Luksus-GT

Her er Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback er alt du trenger. Men du må ha mye penger.

Publisert Oppdatert

Så er de offisielle bildene av Audi A7 Sportback her. Den byr på coupéens smekre linjer og kombikupéens praktiske bagasjeromsløsning.

Den lanseres i Norge i oktober.

De viser en slags praktisk GT, som skal plasseres et sted mellom lillebror A5 Sportback og luksusdoningen A8. En smart løsning, all den tid den kombinerer noe av det beste fra karosserier som favoriserer design, aerodynamikk og praktiske løsninger.

Ikke det at du vil få oppleve A7 Sportback som en gjenganger på gjenbruksstasjoner, stappet full av kvist og søppel. Men den har et 535 liter stort bagasjerom med enkel innlasting, og fikser både IKEA-besøk og oppakningen langturer krever.

Share

Audi håper nok at elegante coupélinjer og lave profil (den er 4,97 meter lang, men bare 1,42 meter høy) kombinert med femdørerbilens (eller kombikupéens) praktiske løsninger skal lokke mange til å åpne lommeboka. Og den må nok åpnes på vidt gap!

Klassiske elegante Audi-linjer med en tydelig _wrap around-design, samt head up-display.

Klassiske elegante Audi-linjer med en tydelig _wrap around-design, samt head up-display.

For selv om priser for Norge lar vente på seg, er det klart at dette blir en dyr bil. Lillebror A5 Sportback har for eksempel en innstegspris på drøye 400 000 kroner. Så med en del utstyr vipper en A7 Sportback fort over det dobbelte. Vi tipper en innstegspris på cirka 750 000 kroner.

Kombikupé-luke er praktisk og gir god bagasjeplass.

Kombikupé-luke er praktisk og gir god bagasjeplass.

Konkurrenter er det ikke mange av i dette segmentet, men særlig en ny Mercedes-Benz CLS regnes for å kunne bli en erkerival (dagens modell ble presentert i 2004, og en ny er på trappene).

Men selvsagt har også et merke som BMW alternativer, og Porsche Panamera vil kunne være det samme.

Sjekk hva vi mener om dagens Audi-modeller

Motorer

A7 Sportback lanseres med fire ulike motoralternativer - samtlige V6'ere basert på direkteinnsprøyting.

Bensinversjonene 2,8 TFSI og 3,0 TFSI yter h.h.v. 204 og 300 hk. De leveres i kombinasjon med Quattro firehjulstrekk og S-tronic automatgirkasse.

Treliteren har et dreiemoment på 440 Nm og tar seg av 0-100 km/t på 5,6 sekunder.

Så er det to dieselmotorer. 3,0 TDI har 245 hk og et dreiemoment på 500 Nm, og kommer også med Quattro og S-tronic som standard. Forbruket oppgis til 0,6 liter på mila, noe som gir et utslipp på 158 gram CO2 pr. kilometer.

Den minste dieselmotoren har 204 hk og et oppgitt forbruk på 0,53 liter på mila, og et CO2-utslipp på 132 gram pr. kilometer.

Hekken er lekker. Men har vi sett den før?

Hekken er lekker. Men har vi sett den før?

Alle motorene har start/stopp-system.

Ellers satser Audi som vanlig på å forsvare sin "Vorsprung durch Technik"-slogan, og bøtter på med førerassistanse, adaptiv luftfjæring, infotainment og annet. Uten at det er noe særskilt for denne modellen.

A7 Sportback skiller seg først og fremst ut ved å være en modell for den som vil kombinere snasne kjøreopplevelser med praktiske løsninger.

Koste hva det koste vil!

Les også:

VW Passat CC

Mitsubishi Lancer Sportback

Nye BMW X3

Så mye betyr størrelsen

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag