BILSALGET

Her er salgstaperne

Nesten alle selger mindre, men for noen modeller er det virkelig bråstopp.

SLITER: Volkswagen Jetta har aldri vært voldsomt populær i Norge, men nå går det veldig dårlig for den lille sedanen.
SLITER: Volkswagen Jetta har aldri vært voldsomt populær i Norge, men nå går det veldig dårlig for den lille sedanen.
Sist oppdatert

Etter den søte kløe kommer den sure svie, lyder et gammelt ordtak. At det ligger noe i dette ordtaket, er det mange i bilbransjen som opplever om dagen.

Salget av nye biler sank i november med 33,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Totalt ligger salget så langt i år drøye 14 prosent bak fjorårets høye salgstall.

Men det er definitivt noen som sliter mer enn andre. Vår gjennomgåelse av lista viser at flere modeller har nærmere 50 prosent nedgang fra i fjor - noen til og med mer.

Noen ganger har det naturlige forklaringer, som at nye modeller er på vei inn, eller fordi det har kommet nye konkurrenter som utfordrer markedslederne.

Andre ganger spiller ting som økte drivstoffpriser, økte avgifter eller dystrere økonomiske utsikter utvilsomt inn. Det gjelder særlig store og tørste biler.

I denne oversikten har vi i første rekke tatt for oss modeller med relativt høyt salgsvolum. Det finnes mange eksempler i OFV-lista på biler med enda større salgssvikt enn de du finner her, men da snakker vi om salgstall som i utgangspunktet har vært svært lave.

Jetta rett i bøtta

Nordmenn elsker femdørs kompaktbiler, og dette segmentet utgjør hele 34 % av alle nye biler som har blitt registrert i år.

Små sedaner er derimot ikke like populært, og det er også en slik bil som har hatt mest tilbakegang. Salget av Volkswagen Jetta har nærmest stoppet helt opp. Den lille sedanen har hatt et fall på voldsomme 82 % til bare 87 registrerte eksemplarer hittil i år.

Toyota Corolla er enda et eksempel på en liten sedan som sliter i dagens marked, med en tilbakegang på 51 prosent (til 1345 registrerte) i forhold til på samme tid i fjor.

GAMMEL MODELL: En av grunnene til at Avensis har solgt dårlig i år, er at mange venter på den nye modellen som er rett rundt hjørnet.
GAMMEL MODELL: En av grunnene til at Avensis har solgt dårlig i år, er at mange venter på den nye modellen som er rett rundt hjørnet. Foto: Foto: Andreas Handeland

Corsa taper mest av småbilene

Småbilene har stått for 12,2 prosent av nybilsalget hittil i år. Opel Corsa modellen som har måttet lide mest i år når det snakkes om antall, med en nedgang på 685 solgte biler - eller 47 %.

Hvis vi snakker om største fall i prosent, er det Kia Rio (- 68 %) og Hyundai Getz (- 51 %) som har tapt mest. Dette kan trolig skyldes at dette er gamle modeller, og at de derfor ikke er blitt markedsført like sterkt som da de var nye.

Overraskelser i mellomklassen

I mellomklassen finner vi de aller fleste av landets typiske familiebiler. 27 prosent av alle nye biler som er blitt solgt frem til slutten av november, plasseres i denne klassen.

Her finner vi storselgere som Ford Mondeo, Volkswagen Passat og Toyota Avensis. To av disse tre "folkebilene" har - til tross for at de er på henholdsvis første-, andre- og fjerdeplass i antall solgte biler i klassen - hatt en voldsom nedgang.

VW Passat har gått fra drøye 6800 solgte biler i fjor, til i underkant av 4000 solgte biler i år. Det betyr at salget har stupt med 43 prosent, hvis vi sammenligner med fjoråret.

Toyota Avensis-selgerne har kunnet spare inn på blekket til salgskontraktene i år, de også. Salget av Avensis har også sunket med 43 prosent. Men her ventes snarlig oppgang, for en ny modell er like om hjørnet. Allerede neste uke kan du lese hvordan den er her på Klikk Bil.

RAV4 i svalestup

REALT SVALESTUP: Toyota RAV4 faller ned til tredjeplass på listen over de mest solgte SUVene.
REALT SVALESTUP: Toyota RAV4 faller ned til tredjeplass på listen over de mest solgte SUVene.

Firehjulstrekkere er populære i vårt langstrakte land, og hele 28,7 % av alle nye biler som ble solgt i november i år trekker på alle fire.

En stor andel av disse bilene er kompakt-SUV-ene, med fem modeller i spissen - de såkalte folke-SUV-ene: Volkswagen Tiguan, Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Honda CR-V og Nissan X-Trail.

Tre av disse har hatt økning i salgstallene (Tiguan, Outlander og X-Trail). Helt annerledes er det for den tidligere klasseeneren Toyota RAV4. I fjor solgte den i knappe 3900 eksemplarer. Så langt i år sniker den seg så vidt over 2000. I prosent snakker vi om et stup på 43 prosent.

Derfor må den også se seg slått av både Tiguan og Outlander.

Også Honda CR-V har slitt, og Honda-forhandlerne har skrevet 917 færre kontrakter enn i fjor.

Finanskrise?

Norge er ikke et stort marked for virkelig dyre biler. Salgsvolumet er lite, men i disse krisetider er det verdt å se på trendene også her.

SYNKER MEST: Luksusbilene holder greit unna, men S-klasse er modellen som synker mest.
SYNKER MEST: Luksusbilene holder greit unna, men S-klasse er modellen som synker mest. Foto: Andreas Handeland

Stor-SUV-en BMW X5 har holdt unna forholdsvis godt, og har hatt en nedgang på 25 prosent (til 223 eksemplarer) sammenlignet med samme måned i fjor. Konkurrenten Audi Q7 har ikke falt mer enn 3 fattige prosent (til 34 eksemplarer).

Luksussedanene ser også ut til å være skånet for de verste stupene. Modellen som har falt mest der i gården, er Mercedes-Benz S-klasse, som har sunket med 26 % (51 nyregistrerte biler).

Konkurrentene Audi A8 og BMW 7-serie har på sin side økt salget med henholdsvis 116 og 45 prosent. Men vi snakker om små antall, nærmere bestemt henholdsvis 13 og 16 registrerte biler så langt i år. BMW 7-serie har for øvrig en ny modell like om hjørnet.

Denne saken ble første gang publisert 03/12 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også