Kinesere vil kjøpe Volvo - igjen

Kinas nest største bilprodusent forbereder et bud på Sveriges stolthet.

Volvo S40 produseres allerede i Kina gjennom Ford Motor China Ltd.s samarbeidspartner.
Volvo S40 produseres allerede i Kina gjennom Ford Motor China Ltd.s samarbeidspartner. Foto: Bruce Benedict
Sist oppdatert

Den Hongkong-baserte avisen South China Morning Post melder at det er Guangzhou Autmotive Industry Corp, landets neste største bilprodusent, som nå jobber med å finansiere et bud på svenske Volvo.

Tidsplanen er imidlertid noe vag da Guangzhou Autmotive ifølge avisen først er avhengig av å etablere seg på børsene i Shanghai og Hongkong.

Ford sliter

Litt modningstid kan imidlertid passe bra, ettersom Volvos eiere senest tidligere i år har avvist kinesiske oppkjøpstilnærminger.

Svenskene har siden 1999 vært forholdsvis lykkelig eid av Ford. De siste årene har imidlertid merket vært i en økonomisk baklekse nok til å måtte selge unna blant annet sin engelske portefølje av Aston Martin, Jaguar og Land Rover.

Resultatene for Ford i andre kvartal 2008 viste heller ingen bedring i utviklingen, med ni milliarder dollar i minus. Og når også lenge så lønnsomme Volvo har begynt å slite med resultatene - ja, da kan et evt. salg sitte litt løsere.

Foto: Foto: Arkiv

Svekker japansk dominans

Guangzhou Autmotive jobber allerede tett med Honda og Toyota. Ifølge South China Morning Posts kilder vil eventuelt kjøp av Volvo kunne bidra til at japanske produkter blir mindre dominerende i selskapet.

Spørsmålet sett fra vår side er selvsagt hva det vil bety for svenskene og Volvo dersom merket får kinesiske eiere?

Kinas etterspørsel etter personbiler er i voldsom vekst og landet representerer nå verdens nest største bilmarked. Men produksjonen av mer avanserte biler er i stor grad basert på kinesiske produsenter i smarbeid med andre asiatiske og vestlige produsenter.

Første kinesiske storkjøp?

Derfor venter man i grunn bare på det rette tidspunktet før et kinesisk selskap kjøper et større varemerke med hud og hår.

Bransjeanalytikeres klareste argument mot at det skjer i nær fremtid er kinesiske selskapers begrensede erfaringer med fagforeninger og arbeidsgiverkostnader utover timelønnen alene.

Denne saken ble første gang publisert 05/08 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også