Bruktguide SUV

Kjøp brukt SUV til ferien

På jakt etter en brukt SUV? Her er fire biler som utmerker seg rundt 200.000 kroner

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Publisert Oppdatert

Det er ikke fryktelig mange årene siden denne klassen tok av, og dermed var ikke utvalget like godt for bare noen få år siden som det er i dag.

Denne gangen har vi valgt å finne frem fire kompakt-SUV-er som er et godt valg. En normal "folke-SUV" koster rundt 350.000 kroner ny, og derfor har vi denne gangen lagt grensen ved 200.000 kroner.

I tillegg har vi valgt å kun ta med biler som er nyere enn 2001.

Vi har lagt vekt på hvordan vi opplevde bilen da den var ny, hvor fornøyde kundene har vært med bilene, samt hvor mange og hvor alvorlige feil de har hatt.

Disse statistikkene er hentet inn fra tyske ADAC og de britiske forbrukernettstedene "Honest John" og "What car?".

OBS! Alle modeller har uansett sine "mandagsbiler", og oppfølging er et kritisk punkt når du leter etter bruktbil.

Det er som oftest bedre å velge en bil som har gått lenger, men som også har blitt holdt godt og fått alle servicer den skal ha.

Toyota Rav4

Vurdering:

Pluss: Grei fremkommelighet, lettmanøvrert, permanent 4x4

Minus: Dårlig opplevd interiørkvalitet, litt stump, dårlig plass, noe støy

Modellhistorikk:

2000: Andre generasjon Rav4 lansert

2002: Dieselmodellen tilgjengelig i Norge

2003: Facelift, ESP, endringer i forstilling

2006: Tredje generasjon lansert

Vanlige feil:

Problemer med motorstyring (diesel 04-06), lekkasje i soltak, mangler på lys

Markedssituasjon:

Det finnes i skrivende stund 109 andregenerasjons Rav4 til salgs for under 200 000 på Finn.no. De aller fleste med 2-liters bensinmotor. Du kan få en som har gått forholdsvis langt til rett over 100 000 kroner. For 200 000 får du en bil som har gått langt under 100 000 kilometer, samt flere biler som er velutstyrte. Dieselen starter på rundt 150 000 kroner, og for 200 tusenlapper kan du være heldig å finne en med levelig kilometerstand og en del utstyr.

Dette er selve folke-SUV-en. Nordmenn har trykket Toyota generelt til sitt bryst, og Rav4 er heller ikke noe unntak.

Den andre generasjonen ble raskt en salgssuksess, og det er nok flere grunner til det. For det første ser den barsk ut, og den har i tillegg helt greie kjøreegenskaper og nok plass for de fleste. Det siste fordrer riktignok at du stabler litt i høyden, da bagasjerommet er, som i de fleste andre kompakt-SUV-er, kort og høyt. Komforten er ikke den beste, men den er til gjengjeld lettkjørt og manøvrerbar i bytrafikken.

Interiøret er langt fra eksklusivt, men det fungerer. Akkurat som det meste annet på denne bilen. Den har få feil, og så lenge servicer er fulgt opp, er det fullt mulig å gjøre et godt kjøp på en Rav4.

Hvis du vil ha krefter, er det den 2-liters bensinmotoren på 149 hester som er det beste valget. Den har nok kraft til det meste, men den drikker til gjengjeld en del bensin. Ikke bli overrasket om du havner på rundt literen per mil. Rav4 kom ikke med dieselmotor her til lands før i 2002, og biler som er eldre enn dette med diesel er da mest sannsynlig bruktimportert. Hvis du vurderer disse, må du være forsiktig, da de mest sannsynlig ikke har den ekstra isolasjonen som de norske bilene har. Det kan også mangle annet utstyr som for eksempel varmeseter.

Honda CR-V

Foto: Terje Bjørnsen

Andre generasjon CR-V kom på markedet i 2002, og var en mye mer forseggjort bil enn forgjengeren. Både materialkvalitet og komfort var oppgradert, og sistnevnte hadde absolutt en effekt. Andre generasjon CR-V er definitivt en komfortabel bil.

Vurdering:

Pluss: God komfort, fin motor, fleksibel seteløsning, mye oppbevaringsplass

Minus: Tregt 4x4-system, mye plast i interiøret

Modellhistorikk:

2002: Andre generasjon CR-V kommer på markedet

2005: Tilgjengelig med dieselmotor

2006: Ny modell lansert

Vanlige feil:

Dårlig olje i 4x4-systemet, problemer med klimaanleggpumpe

Markedssituasjon:

Det er en hel del CR-V-er til salgs. Den andre generasjonen starter på rundt 150 000 kroner. Da får du en bil med lite utstyr og høy kilometerstand. Jo nærmere du kommer 200 000-kronersgrensa, jo kortere har bilene gått. Det er fullt mulig å få fatt i en CR-V med under 100 000 kilometer på telleren for unnder 200 tusenlapper.

De fleste bilene har manuelt gir, men det finnes også en andel med CVT-girkasse.

Den har et noe spesielt firehjulsdriftsystem, som benytter seg av to oljepumper og en våtplateclutch. Treghetene i systemet gjør at man kan oppleve plutselig overstyring, og CR-V må derfor kjøres pent og pyntelig som en forhjulsdreven bil. Firehjulsdriftsystemet fungerer ikke til annet enn nødhjelp opp bakker.

CR-V kjører komfortabelt i forhold til alderen, men er ikke like personbilaktig i oppførselen som de nyere kompakt-SUV-ene. Fjæringen er forholdsvis stiv, noe som merkes ved små ujevnheter, og du må belage deg på en del hjulstøy. Plassen er bedre enn i mange av konkurrentene, og da spesielt i forhold til den argeste konkurrenten - RAV4.

ESP var ikke tilgjengelig før ved faceliften i 2005, og det samme gjelder dieselmotor. Dermed er du prisgitt en 2-liters bensinmotor på 149 hester. Den passer godt sammen med CR-V, og gir bilen gode ytelser. Forbruket er ikke helt på høyden med dieselbiler med samme effekt, så du må regne med rundt literen på mila. Disse fåes både med manuelt gir, og med en CVT-kasse. Med sistnevnte har bilen flatt gulv, og girspaken ved siden av rattet.

Subaru Forester

Subaru er kjent for sine gode firehjulstrekkere, og Forester er intet unntak. Foresters mekaniske system, med reduksjonsgir på noen av modellene, gjør at den er blant kompakt-SUV-ene som kommer seg frem de fleste steder. Den har ingen avanserte sperrer, så det er likevel ikke noen fullblods terrengbil. Automatversjonen har et annet og viskosebasert firehjulsdriftsystem. Det gjør at bilen ikke er på langt nær like leken som den manuelle varianten.

honda cr-v

honda cr-v Foto: Egil Nordlien HM Foto

Andre generasjon ble lansert i 2002, og er både mer komfortabel, har bedre finish på interiøret og bråker mindre enn forgjengeren.

Vurdering:

Pluss: Kraftig turbomotor, flott 4x4-system, god kvalitet

Minus: Ingen dieselmotor, kjedelig interiør, litt lite plass

Modellhistorikk:

1997: Forester lanseres med 2,0 122 hk.

1998: 2,0 turbo med 170 hk

1999: 2,0 får 125 hk.

2000: Facelift, 2,0 turbo får 177 hk

2003: Andre generasjon Forester lanseres

2006: Facelift, 2,5 turbo tilgjengelig

2008: Ny Forester lanseres

Vanlige feil:

Noen problemer med girkasser

Markedssituasjon:

Det er mange biler tilgjengelig på bruktmarkedet, og du kan velge mellom manuell og automat. Du får en 2005-modell uten turbo for rett under 200 000 kroner. Hvis du vil ha turbomotoren, må du være heldig for å finne en av andre generasjon. Velger du derimot første generasjon, kan du få en turbomodell med grei kilometerstand for ned mot 150 000 kroner.

Ved unnamanøver eller bremsing i sving har Forester en tendens til å overstyre. Den har heller ikke ESP, og må derfor kjøres forsiktig.

Under panseret sitter det en toliter med eller uten turbo. Versjonen uten yter 125 hester, og holder i utgangspunktet. Bilen virker aldri rask, men dersom du ikke har noen problemer med å gire litt for å få fart på bilen, er det tilstrekkelig.

Hvis du vil ha ekstra kraft, bør du gå for turbomotoren. Den yter 177 hester, og gir bilen et skyv man ikke forventer seg av en kompakt-SUV.

Jeep Grand Cherokee

Dette er mye bil for pengene! Jeep Grand Cherokee har hatt en del trøbbel, så det gjelder å trå forsiktig dersom du skal handle. Likevel velger vi å ta den med, da det er få biler som kan konkurrere med den i dette prisleiet.

Her får du enormt med plass i forhold til konkurrentene, samtidig som komforten er god, i det minste så lenge veien er rett, og terrengegenskapene er blant de aller beste på markedet.

Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskapene er som andre store, amerikanske SUV-er. Altså ikke noe særlig på svingete veier. De to stive akslene gjør at kjørefølelsen blir flytende ved mange ujevnheter, og styringen er ikke fryktelig presis. Ikke bilen du velger om du er på jakt etter sportslige kjøreegenskaper, med andre ord.

Vurdering:

Pluss: Meget gode offroadegenskaper, kraftig V8-motor, god plass

Minus: Dårlig interiørkvalitet, en del feil, høyt forbuk, upresis styring, flytende kjøreegenskaper

Modellhistorikk:

1998: Andre generasjon Grand Cherokee lanseres

1999: Nytt interiør

2000: Ny femtrinns automat

2001: Kraftigere 4,7-liter, ny 2,7 diesel

2004: Ny modell lansert

Vanlige feil:

Slitasje på forstilling, dårlige topplokk (3,1 diesel), problemer med differensial

Markedssituasjon:

Det er mest varebiler som er til salgs, men for rett over 200 000 kroner får du en femseter med enten 3,1-liters diesel eller 4,7-liters bensinmotor. Det finnes også eksemplarer under 200 000, men disse har som oftest gått langt.

De fleste bilene har en del utstyr, og flere reklamerer med komplett servicehefte.

Hvis du klarer deg med to seter, kan du ta en titt på varebilene. Disse er en smule billigere, og kilometerstanden er også litt lavere enn på de billige personbilene.

Interiøret er også typisk amerikansk, og kvalitetsinntrykket er ikke noe særlig. Her er det billig plast som dominerer, og den er et stykke unna de europeiske konkurrentene.

Grunnet en avgiftsblemme ble de Grand Cherokee-ene som ble registrert som lastebiler omregistrert til personbiler. Dette kan nok være en medvirkende årsak til at man i dag får en femseter fra 2001 for rundt 200 000 kroner. At annenhåndsverdien på disse bilene ikke er den beste i utgangspunktet, er nok også med på å senke prisen ytterligere.

Det har vært en del trøbbel med disse bilene, og blant annet er topplokket på dieselmodellen kjent for å ha feil. Derfor gjelder det å sjekke disse bilene spesielt godt dersom du vurderer kjøp.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag