det kan først virke som en grei side, men VW.no er absolutt ikke så brukertilpasset som vi forventer, med utstrakt bruk av betegnelser og forkortelser som kan forvirre, samt reklamemessig "oversalg". Den bruker dessuten mye pdf-filer. Minus for at vi ikke finner garantiopplysninger.

Ford, Mondeo, 29 av 50 poeng.

www.ford.no

img

Konklusjon: Totalt sett har Ford en side med mangler, men den er ikke helt umulig likevel når man gir den litt godvilje. Når man omsider har fått en ferdig konfigurert bil og utskrevet brosjyre, da har man et ganske godt beslutningsgrunnlag. Om du får kontakt med selger, da...

Peugeot, 407, 29 av 50 poeng.

www.peugeot.no

img

Konklusjon: Totalinntrykk er greit, men siden er i enkleste laget, med stort innslag av pdf-filer du selv må finne fram i, og navigasjonsvanskeligheter i konfigurator trekker langt ned. Garantiopplysninger er lett tilgjengelig, men vi er ikke fulgt opp av noen som vil selge oss bil...

Skoda, Octavia, 26 av 50 poeng.

www.skoda-auto.no

img

Konklusjon: Denne nettsiden oppleves som lite informativ i starten, og det er vanskelig å finne pris. "Bygg din Skoda" åpner omstendelig og forvirrende. Løsningen scorer likevel poeng til slutt når - eller hvis - du har kommet deg helskinnet gjennom hele rebusen.

Opel, Vectra, 25 av 50 poeng.

www.opel.no

img

Konklusjon: Med litt tålmodighet finner det mest essensielle, men med denne nettløsningen selger Opel neppe biler til folk som har blitt vant til å bruke internett.

Kommentar

Uhyrlig mange kombinasjoner, men første gode billeverandør på nett kan bli en vinner.

Ifølge en internasjonal undersøkelse foretatt av konsulentfirmaet Cap Gemini, bruker 8 av 10 internett aktivt når de skal kjøpe bil. For Norges del kan det være grunn til å tro at tallet er enda høyere. Det løfter mye av makten i selve handelen over fra selgeren til forbrukeren - og hurra for det.

Så hva er egentlig problemet? Jo, problemet - for billeverandøren - er internettets iboende muligheter for krysslinking og kombinasjoner. Med de mange valgmulighetene som nå finnes for en bil, er bil ikke lenger standardvare overhodet, enhver bil vil være unik.

Utfordringen er å håndtere den enorme informasjonsmengden som må til for at du selv skal kunne skreddersy nøyaktig den bilen du vil ha - og samtidig føle at det går enkelt og greit. For ved hver eneste problem og feil som oppstår når du skal lage din bil, vil det samtidig virke som en kraftig demper på kjøpslysten. Desto mer motstand du møter på leverandørens nettside, desto større sjanse er det for at du går lei og heller velger noe annet.

Men de som dermed tror at det å bygge en god bilkjøpsside er en ren IT-greie, må tro om igjen. Leverandørene som skjønner at makten nå ligger hos kunden, og som samtidig klarer å overføre den gode bilselgerens personlighet til websiden sin, det er de som vinner dette gamet.

En sidebetraktning er for øvrig at mange av leverandørene har veldig høye tanker om hvilke forkortelser og faguttrykk den enkelte bilkjøper skjønner og forstår. Møller-gruppen er ikke noe forbilde her. Like forstyrrende er det å komme til det du håper er en informativ nettside, for så å bli møtt med det mest blomstrende og forskjønnende reklamespråk. Spar oss, Volvo!

Billeverandørenes nettsider er i sin spede barndom. Derfor er det nettopp her en av de mest spennende bataljene om nybilkundene kan stå framover - og det vil heldigvis nybilkundene tjene på.

Denne saken ble første gang publisert 08/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også