Ifølge tall fra registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken var hver femte bil solgt ny i Norge i september en elbil, og hittil i år er det solgt godt over 17 000 elbiler i Norge. Heftige tall, men faktisk en liten nedgang fra året før.

Samtidig går salget av hybrider opp. Kraftig opp. Personbiler med hybriddrift har per september i år en markedsandel på 25 prosent, mot 11,9 prosent på samme tid i fjor.

Det er helt klart; elbiler og hybridbiler går som varmt hvetebrød.

Det er godt nytt for Hyundai. Deres nye miljøbil, Ioniq, kommer med tre drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid og el, og forsyner seg således godt av miljøbil-kaka. Den norske importøren melder nå om over 1000 forhåndsbestilte Ioniq Electric og over 200 solgte Ionic Hybrid. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LADBAR I 2017: Hybrid-versjonen av Ioniq er allerede på plass, og i 2017 ankommer de første ladbare hybrid-versjonene.

Momsfritt ekstrautstyr

I en pressemelding oppfordrer importøren kundene til å handle med seg nødvendig ekstrautstyr før deres nye bil hentes ut fra forhandleren for å slippe unna moms.  

Alt bilrelatert utstyr man kjøper til sin nye elbil er nemlig fritatt for moms hvis man kjøper det samtidig med bilen. Utstyr som for eksempel vinterdekk, takstativ, ladekabler og ladestasjon hjemme. Men det er altså en forutsetning at ekstrautstyret bestilles og kjøpes før bilen hentes ut fra forhandler. Etter det tidspunktet er utstyret momspliktig, skriver importøren.

Avgiftsregelen, som har skapt voldsom debatt, gjelder selvfølgelig ikke kun for Hyundai, men for alle elbiler.  

Pris og rekkevidde

Ioniq Electric har oppgitt rekkevidde på 280 kilometer og koster fra 239 500 kroner. Her har vi sammenlignet den med de viktigste konkurrentene (klikk på modellnavnet for å lese full test).

Merke og modellOppgitt rekkevidde, kmFrapris i kroner
Hyundai Ionic280239 950
Nissan Leaf250204 900
Kia Soul EV212216 900
Mercedes-Benz B Electric Drive200259 900
Volkswagen e-Golf190281 400
Ford Focus Electric162206 200
Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!