Kvart på tre eller ti på to:

Hva er riktig rattgrep?

En diskusjon om rattgrep blant våre biljournalister uttartet nesten til en krangel. Hvordan skal en holde rattet for å kjøre best?

Mangeårig biljournalist Geir Svardal - her i aksjon på Vålerbanen - mener det er ti-på-to-grepet som gjelder.
Mangeårig biljournalist Geir Svardal - her i aksjon på Vålerbanen - mener det er ti-på-to-grepet som gjelder.
Sist oppdatert

Det startet med en video jeg lagde om riktig sittestilling. "Tenker du deg at rattet er en klokke, skal du holde kvart på tre," sa jeg i videoen - som du kan se her.

Hvorfor skulle jeg si noe annet? Alle holder vel et ratt kvart på tre når de holder begge henda på rattet og skal kjøre konsentrert? Selv hadde jeg ikke klart å kjøre bil på noen annen måte.

Da jeg ankommer kontoret dagen etter, står fotograf og gammel kappkjører Nordlien og venter:

- Hva i all verden var det du sa på videoen om sittestilling? Riktig rattgrep er ti på to. Vet du ikke det?

Egil Nordlien er ivrig:

- Alle kjøreinstruktører i verden forteller deg at du skal holde ti på to! Grunnen er at du skal både skyve og dra i et ratt. Og du skal i hvert fall ikke holde tommelen rundt rattet. Da vil den brekke umiddelbart ved en krasj. Kjører du en formelbil, skal du holde kvart på tre, men på veien er det kun ti på to som er riktig!

Hvordan holder du? Stem på høyre side.

Jeg blir overrasket. Har jeg virkelig gjort feil i mine ti år med førerkort? Kan Nordlien virkelig ha rett? Det er da umulig å ha kontroll på en bil hvis man skal holde rattet ti på to?

Jo da, jeg har riktignok hørt om ti på to-grepet tidligere, men med tanke på utformingen av dagens ratt har jeg tenkt at det må være noe som hører fortiden til.

Når jeg kjører, hviler tomlene mot den horisontale eiken i rattet og holder rundt selve rattet med både tommel og fingre. Og grepet er selvsagt kvart på tre.

- Har du aldri tenkt over hva "puppene" på rattet er der for, spør Nordlien.

Jo, jeg har jo reflektert over puppene på et ratt og egentlig lurt på hvorfor i all verden de er der. Jeg har aldri savnet dem på ratt uten pupper, og den eneste grunnen jeg ser til å ha dem på rattet, er at de skal hindre at hendene sklir oppover.

- Puppene er der fordi det er der du skal holde tommelen din. Tommelen skal ikke rundt selve rattet, og det riktige grepet er ti på to, formaner vår fotograf.

Les også:

Slik skifter du hjul

Slik kjører du i rundkjøring

Venstreradikale nordmenn

Ti-på-to: "Gamlegutta" i redaksjonen er enige. Ti-på-to er det riktige rattgrepet.
Ti-på-to: "Gamlegutta" i redaksjonen er enige. Ti-på-to er det riktige rattgrepet. Foto: Petter Handeland

Ulike meninger

Jeg begynner å forhøre meg rundt i redaksjonen, og folk blir engasjert. Kollega Geir Svardal er enig med Nordlien, mens unggutta holder med meg. Vår desker Njål, som tok førerkort i en alder av 40 for et par år siden, sier det er en selvfølge at man skal holde ti på to, for hvis ikke "bruker man altfor mye krefter på å holde tak i rattet".

Redaktøren i auto motor og sport, Jan Harry Svendsen, mener derimot at alle moderne ratt er bygget for kvart på tre-grepet, og at det er på den måten man slipper å tviholde i rattet.

Stemningen er i ferd med å bli amper, og hele redaksjonen er nå engasjert. Nordlien forteller om hvorfor ti på to er det eneste rattgrepet som gjør at du nesten aldri må skifte rattgrep, og at dette er rattgrepet Fifth Gear-programlederen og racerføreren Tiff Nedell lærer bort.

