"Hørtes veldig fort ut"

Vår motorsportekspert syntes Nissans tid var litt vel rask. Det syntes Porsche også, så de tok med seg GT-R, 911 Turbo og GT2 til Nürburgring for å prøve.

Porsche mener Nissans tid rundt Nürburgring ikke er annet enn juks og fanteri.
Porsche mener Nissans tid rundt Nürburgring ikke er annet enn juks og fanteri. Foto: Foto: Andreas Handeland
Sist oppdatert

Nissan startet kampen om runderekorden på Nürburgring med 7.29,3. Nå mener Porsche at denne tiden ikke stemmer. Hvis Nissan derimot har sitt på det tørre, betyr det at GT-R slo det aller meste ned i støvlene. Da var den raskere enn både 911 GT2, Ferrari 430 Scuderia og Lamborghini Murciélago LP640 rundt den beryktede banen. Etter det har den blitt slått av både Dodge Viper ACR og Chevrolet Corvette ZR-1, henholdsvis med raskeste og nest raskeste tid: 7.22,1 og 7.26,4.

Porsche sår nå tvil om Nissans ærlighet. Nissan hevder at bilen ble kjørt med standardoppsett og originale gatedekk, men Porsche hevder at dette ikke kan stemme, ettersom de selv har prøvd å kjøre en original GT-R rundt banen - uten å komme i nærheten av tiden Nissan har gått ut med.

Porsche har lenge vært skeptiske til tiden, så de tok med seg en GT-R og kjørte den sammen med både 911 Turbo og GT2. Godzilla endte sist, og rundetiden var hele 25 sekunder tregere enn det Nissan oppga. Og det er ikke sjåførene det står på heller; blant Porsches testsjåfører finner vi blant annet Walter Rörhl som har flere runderekorder rundt den legendariske banen.

Les også:

GT-R impornerte på Nürburgring

ZR1 på ringen - se filmen!

Ny Nürburgring-rekord

Dersom rundetiden som Nissan satte rundt Nürburgring stemmer, burde strengt tatt denne Porsche GT2en havnet 3 sekunder bak Nissan GT-R. Det gjorde den ikke.
Dersom rundetiden som Nissan satte rundt Nürburgring stemmer, burde strengt tatt denne Porsche GT2en havnet 3 sekunder bak Nissan GT-R. Det gjorde den ikke. Foto: Stefan Warter

Dekktypen er helt avgjørende

Nissan slapp en video av runden rett etter at den var kjørt, så selve rundetiden er dokumentert. Men videoen viser kun bilder fra innsiden av bilen, og det er dekkene som er det store temaet her. Ettersom Nürburgring har såpass mange og kompliserte svinger, har dekkene svært mye å si for rundetiden. At forskjellen på standarddekk og racingslicks er rundt halvminuttet er ikke usannsynlig, noe Porsche nå også har vist med sine tester.

Klikks egen motorsportekspert, Atle Gulbrandsen, har kjørt flere hundre runder på Nürburgring, for det meste i forbindelse med løp. Han mener også at Nissan-tiden virker usannsynlig.

- Ja, jeg husker jeg reagerte på at den var veldig rask. Nå har jeg ikke kjørt bilen, men 7.29,3 er fryktelig fort, sier han.

Om det er Porsche som prøver å sverte Nissan eller om Godzilla-produsenten faktisk har jukset til seg en rekord, skal vi ikke spekulere i. Det eneste vi kan være noenlunde sikre på, er at Nissan ikke vil finne seg i dette - hvis de har rene dekk i mosen.

Og denne 911 Turboen burde havnet 9 sekunder bak, men heller ikke det skjedde.
Og denne 911 Turboen burde havnet 9 sekunder bak, men heller ikke det skjedde. Foto: Stefan Warter

Denne saken ble første gang publisert 01/10 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også