Subaru ut av rally-VM:

– Jeg er fortsatt Subaru-ansatt

– Husk at Petter Solberg fortsatt er ansatt hos Subaru i Japan. Dette er ikke slutten for ham, sier storebror Henning Solberg.

Sist oppdatert

DET NYE WRC

Fra og med 2010 skal WRC - World Rally Cars - være basert på de eksisterende Super 2000-bilene. Super 2000 er i utgangspunktet en klasse definert av det internasjonale bilsportforbundet FIA (blant annet med maks. 2000 ccm-motorer), laget for å redusere kostnadene i rally og racing.

For få dager siden avgjorde FIA at WRC-klassen fra og med 2010 skal være basert på Super 2000-biler. Disse deltar allerede i dag i både IRC (Intercontinental Rally Challenge - www.ircseries.com) og i VM for Gruppe N-biler (mindre trimmede biler), men i WRC-spesifikasjon vil de få påmontert et turbokit, spoilere og enkelte andre detaljer som skal gi økt motoreffekt og bedre kjøreegenskaper.

Mens journalister over hele verden febrilsk har prøvd å få tak i Petter Solberg i dag uten å lykkes, er det én mann som har snakket med rallyføreren flere ganger: storebror Henning.

- Jeg har snakket med Petter flere ganger i dag, og han ser allerede framover. Husk at Petter er ansatt av Subaru i Japan, og jeg tror han kommer til å være ansatt også til neste år. Petter er innstilt på å fortsette å jobbe for Subaru også til neste år, så får vi se hva han skal gjøre, sier Henning Solberg til Klikk Bil.

Hva Fuji Heavy Industries, som eier Subaru, mener om Petters ansettelsesforhold og hans årslønn på rundt 40 millioner kroner i året, vet vi ikke. Men skulle Petter fortsette som Subaru-ansatt, finnes det flere alternative jobber.

Han kan fortsatt fungere som en Subaru-amasadør verden over, han kan kanskje kjøre noen løp i gruppe N-klassen, eller kanskje han til og med får lov til å kjøre for det norske WRC-teamet Adapta sammen med Mads Østberg?

Der er han i alle fall sterkt ønsket.

Det spekuleres mye i årsaken til at Subaru valgte å trekke seg fra rally-VM nå. Økonomisk er ikke rallybudsjettet på rundt 500 millioner kroner mye for den japanske fabrikken, men det er et viktig signal i disse dager å kutte alle kostnader.

Dessuten spiller psykologi inn. At de japanske bilfabrikkene Honda og Suzuki trakk seg fra henholdsvis Formel 1 og rally-VM, kan også ha påvirket Subaru.

Kanskje Subaru også fikk en unnskyldning med finanskrisen til å si opp samarbeidet med den britiske fabrikken Prodrive, som har bygget og servet rallybilene?

Fortsatt kan det jo hende at Subaru bygger en bil etter det nye Super2000-reglementet og stiler til start i 2010.

Om Petter Solberg da blir sjåfør, er det i dag ingen som vet.

Les også:

Denne saken ble første gang publisert 16/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også