Dekkoperasjon

Her er fremtidens bilhjul

Bremsekaliperen kan snart få følge av fjæring, demping og elektriske motorer.

Publisert Oppdatert

Michelin og elbilprodusent Venturi har samarbeidet om dette prosjektet - manifestert vi modellen Volage - en tid. Nå nevnes 2012 som et mulig lanseringsår for et muligens revolusjonerende produkt: Michelin Activ Wheel.

Vinn en Mazda MX-5!

Et hjul som, i tillegg til bremseskiver, også inneholder to elektriske motorer, fjæring og demping. En slags "alt i ett"-løsning, som blant annet frigjør mye plass, og gir bildesignerne en helt ny og spennende utfordring.

Løsningen er som i en klokke! Alt er bygget i miniatyr, og inkorporert i hjulet.

Det at en sportsbil drives via en elektronisk motor i hvert hjul, er ellers ikke noe nytt - du finner dette blant annet i Lightning GT.

Den elektroniske dempingen skal automatisk tilpasse seg til, og takle, alle forhold på veien, og alle typer kjøring.

Les om verdens beste bil her!

Volage (som er basert på chassiset til modellen Fetish) blir også den første virkelige digitale bilen, hevder Venturi. Alle innstillinger - og som sagt befinner det som kan innstilles seg primært inne i hjulene - styres via et touch screen-panel i dashbordet.

Sjåføren kan blant annet holde et øye med batterikapasiteten, og prioritere "distanse" fremfor "hastighet", eller "komfort" fremfor "akselerasjon".

Les også:

De grønne sportsbilene

Tesla er verdens raskeste elbil

Bytt dekk nå - unngå bot

Sommerens kuleste miljøbåt

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag