Genève-utstillingen 2014

Her ser du litt VW Tiguan

T-ROC gir signaler om hvordan en ny, kompakt SUV fra VW kan komme til å se ut.

Sist oppdatert

Det er ikke bare i Norge mer eller mindre SUV-aktige biler er på moten, og da må bilfabrikkene svare. Volkswagen jobber med et alternativ som er mindre enn dagens Tiguan, og den har fått navnet T-ROC.

VW viste konseptbilen under sitt eget "tjuvstart-show" før årets Genève-utstilling. En konseptbil er en modell bilfabrikkene bruker til å sjekke interessen i forbindelse med de store bilutstillinger, samt til å prøve ut nye løsninger.

T-ROC er bygd over den tekniske løsningen til dagens Golf-, Audi A3- og Skoda Octavia-generasjon. Denne løsningen, som forenklet kan kalles en byggeklossteknikk, skal brukes i et mylder av kommende modeller fra konsernet, fra kompaktbiler til den neste utgaven av Passat. I praksis snakker vi altså om biler som strekker seg fra drøyt 4 til nesten 5 meters lengde.

Lav SUV

T-ROC er 418 cm lang og 183 cm bred, men den er ikke så veldig SUV-høy: Med 150 cm er den bare 5 cm høyere enn en Golf. Den passer dermed bedre inn i crossoverbetegnelsen, som ofte brukes om biler som legger seg mellom tradisjonell SUV og en annen biltype, i praksis kompaktbil eller stasjonsvogn.

LAV SUV: VW T-ROC er ikke mer enn 150 cm høy, 5 cm mer enn en helt vanlig Golf. FOTO: VW
LAV SUV: VW T-ROC er ikke mer enn 150 cm høy, 5 cm mer enn en helt vanlig Golf. FOTO: VW

VW sier selv at T-ROC-designen viser en ny vei for kompakte SUV-er fra Wolfsburg. Trolig er det et hint om at også neste generasjon av Tiguan vil låne av T-ROCs design når den kommer. Kanskje skjer det mot slutten av 2015.

Avtakbart

En av flere spesielle løsninger ved T-ROC er at taket kan tas av og stues inn i bagasjerommet. Både foran og bak har den kamera som skal hjelpe sjåføren i mørket.

LED-hovedlys har den også - det vil etter alt å dømme bli normalen på nye biler i løpet av få år.

Drivverket i T-ROC kjenner vi i hovedsak fra trioen nevnt over. Tolitersdieselen har her 184 hk og 380 Nm. Dobbeltclutchautomaten har sju trinn, og firehjulsdriften er det en Haldex 5-kobling som sørger for.

GIMMICK: På konseptbilen kan taket tas av, og de to halvdelen får plass i bagasjerommet. FOTO: VW
GIMMICK: På konseptbilen kan taket tas av, og de to halvdelen får plass i bagasjerommet. FOTO: VW

Dette 4x4-systemet er av den typen som gir bakhjulene kraft ved behov, men som er mer eller mindre helt forhjulsdrevet når en kjører bedagelig på underlag med godt grep.

T-ROC har dessuten en SUV-tilpasset kjøremodusvelger der alternativene er "Street", "Offroad" eller "Snow". I de to siste valgene er kraftfordelingen mellom akslingene 50/50.

Innvendig har den en stor berøringsskjerm av nettbrettypen, men i motsetning til Tesla har VW lagt den på langs, og ikke satt den på høykant.

Flere nyheter fra Genève:

Alle nyheter fra årets bilutstilling i Genève

Volvo tar en Tesla i ny stasjonsvogn

Ford Focus fornyer seg kraftig

BRETT: Store berøringsskjermer av nettbrettypen er å finne i stadig flere konseptbiler. VW har lagt sin skjerm på langs i T-ROC. FOTO: VW
BRETT: Store berøringsskjermer av nettbrettypen er å finne i stadig flere konseptbiler. VW har lagt sin skjerm på langs i T-ROC. FOTO: VW

Denne saken ble første gang publisert 04/03 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også