Prøvekjørt: Isuzu D-Max AT 35

Et beist av en bil

Med en Arctic Trucks-ombygging er det lett å bli høy og mørk bak rattet.

Pluss ikon
GOD HØYDE: Fjæringen er løftet to cm foran og bak. I tillegg er karosseriet løftet to cm fra rammen. Arctic Trucks leverer også ARB-luftsperrer på både for- og bakaksel som vil øke bilens evne til å ta seg fram.
GOD HØYDE: Fjæringen er løftet to cm foran og bak. I tillegg er karosseriet løftet to cm fra rammen. Arctic Trucks leverer også ARB-luftsperrer på både for- og bakaksel som vil øke bilens evne til å ta seg fram. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Isuzu-en har snorkel, men den får vi uansett ikke bruk for. Vannstanden i det vesle stryket er ikke avskrekkende, men det er underlaget. Det er løst.  4WD-systemet i D-Max er av den enkle innkoblbare typen. Mellom setene sitter vrihjulet der du velger mellom 2WD og 4WD - høy- og lavserie. Kraftfordelingen er 50/50, og forbindelsene mellom akslene er stiv. Systemet fungerer dermed best som hjelp til å komme frem dårlig vei. Ved elvekryssing skulle vil helst hatt en sperre eller to.

"Vår" Isuzu er en Arctic Trucks 35-ombygging. Motoren er som på en vanlig Isuzu, den solide 2,5-liters dieselen med  twinturbo, 163 hk og et dreiemoment på 400 Nm mellom 1400 og 2000 omdreininger.

Ekstra barsk

Fjæringen er løftet to cm foran og bak. I tillegg er karosseriet løftet to cm fra rammen. Arctic Trucks kan også levere bilen med ARB-luftsperrer på både for- og bakaksel som vil øke bilens evne til å ta seg fram. Vår bil har ikke sperrer. Vi kan selvsagt tappe luft av de store Nokian Rotiiva AT Plus-dekkene (315/70 R17) for å øke flyteevnen på grunnen, men dette er ikke tid og sted. Det kan være verdt å minne seg selv på at også sjåførens egenskaper bør være tilpasset forholdene, ellers hjelper det lite med økt bakkeklaring, 35-hjul og lavt dekktrykk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KOSTBAR OMBYGGING: Ombygging av D-Max til AT 35 koster rundt 120. 000 kroner. Og så er det bare å begynne å velge i listen over ekstrautstyr.
KOSTBAR OMBYGGING: Ombygging av D-Max til AT 35 koster rundt 120. 000 kroner. Og så er det bare å begynne å velge i listen over ekstrautstyr. Foto: Martin Jansen

Antakelig burde vi bare gi gass, men ruller i stedet rolig ut i det vesle stryket. Ganske snart begynner bakhjulene å spinne. Det siste vi ønsker nå er at den graver seg ned i elvebunnen. Vi vil nødig havne i en situasjonen der vi må forsøke å få fatt i nærmeste bonde og traktoren hans. Vi slipper opp gassen, vrir på rattet slik at det ene forhjulet får grep på større stein, og vips så er vi på trygg grunn.

Med en Arctic Trucks-ombygging er det lett å bli høy og mørk bak rattet. Høyere bakkeklaring, ekstra bredde, samt kraftig frontbøyle, veltebøyle og snorkel gjør noe med deg. At D-Max'n i tillegg er kammofoliert gjør den ekstra barsk, Men akkurat da bakhjulene begynte å grave var alle antydninger til høy og mørk som blåst bort. 

Godt dekket

Arctic Trucks-ombyggingen gjør bilen 17 centimeter bredere enn en vanlig D-Max, noe som gir en bredde på totalt 2030 mm.  D-Max har et relativt mykt oppsatt understell. Dermed er fjæringen akseptabel selv når du kjører rundt med tom bil. På dårlig underlag blir det en del humping og stussing, men slik er det med en bil med stiv bakaksel og bladfjærer.

Vi har tidligere kjørt D-Max AT 35 med 35-tommers ProComp Xtreme All Terrain-dekk og 17-tommers aluminiumsfelger fra Dick Cepek. Dekkene som Nokian har utviklet sammen med Arctic Trucks ser kanskje ikke like tøffe ut, men støyer mindre. Sammen med de dobbeltvirkende Fox-dempere gjør de Isuzu-en til en mykere kjøreopplevelse. Det rister fortsatt godt på hullete grusvei, men mindre ujevnheter slukes. Den økte bredden gjør at den føles mer stabil i svingene med mindre vagging.

Artikkelen fortsetter under bildet.

VELDIG ENKELT: Førermiljøet er veldig enkelt, men har det mest nødvendige og har god brukervennlighet.
VELDIG ENKELT: Førermiljøet er veldig enkelt, men har det mest nødvendige og har god brukervennlighet. Foto: Martin Jansen

Tekniske data: Isuzu D-Max AT 35

  • Motor, cm³: 2499
  • Effekt, hk ved o/min: 163/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/1400-2000
  • Egenvekt, kg: 2067
  • Tilhengervekt, kg: 3500/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 530/186/180
  • Standard dekkdimensjon: 255/65R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,84
  • CO2-utslipp, g/km: 220
  • Toppfart, km/t: 175
  • Pris fra, kr: 339 900
  • Pris Arctic Trucks-ombygging fra, kr: 147 500

Digre dekk og høyere bakkeklaring

Digre dekk og høyere bakkeklaring gjør bilen i stand til å utfordre løssnø, men det forutsetter at dekktrykket senkes. Dessuten bør man ha sperrer, ellers kan «offpisten» bli kortvarig. Skal man ha ekstra flyteevne på snøen, må man opp noen dekkdimensjoner. Men der Toyota Hilux kan fås med 38-tommere i Norge, stopper D-Max på 35. Det skyldes tilgjengelig girutveksling. Den blir for langbeint med større hjul, noe som blant annet vil gjøre det trøblete med igangsetting med henger. AT 35 kan som originalen dra 3,5 tonn.

Da vi kjørte original doublecab Isuzu D-Max gjennom vår faste, 20 mil lange testrunde, oppnådde vi et testforbruk på 0,81 liter per mil. Det er faktisk noe lavere enn det oppgitte forbruket. AT 35 ble ikke kjørt gjennom samme runde, men vi registrerer et forbruk på 0,97 liter med blandet kjøring. 

Ombygging av D-Max til AT 35 koster rundt 120. 000 kroner. Og så er det bare å begynne å velge i listen over ekstrautstyr. Snadder som vinsjpakke foran og bak, DV9i-vinsj med hengerfeste, koster 49 000 kroner, sperrer foran og bak koster 53 125 kroner og for 15.000 kroner ekstra får du Viair onboard kompressor. 35-hjul Nokian Hakkapeliitta LT2 u/pigg koster rundt 45.000 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 15/03 2017, og sist oppdatert 09/11 2023.

Les også