Andre igjen argumenterer med akkurat det motsatte; at det er kvart på tre-grepet som gjør at man slipper å skifte rattgrep, og at dette rattgrepet læres bort på Audis Quattro-kurs.

- Kan dette være en generasjonsgreie? Det er jo tydelig at de eldste av oss foretrekker ti på to, mens vi yngste mener noe annet, sier jeg.

Nordlien blir om mulig enda mer rød i toppen og ler av hele argumentet.

Jeg spør om det kan ha noe med min bakgrunn som racerfører å gjøre. Jeg holdt jo i et gokartratt i seks år før jeg tok førerkort.

Det kan Nordlien si seg enig i, men fortsatt mener han at jeg ikke kan lære bort til vanlige folk å holde kvart på tre.

- BMW sier kvart på tre

Stian Sørlie forteller at alle BMWs moderne ratt er konstruert for å holde kvart på tre.
Stian Sørlie forteller at alle BMWs moderne ratt er konstruert for å holde kvart på tre.

Jeg ringer til racerføreren Stian Sørlie, som har diplom som offisiell instruktør i BMWs sjåførtreningsprogram etter et ukeslangt kurs i Tyskland.

- Kvart på tre er det riktige rattgrepet, slår Stian bombastisk fast. - BMW har lagt ned mye forskning i dette og alle BMW-ratt er bygget for dette rattgrepet. Grunnen er enkel; med et kvart på tre-grep har du best kontroll over bilen, og det er også fordi du skal skyve - og ikke dra - i rattet. Holder du et ratt på rett måte, vet du alltid hva som er rett fram, og armene er i balanse. Kjører du i terrenget skal du ikke ha tommelen rundt rattet med tanke på slag i rattet, men så lenge du kjører på asfalt, har man jo "tommel-hvilere" kvart på tre.

Kollega Svardal forteller at racerfører Roger Moen har lært ham å holde ti på to.

- Ja, jeg sa kanskje det til Geir, men dette er også avhengig av rattet og personlige preferanser. Egentlig er det vel en mellomting mellom de to rattgrepene som er mest naturlig, sier Roger Moen.

Kvart-på-tre: Ungutta er enstemmige, dagens ratt er designet for et kvart-på-tre-grep.
Kvart-på-tre: Ungutta er enstemmige, dagens ratt er designet for et kvart-på-tre-grep. Foto: Petter Handeland

En annen Roger, Roger Sandberg, er også racerfører. I tillegg er han en av landets mest brukte kjøreinstruktører i avansert kjøreopplæring, og i disse dager utdanner han seg til å bli sjåførlærer i Stjørdal.

- Du skal holde kvart på tre av to grunner: For det første er det mer stødig enn ti på to, for det andre kan du ha større rattutslag uten å måtte skifte rattgrep. Og jeg kan dette her, understreker Sandberg.

Konklusjon:

Så hva har vi kommet egentlig kommet fram til? Jo, her hadde jeg egentlig tenkt til å skrive at det er umulig å si hva som rett eller galt ettersom så mange mener forskjellig. Men jeg greier ikke å holde meg: Jeg synes vi har så mange ekspertuttalelser at vi kan konkludere. Ekspertene sier kvart på tre, og de har gode argumenter for å underbygge det. Det er nok for meg.

Noen av mine kollegaer er likevel ikke enig. Geir Svardal sender derfor spørsmålet videre til verdens mest kjente stuntsjåfør, briten Russ Swift. Svaret:

- Venstre hånd øverst på rattet og høyre på håndbrekket!

Verdens mest kjente stuntsjåfør, briten Russ Swift, har sin egen vri.
Verdens mest kjente stuntsjåfør, briten Russ Swift, har sin egen vri. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 21/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også