Det går knapt en uke mellom hver gang vi hører om en ny hybrid eller elbil. Norske avgiftsregler gjør det gunstig for mannen i gata å kjøpe nettopp elbil eller hybrid, og for hybridene er den største fordelen at du får mye motorkraft per krone.

Kia var tidlig ute med hybrid, men som så mange andre bilimportører har erfart, er ikke mellomklasse-sedaner så lett å selge til stasjonsvogn-elskende nordmenn.

Trolig vil det bli bedre fart på salget av nye Kias nye hybrid, Niro. Den legger seg mellom kompaktklassebilen Ceed og kompakt-SUV-en Sportage og er en såkalt crossover, noe som også veldig populært på det norske markedet.

«Hybridsalget er sterkt økende, og med Kia Niro vil vi møte denne etterspørselen. Niro er en modell som bør passe Norge perfekt; god pris, SUV-aktig design, alt av moderne utstyr, samt hengervekt på opptil 1300 kg», sier Irene Solstad, Adm. Direktør i Kia Bil Norge.

Artikkelen fortsetter under bildet.

GOD FART: Drivlinjen, som består av en 1,6-liters bensinmotor og en elektrisk motor på 32 kilowatt, yter totalt 141 hestekrefter. Drivstofforbruket er 0,38 l/mil (88 gr/km CO2). © Kia

Fra 264 900 kroner

Til tross for kompakte utvendige mål, lover Kia at den innvendige plassen er på nivå med storebror Sportage.

Forholdsvis lang akselavstand sikrer god innvendig plass. Batteripakken veier bare 33 kg, er plassert under baksetet og stjeler ingen plass fra bagasjerommet på 427 liter, heter det i pressemeldingen.

Drivlinjen består av en 1,6-liters, firesylindret bensinmotor, en elektrisk motor på 32 kilowatt og en sekstrinns dobbelklutsj automatgirkasse. Den totale effekten er 141 hestekrefter og det oppgitte drivstofforbruket er 0,38 l/mil (88 gr/km CO2).

Kia har akkurat åpnet for bestilling av nye Niro, som kommer i tre utstyrsnivåer og har innstegspris på 264 900 kroner. De første bilene kommer til landet i august.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!