Volvo V40 Cross Country

Her er Volvos nye nesten-SUV

Blir kostbar med firehjulstrekk.

Publisert Oppdatert

Ikke før er de første bilene fra den nye V40-serien fra Volvo kommet ut på norske veier, så slipper Volvo bildene av det som kan bli en ettertraktet norgesvariant.

Volvo bruker en oppskrift for slike biler som de selv var med på å skape for 15 år siden. Da lanserte Volvo den første V70 Cross Country (seinere omdøpt til XC70)

I porteføljen for litt røffere biler finner vi i tillegg Volvo XC60 og Volvo XC90.

Sammenlignet med vanlige V40 har Cross Country-versjonen fire centimeter høyere bakkeklaring. Deretter gitt den styling typisk for SUV-er, med "skliplater" under front og hekk, tykke dørterskler og ekstra plastbeskyttelse foran og bak.

På taket har den i tillegg fått lasterails, og hjulene er store (opptil 19 tommer).

Nytt skille

Når Volvo innfører Cross Country-navnet igjen, er det for å skape et skille mellom dem og XC-modellene. V40 Cross Country ligger etter hva vi kan bedømme ut fra bildene og Volvos informasjon, nærmere en vanlig, sportslig personbil i egenskaper.

Som vanlig for dagens Volvo-modeller har kundene rikelig med muligheter til å velge individuelt utseende og utstyr mot ekstra betaling.

HØYERE: Volvo V40 Cross Country har fire centimeter høyere bakkeklaring enn V40. Foto. Volvo

HØYERE: Volvo V40 Cross Country har fire centimeter høyere bakkeklaring enn V40. Foto. Volvo

Firehjulsdrift blir dyrt

Potensielle norske kunder vil trolig synes at det er synd at det kun er versjonen med den største motoren, T5 med 2,5 liters bensinturbo (254 hk), som fås med firehjulsdrift.

Andre motorversjoner har kun forhjulsdrift. Med bensin er det snakk om motorer med 213 hk (2,0 liter) og 180 hk (1,6 liter). I tillegg kommer V40 Cross Country med tre ulike dieselmotorer.

Billig-diesel

4WD: Som firehjulstrekker blir Volvo V40 Cross Country kostbar. Foto: Volvo

4WD: Som firehjulstrekker blir Volvo V40 Cross Country kostbar. Foto: Volvo

Som vanlig er det den minste som er mest interessant sett med norske øyne. Med den velkjente 1,6-litersdieselen (115 hk) som brukes i flere andre Volvo-modeller, vil V40 Cross Country ha et oppgitt forbruk på kun 0,38 l/mil.

Det gir et godkjent CO2-utslipp på 99 g/km, og det vil etter alt å dømme gi spiselige priser på det norske markedet.

Bilen fås også med tolitersdieseler med 150 og 177 hk.

Volvo tror de vil selge 17 000 V40 Cross Country i året, og at halvparten vil selges i Europa. Bilen, som har en plattform som stammer fra Ford Focus, bygges i Belgia.

Les også:

Vi har testet nye Mercedes A-klasse

GJERRIG: Med 1,6-litersdieselen (115 hk), vil V40 Cross Country ha et oppgitt forbruk på kun 0,38 l/mil. Foto: Volvo

GJERRIG: Med 1,6-litersdieselen (115 hk), vil V40 Cross Country ha et oppgitt forbruk på kun 0,38 l/mil. Foto: Volvo

Firehjulstrekkerne du bør kjøpe nå

Ford Mondeo - endelig får den firehjulstrekk

Kaster klærne for bilkalender

LIK: Interiørmessig er V40 Cross Country lik V40. Foto: Volvo

LIK: Interiørmessig er V40 Cross Country lik V40. Foto: Volvo Foto: FOTO: Volvo

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning